molens en bijenwas

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

molens en bijenwas

Bericht door Frans vanTongeren » ma 31 dec 2001, 15:54

Ting-Tong..
Ik opende de deur en dacht Putter Piet te zien. Maar deze persoon had geen snor!
Het bleek de Gorsselse korenmolenaar Ten Have te zijn. Hij vroeg om BIJENWAS.
-
Molens..niets is zo fascinerend als een bezoek aan het inwendige van een werkende molen. Men bestijgt steile trappen, van zolder naar zolder, men luistert naar de zoevend wentelende wieken en naar het geruis, gepiep,gesteun en gekreun van al die vaak eeuwenoude ,feilloos in elkaar grijpende houten onderdelen. Het is of men in een verbazend groot horloge is binnengetreden.
Door het draaien van de wiekenas met bovenwiel wordt de bonkelaar aangedreven en dan is er het spoorwiel dat het rondsel van de steenspil in beweging brengt. Daardoor gaat de bovenste steen, de 'loper' van de maalstoel draaien over de onderliggende steen die legger wordt genoemd.
-
Ten Have had bijenwas nodig om de kammenwielen soepel te laten draaien. Ik legde hem uit dat hij de was 'au bain marie' vloeibaar moest zien te krijgen en daar ging hij..met een pak kunstraat onder z'n arm.
Als op de Gorsselse Enkweg nr 2 de gerestaureerde molen draait, weet ik waarom dat zo soepel gaat!
(met dank aan Herman Besselaar: Molens van Nederland)







Bijgewerkt door - frans vantongeren op 31/12/2001 15:58:42

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten