klanteninfo Nederlandse honing van de imker

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

klanteninfo Nederlandse honing van de imker

Bericht door Marion Verspaandonk » ma 17 dec 2001, 19:39

NEDERLANDSE HONING VAN DE IMKER

De gegevens uit onderstaande tekst werden door mij al eens ooit eerder verzameld (zie "Bijen"). Nu heb ik ze echter aangepast en uitgebreid. Vele feiten zullen wellicht voor de imker bekend in de oren klinken. Aan hen is deze tekst dan ook niet gericht. Wel aan de consument die wat uitgebreider geinformeerd wil worden. Bewust, anders dan in de traditionele honingfolders, heb ik ervoor gekozen om niet teveel de nadruk te leggen op de manier waarop imkers hun honing oogsten en verwerken en hoe bijen leven. Waarom omdat een bijenpraatje, een slinger en een bijenkast veel meer zeggen dan welke geschreven tekst dan ook. Deze informatie is bedoeld als een soort concept. Forumlezers zullen wellicht dingen willen opmerken of aanvullen. Door vervolgens alle informatie te bundelen ontstaat wellicht een schat aan gegevens welke iedere hobbyimker voor zich kan uitprinten en er zijn of haar voordeel mee kan doen bij de verkoop van zijn of haar honing


Nederlandse Honing van de imker

Kostelijk,uniek oerproduct vol zonne-energie.
Honingbijen bezoeken bloemen om er voedsel in de vorm van nectar en stuifmeel op te halen. Ze leggen hiervan een voorraad aan voor tijden wanneer er weinig te halen valt.Hoe vochtiger de bodem en hoe beter de plant in het zonlicht staat hoe hoger meestal de nectarproductie is. Van bladluizen halen de honingbijen honingdauw. Nectar en honingdauw zijn erg zoete sapjes en worden in de honingmaag van haalbijen naar de bijenwoning getransporteerd en overgedragen aan de jongere huisbijen. Deze dikken de zoete sapjes verder in, voegen stoffen uit hun voedersapklieren toe en slaan ze op in speciale voorraadcellen, van hun nest om verder te rijpen. Daarna wordt elke cel luchtdicht afgesloten met een wasdekseltje en de inhoud mag nu honing heten.Honing betekent voor de bijen energie om te kunnen bewegen bijv om als volk 's winters bij winterslaap op temperatuur te blijven. Een goede imker ontneemt de bijen dan ook alleen de honingoverschotten en geeft de bijen een suikeroplossing ter vervanging. De imker verwerkt de honing en zorgt zo dat de energie afkomstig van de zon via de bloemen, de bijen en de honing komt in de harten van de mensen welke haar nuttigen. Voor 2 potjes honing (1 kg) moeten de bijen gezamenlijk naar schatting 200.000 bloemen bezoeken en een afstand gelijk ongeveer de omtrek van de aarde afleggen.Honing is als vloeibaar goud zo kostelijk.

Honing is bovendien uniek. Ze kan verschillen in kleur, geur, smaak, vastheid en samenstelling afhankelijk van de herkomst van de nectar of de honingdauw. Wat dacht u van de iets zoutige zeeasterhoning, de zachte witte klaverhoning voor kinderen, de donkere geleiachtige bitter ruikende heidehoning voor de fijnproever of de licht naar mint smakende lindehoning als slaapmutsje in een kopje (lindebloesem)thee? Of van de lang vloeibare acaciahoning voor de sporter en de diabeet?

Uit rotstekeningen weet men dat in Spanje al 7000 jaar voor Christus vrouwen hangend aan een touwladder honingbijenvolken levend in rotsspleten en holle bomen van hun voedselvoorraad beroofden. Honing is dus een echt oerproduct.In de oudheid was het de godenspijs van de Egyptenaren.In het graf van een Egyptische farao werd een verzegelde kruik met honing gevonden van 4000 jaar oud. Onze Germanen brouwden uit honing mede. Mede is de oudst bekende gegiste alcoholische drank. Ze dronken het na een overwinnende veldslag als teken van kracht en onsterfelijkheid. De Kelten brouwden hun eigen honingbier. Was het nuttigen van honing(dranken) aanvankelijk gebonden aan speciale gelegenheden, later werd het een belangrijk zoetmiddel, conserveermiddel voor vruchten en geneesm

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: klanteninfo Nederlandse honing van de imker

Bericht door Frans vanTongeren » di 18 dec 2001, 19:48

Dag honinginformante,

Fraai verhaal, mooi, heel goed geschreven,...hulde..lof..waardering!
Maar.., ik dacht wat gebakken lucht in je honingkoek aan te treffen.
-
*Komt honingdauw niet van de extra florale nectariën?
*Die bladluizen kun je beter in de doofpot stoppen. Dat bladluizenverhaal met de winning van zoetstof uit hun ontlasting/afscheiding willen mensen niet weten, denk ik.
*Stoffen die bijen aan nectar toevoegen, komt uit hun honingmaag. Als bijen larven voeren spreken ze hun voedersapklieren aan (dacht ik).
*Je schrijft :
-Honing betekent voor de bijen energie om te kunnen bewegen bijv om als volk 's winters bij winterslaap op temperatuur te blijven-
Beetje krom zinnetje lijkt me dat.
*Je schrijft over honingoverschotten. Daar denken bijen anders over denk ik.
*Zonne-energie komt via honing in de harten van de mensen, schrijf je.
Welke filosofie zit daar achter?
*Die 200.000 bloemen zijn niet absoluut. Het hangt er maar vanaf hoe hoog de concentratie suiker in de nectar is.
*Je schrijft over acaciahoning voor de diabeet. Dat zou ik niet adviseren.
*Zouden daar (in Spanje) werkelijk vrouwen aan touwladders hangen. In Nepal (apis dorsata)hangen er mannen aan.
*In Egypte had men toch maar EEN God (Ra dacht ik)
*Gisting uit granen is al 4000 jaar oud! Mede krijgt dus een zilveren en geen gouden medaille!
*kelten moet met een hoofdletter (de Germanen krijgen die wel van jou).
*Ik zou spreken over suikerriet en bietsuiker i.p.v. industriesuiker
De negentiende eeuw kan worden teruggebracht. Wij hebben immers Suriname 300 jaar uitgebuit!
*De laatste tien jaar toenemende belangstelling voor de natuur!!...Ik ben al dertig jaar lid van natuurmonumenten.
*Die lage zuurgraad zou je juist HOOG moeten noemen. Laag zou een zuurgraad van PH 14 moeten zijn. (3 geeft de negatieve logaritme van de h-ionen concentratie aan)
*Dat waterstofperoxideverhaal is wat warrig. Veel-weinig dun-dik.??
Volgens mij gaat het erom dat rijpe honing water ontrekt uit de wond waarin bacteriën vertoeven en daardoor komen die te verdrogen.
*hoe kun je 'niet ontdekte' stoffen noemen (niet geïdentificeerde stoffen). Je weet toch niet of ze er zijn?
*Lichter verteerbaar ALS...lichter verteerbaar dan
*opneembaar VOOR het bloed...opneembaar in het bloed
*je schrijft:
-Vruchtensuikers in de honing behoeven voor de verbranding in ons lichaam geen insuline-
Marion, raadpleeg je arts zou ik zeggen. Ik denk dat het niet klopt
*Eerlijke honing...!zuivere honing zou ik zeggen
*groffer...grover zou ik zeggen
*Vaten van roestig ijzer...nou nou. de vaten zijn van binnen geplastificeerd en worden na afloop bij de Traay geshredderd en dus niet teruggestuurd.
*Steunen de bijen de landbouw??
Die boeren maken groene lakens van hun weilanden (liefst zonder bloemen)
*Ambrosia is geen drank, maar een merknaam.
----
Nou meid, ontkurk je fles en neem een flinke slok mede om weer te herstellen.
Maar... , na je verdediging zal ik dat wellicht moeten doen!
gr.
Frans (lastig mannetje)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: klanteninfo Nederlandse honing van de imker

Bericht door Piet Jager » di 18 dec 2001, 20:42

Frans vanTongeren schreef: *Zonne-energie komt via honing in de harten van de mensen, schrijf je.
Welke filosofie zit daar achter?

Een oud gezegde luidt: "Honing is een bloemetje voor het hart"

Honing behoeft niet eerst worden afgebroken in de maag.
Is direct opneembaar!
Geeft snel weer nieuwe energie!

!Piet

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: klanteninfo Nederlandse honing van de imker

Bericht door Marion Verspaandonk » di 18 dec 2001, 21:35

Beste bellengooier,

Je maakt het me inderdaad erg lastig om ZOVEEL luchtbellen onder je hoge hoed vandaan te toveren. Zo wil jij van mijn zonnig recept een luchtige honingkoek bakken. Om te beginnen wil ik er ik al wel een paar stukjes krom taalgebruik uithalen, zoals jij dat noemt,dan kun jij jouw lijst alvast wat uitzeven. (Ik heb niet alles, zoals jij misschien,in spellingscontrole kunnen typen.) Je kunt dit het beste met een goede honingzeef doen dan zijn er meteen ook alle muggen uitgezeefd. Verder zijn over al die bellen zoals jij ze noemt, veel tegenbellen te bedenken. Ik kom hier zeker nog op terug maar ik wil zo vlak voor de kerst niet tot computerverslaving gedwongen worden. Het bericht betreft bovendien zoals ik schreef slechts een CONCEPT en is bedoeld voor lezers van het Forum om er hun op of aanmerkingen over op te schrijven. Om tot een goed eindresultaat te komen is het echter van belang niet de kritiek van EEN man te horen. Bij ECHTE critici bestaan aanmerkingen ook uit positieve. Van alle puzzeltje samen maak ik dan een geheel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten