Eko keur

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Eko keur

Bericht door Jaap van Vliet » wo 18 jul 2001, 14:14

Beste Forummers, zie ook mijn vraag gisteren (7 augustus 2001).
Ik zoek een forum waar ik mijn ervaringen met het EKO keur kan ventileren op zodanige manier dat ik uiteindelijk ook bestuurders van de Nederlandse imkerij kan beinvloeden ook eens te reageren.
Wat wil het geval?
Blijkens recente Europese regelgeving zijn er richtlijnen opgesteld voor o.m. biologisch imkeren. In Nederland heeft dat geleid tot het zgn. EKO keur dat aangeeft dat een produkt voldoet aan de eisen van deze richtlijn. Het blijkt dat Nederlandse imkers per definitie niet hieraan kunnen voldoen omdat geen rekening is gehouden met de omstandigheid dat wij geen enkel gebied hebben waarbinnen een straal van 3 kilometer uitsluitend biodynamische dracht voorkomt (een van de eisen). Verder blijkt dat de imkerprodukten die hier te lande met Eko keur worden verkocht hoofdzakelijk buiten de EEG vandaan komen. Bij de besluitvorming over e.e.a. is geen enkele vertegenwoordiger van de imkerij betrokken en het lijkt er ook niet op dat dit gebeurt tenzij hiervoor belangstelling is. Die wil ik peilen bij diegenen die dat aangaat: de imkers zelf en natuurlijk hun bestuurders cq. vertegenwoordigers. Aangezien deze laatste groep waarschijnlijk heeft zitten slapen cq. niet de juiste connecties heeft bij het ministerie zal dit dus in eerste instantie bij de imkers zelf vandaan moeten komen. Daarvoor zoek ik nu het juiste platform. Wat is hiervoor de juiste weg of bij wie moet ik daarvoor te rade gaan? Ik heb inmiddels een uitgebreide (e-mail)correspondentie over dit onderwerp opgebouwd die ik graag ter beschikking stel aan belangstellenden.
Met vriendelijke groet,
Jaap van Vliet (Noordwijkerhout)

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Eko keur

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 20 jul 2001, 14:14

Els Kleijnendorst
Deelnemer
Deelnemer # 38
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 20-07-2001 22:07
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Jaap,
Een jaar of 10 geleden is Marcel Hallmans (destijds en ook nu nog lid Commissie Honing VBBN) bezig geweest om in Nederland 'Eco'

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Eko keur

Bericht door Frans vanTongeren » vr 07 sep 2001, 08:50

Jaap heeft het over richtlijnen om te kunnen voldoen aan de eisen van het EKO-keurmerk.
---
Bij imkerij 'de Traay' te Lelystad (tel 0320 28 29 28) stond op hun folder 'Biologische Honing' o.a. het volgende:

- De bijen verzamelen hun nectar in de ongerepte natuur (bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland, Australië of Zuid Amerika) of in een gebied waar geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, minimaal ZEVEN km van industrie of verkeer.
- De behandeling van de bijenvolken is gericht op het voorkomen van ziekte.
Als er toch een ziekte optreedt ,wordt deze op natuurlijke wijze bestreden, b.v. met etherische oliën.
- De bijen overwinteren op eigen honing en worden alleen in uitzonderingsgevallen bijgevoerd met honing of met biologische voedingssiroop.
- De bijenkasten bestaan uit natuurlijk materiaal en de raten uitsluitend uit bijenwas.
- Door geen agressieve middelen te gebruiken wordt ook de gezondheid van de imker beschermd.
*
De folder gaat door met:

-Maar hoe zit dat dan met alle andere honing?-
Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Bijen gaan bij het verzamelen van nectar hun eigen gang. Ze verzamelen hun honing binnen een straal van drie, maximaal vijf kilometer. Veel imkers weken uit eerbied voor de bijen en de natuur vanuit zichzelf al met de natuur samen, in plaats van er tegen in.
Honing zonder EKO-keurmerk kan dus best heel goede honing zijn. Maar..bij honing met een EKO-keurmerk weet u het zeker. Het hele proces van de imker t/m het afvullen van de potjes wordt door de daarvoor aangewezen instanties gecontroleerd op bovenstaande aspecten. Alleen als aan alle eisen wordt voldaan wordt het EKO-keurmerk verleend.




Edited by - frans vantongeren on 14/09/2001 15:11:44

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Eko keur

Bericht door Frans vanTongeren » vr 14 sep 2001, 07:53

Meer weten over Marcel Hallmans??
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=274

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten