Honing etiketten en voorschriften

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Honing etiketten en voorschriften

Bericht door Kroese » vr 07 sep 2001, 15:38

Beste imker vrienden,

Binnenkort ben ik van plan om mijn (zeer mooie, al zeg ik het zelf) heideraat honing, en heide pot honing te gaan verkopen op de traditionele heide(raat) honing markt van Eerbeek (Gld). Dit is 22 September, open 'sochtends 11-00 uur.
Wie kan precies vertellen wat de voorschriften zijn, betreffende etiketering.
Volgens mij moet er een etiket op met de honingsoort vermeld.
Naam en adres van de imker, en de houdbaarheidsdatum.
Wat mag je (moet je) als houdbaarheidsdatum nemen?
Is het ook al verplicht om een sluitzegel over de potdeksels te plakken?
Welke honingkeurmeester kan hier wat duidelijkheid in geven?

Groeten Hennie Kroese....................

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing etiketten en voorschriften

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 16 sep 2001, 20:46

Beste Hennie,

Op 7 september vroeg jij naar de etiketvoorschriften voor heidehoning. Omdat je tot op heden nog geen reactie van anderen hebt ontvangen, hierbij de door jou gevraagde gegevens.

Op het etiket moet staan:
  • Heidehoning (of heideraat honing), als je jouw honing in deze categorie (klasse 4) wilt aanbieden. Anders wordt je honing in de algemene klasse "bloemenhoning" gekeurd. Bij sommige keuringen schuiven de keurmeesters de in de verkeerde categorie aangeboden honing zelf door. Dit gebeurt niet overal.
    Je heidehoning dient minimaal 45% struikheidepollen te bevatten. Als jij je volken voor het reizen naar de heide hun andere honing hebt afgenomen of de nog aanwezige ramen met voer hebt gemerkt (en niet meegeslingerd) en vrijwel direct na terugkomst op de eigen stand de honing hebt afgenomen, behoef je hiervoor niet bang te zijn. Je heidehoning mag bovendien niet "lopen" (thixotropisch zijn), d.w.z. als je de pot honing op zijn kant houdt moet de honing stijf in de pot blijven zitten, roer je de honing wordt zij weer vloeibaar en na enige tijd stijf. Is dit niet zo dan hebben je bijen behalve overwegend op de struikheide ook nog andere drachtbronnen bevlogen. In dit geval de honing bij de keuring aanbieden als "heidemelange"

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honing etiketten en voorschriften

Bericht door Kroese » ma 17 sep 2001, 20:52

Beste Els,
Namens mezelf, en vele andere imkers hartelijk dank voor dit uitvoerige antwoord.
A.s. is de honingmarkt in Eerbeek. Ik kan dus de puntjes nog even kontroleren.
Wie weet wat het brengt.

Groeten Hennie Kroese.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten