kruidenlikeur van de imker

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

kruidenlikeur van de imker

Bericht door Marion Verspaandonk » ma 10 dec 2001, 14:27

Op 4 october jl maakte ik 2 flessen kruidenlikeur van 3/4 liter. Met een oog voor drachtplanten en bijen en de nodige creativiteit stelde ik zelf, een heerlijk geurig drankje samen;

Voor het maken van 2 flessen van 3/4 liter hebt u nodig:

*64 denneknoppen van de Corsicaanse/grove den. Liefst de meest plakkerige.
(mijn denneknoppen verzamelde ik op 3 october jl en waren behoorlijk harsig)
*3/4 kg zwarte of anders donkerbruine kandijsuiker.
*10 eetlepels honing
*1 takje verse echte gamander (Teucrium lucidrys) Zelf heb ik een klein struikje in de tuin. Het is een halfheestertje en een aardig drachtplantje voor de honingbijen met een lange bloei.Het levert pollen maar vooral veel nectar. Het blad ruikt aromatisch, werkt antibacterieel en ondersteunt de spijsvertering. Gamander is al van oudsher een plant welke in likeuren werd gebruikt.
*10 blaadjes van de dropplant (Agastastache foeniculum) (ik gebruik alleen de gaafste en grootste blaadjes) De gehele plant ruikt sterk aromatisch naar anijs. Vroeger zetten men er een heerlijke thee van als verkoudheidsdrankje en de indianen gebruikte het als spijskruid.Het is een vaste plant die bij vorst kuren krijgt eenjarig te worden. Bij zachte winters moet wel met je hark uit de buurtblijven om de kiemplanten een kans te geven. Zelf zaai ik ze elk jaar opnieuw. In grote getale gezaaid zijn het fantastische nectarplanten voor de honingbijen.
*1 liter jonge graanjenever

Was de denneknoppen en droog ze met wat keukenpapier. Doe alle ingredienten in de graanjenever en laat alles 6 tot 7 weken rusten in een gesloten fles in de kelder. Regelmatig schudden komt het oplossen van de suikers en het vrijkomen van de stoffen uit de aromatische drachtplanten ten goede. Hierna alles zeven door de honingzeef en de drachtplantjes lichtjes uitknijpen. Dan het geheel nogmaals zeven door een koffiefilter en overgieten in twee schone flessen van 3/4 liter. De flessen voorzien van een etiket met datum. Bij het schrijven van dit artikel zit ik inmiddels heerlijk te genieten van mijn bijenlikeurtje. Zeker nu de winterse feestdagen eraan zitten te komen heb ik een heerlijk opwarmertje in huis. Jullie zullen met het maken nog even moeten wachten tot 2002. Bewaar dit recept dus goed dan kunt u net als ik genieten met de feestdagen.

Het kruidenvrouwtje (Marion Verspaandonk)



Bijgewerkt door - Marion Verspaandonk op 12/12/2001 14:08:00

Bijgewerkt door - hans van der post op 06/08/2002 21:47:30

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten