Bijenwasplaquette

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Bijenwasplaquette

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 18:28

De Kunst- & Antiekveiling 'Het Roode Hert' te Joppe had een bijenwasplaquette in de aanbieding. Op de Kijkdagen was dit drie-dimensionale 'schilderij' mij al opgevallen.
Het was van Duitse afkomst en bestond uit zes, keurig uitgewerkte, tafereeltjes van handwerkslieden in actie.
Vanavond kwam catalogusnummer 708 aan de beurt. De plaquette was onder dit nummer gekoppeld aan een olieverf schilderijtje.
Het bieden begon. Dertig, veertig, vijftig, zestig, zeventig gulden... Toen dacht ik: 'Kappen met die handel! Er komt immers nog 27 % opgeld bij.'
Ik verliet het pand en zei Bas van Kleunen gedag. Op het terrein van deze veilingmeester had ik ooit een reusachtige zwerm geschept.
'Dag meneer de imker', zei hij, 'tot ziens maar weer.'
Een beetje mokkend klikte ik het slot van mijn fiets en toen.. vroeg een aansnellende assistent van Bas of ik geinteresseerd was geweest in de wasplaquette. De vasthoudende vrouw die koppeltje 708 had gekocht, wilde slechts het schilderij hebben. Voor de helft van de prijs kon ik de plaquette dan verwerven.
Joepie..,toch nog gelukt!
Nu kan ik die fraaie wasplaat zaterdag gaan ophalen en u kunt hem gaan zien.
Hij gaat hangen in de 'Bijzaak' te Joppe.
:cool:

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenwasplaquette

Bericht door Romée van der Zee » vr 28 dec 2001, 11:24

Dit bericht is geschreven door Frans van Tongeren

De bijenwasplaquette weegt 3.5 kg en heeft een afmeting van 45cmx38cmx4cm.
Temidden van de zes tafereeltjes staat de tekst:
'Handwerk hat goldenen Boden'
De ambachtslieden zijn Bildhauer, Uhrmacher, Schlosser, Bäcker, Zimmermann en Braüer.
Dat staat heel fijntjes onder de tafereeltjes geschreven.
Voor de veiligheid heb ik er een ondersteunend plankje onder het geheel bevestigd.
-
Er kwam een oudere dame langs voor heidehoning en zij bracht mij op het spoor van die Duitse tekst.
'Ik denk, meneer Van Tongeren, dat -goldenen Boden- te maken heeft met die goudgele kleur van de bijenwas!'
We bekeken het ragfijne snijwerk nog eens en zij vermoedde dat het werkstuk ooit vervaardigd werd door een houtsnijder uit het Zwarte Woud. Gegoten kon de plaquette niet zijn.
-
Mocht u meer weten.., dan lees ik het graag hieronder!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten