Honingprijzen in €

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » za 05 jan 2002, 14:31

Hebben jullie je honing al omgeprijsd?
Bij mij staan nu de volgende prijzen vermeld:
per pot van 450 gr.

Klaver-distel-koolzaad-fruitbloesem.......€ 3,00

Accacia...................................€ 3.50

Heide.....................................€ 5.50

Thijm.....................................€ 4.50

Kunnen wij leven met deze prijzen? Zij zijn lager dan in de ons omringende landen!


hennie oes




Afbeelding

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ed Pieterse » zo 06 jan 2002, 20:35

Hallo Hennie,

Het is bij mij iets anders als bij jou blijkt:

Fruit-, Voorjaar-, Linde-, Zomer-, Bos- en Koolzaadhoning.............€ 2,50

Acacia-, Distel- en Klaverhoning......................................€ 3,00

Heidehoning...........................................................€ 5,00

Doe ik het verkeerd??

Ed Pieterse

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Peter Bal » zo 06 jan 2002, 21:10

Beste Hennie,
ik heb hier mijn honing altijd verkocht voor 5,50. Vriendenprijs (collega's en familie) was altijd F5,-

Je prijzen betekenen voor mij dan ook een forse prijsverhoging.
Ik moet eens polsen wat mijn collega imker in het dorp doet. Wat dat betreft werk ik net zoals IKEA. Die passen ook de prijzen aan aan de markt.

Groeten,
Peter Bal
Hebben jullie je honing al omgeprijsd?
Bij mij staan nu de volgende prijzen vermeld:
per pot van 450 gr.

Klaver-distel-koolzaad-fruitbloesem.......€ 3,00

Accacia...................................€ 3.50

Heide.....................................€ 5.50

Thijm.....................................€ 4.50

Kunnen wij leven met deze prijzen? Zij zijn lager dan in de ons omringende landen!


hennie oes




Afbeelding
Peter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » ma 07 jan 2002, 13:19

Hallo Piet en Ed, Fijn dat jullie reageren; nu kan ik weer eens mijn ei kwijt!
Ik doe al jaren mijn best imkers meer op één lijn te krijgen wat de honingprijzen en bestuivingsgelden betreft en heb al eens een artikel gewijd aan "De Imker en zijn kosten":
Afbeelding
Mijn streven heeft de volgende achtergrond:
Verantwoord imkeren heden ten dage kost nogal wat; vooral preventie van ziektes vereist een goede hygiëne; d.w.z. goede materialen; vooral het kastmateriaal moet goed zijn anders houd je het niet schoon (alle oude zooi eruit!); minstens eens in de drie jaar alle raten vernieuwen; waar nodig bestrijden; zorgen voor het hele seizoen voldoende stuifmeel (d.i. bij een teveel aan bijen: reizen); aansluiten bij een imkervereniging en bijdragen in algemene kosten van onderzoek en dergelijke; vooral door de zich terugtrekkende overheid loopt dat op en vergeleken met onze buren lopen wij jammerlijk achter.
Onze hobby, als je hem verantwoord uitoefent is duur; veel imkers hebben daar het geld niet voor en hoeven niet bij moeder de vrouw aan te komen. De zaak verwaarlozen mag niet en bij iedere contributieverhoging moord en brand schreeuwen helpt ons ook niet uit de nood.
Er zit niets anders op, dan onze imkerij meer bedrijfsmatig aan te pakken en een kosten - baten boekje bij te houden hoezeer je dat ook tegenstaat; wie wil blijven imkeren met gezonde bijen ontkomt er niet aan.
Bijen brengen voldoende op aan honing en/of bestuivingsinkomsten als wij maar
reëel blijven; quite spelen is moeilijk maar de kosten hoeven ons niet te verhinderen veranrwoord te blijven imkeren.
fl.5.- voor een pot honing (=€ 2.04) is te geef en belachelijk laag; dat is de prijs van 25 jaar geleden en onze kosten zijn aanzienlijk gestegen; geen enkel mens gaat op die manier te werk; waarom moeten wij ons als bedelaars geragen!
Nergens in het buitenland maak ik dit mee; bij de doorsnee imker in Duitsland, België en Frankrijk zijn de prijzen hoger dan wat ik voorstel te doen.
Als de kosten van het gezond imkeren je niet uitmaken, dan is er ook nog zoiets als solidariteit met degene die het wél nodig hebben iets van hun kosten terug te verdienen; wij moeten onze collega's niet wegconcureren, alleen al niet omdat wij hun bijen hard nodig hebben!
Imkers zijn vaak bang: hoe vertel ik het mijn klanten? Naar mijn ervaring is dat geen enkel probleem; mensen geven het uit voor een goed produkt; ik ben nog nooit een klant kwijtgeraakt; ik moet soms wel uitleggen, waarom mijn honing de voorkeur heeft boven de Argentijnse of chinese dumphoning van de supermarkt en als de mensen naar de prijzen van de goede honingen kijken in diezelfde supermarkt komen zij ook die hogere prijzen tegen en dan is mijn honing (rechtstereeks uit de kast) toch beter. (Wat er kan gebeuren moet je eens nalezen in mijn verslag van mijn laatste markt; deze rubriek, 23 aug.)
Onze duitse buren krijgen adviesprijzen van hun verenigingen en de doorsnee imker houdt zich daaraan; waarom kan dat bij ons niet? Waarom moeten wij altijd zeuren en onszelf of onze bijen tekort doen. Aan onze klanten ligt het niet maar aan het imago dat wij van onzelf hebben!
Prijzen mogen best schommelen; ik ken imkers genoeg die hoger prijzen dan ik voorstel; Ed ligt lager en ik zou dat alleen zo doen als er geen afzetmogelijkheid overblijft; de prijs die Peter ( al jaren!) hanteert is rijp voor grondige aanpassing (volgens mij kun je dat je klanten best uitleggen en ze lopen heus niet weg!)
hennie oes

Afbeelding

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees Overeem » ma 07 jan 2002, 21:36

Ook ik had 2,50 voor voorjaars en zomerhoning en 5,00 Euro voor heidehoning in gedachten. Ik zat op f5,00 en f10,00
De argumenten van Hennie kloppen zo te lezen wel maar je moet ook wel de klanten voor je product hebben. Weet je wat je voor je honing krijgt bij de opkopers als er eens een heel goed jaar is ? Bij f.3,50 per kilo mag je dan in je handen klappen, laat mij ze dan maar voor f. 5,00 per pot verkopen.
Rekenen in de bijenteelt is een hachelijke zaak, zeker als je gereden autokilometers mee gaat tellen.
Hennie, je hebt het over '25 jaar geleden': Weet je wat mijn vader 35 jaar geleden voor een kippenei kreeg? altijd 17 cent en tegen pasen een kwartje terwijl de boeren nu met moeite aan de 8 cent toekomen.
In dat licht is 2,50 Euro voor een pot toch niet zo gek? De mensen moesten er alleen iets meer van eten!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » di 08 jan 2002, 12:06

Ha, die Kees, Wat bak je toch nu?? Een kippenei 35 jaar geleden, toen een ei nog lekker was en niet uit de batterij kwam; toen de kippen nog wormpjes pikten en hele snavels hadden ... zullen ongetwijfeld duurder geweest zijn dan die zooi van nu. Toch niet te vergelijken met een pot honing van de plaatselijke imker, een kwaliteitsproduct en nergens zo lekker; een pot die vroeger te geef werd aangeboden voor een vriendenprijs maar nu een redelijke prijs kan doen omdat er een grandioos tekort is aan dergelijke honing; de vraag is aanzienlijk hoger dan het aanbod!!
De klanten moeten je wel weten te vinden: Al een bordje in de tuin staan en een briefje geschreven naar de plaatselijke huisvrouwenklub of boerinnenbond en
een stukje geschreven voor het plaatselijke huis aan huisblaadje!?! Doen: dan kom je echt honing tekort, zeker als je hem voor een prijsje van € 3,00 weggeeft!
hennie oes


Afbeelding

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » di 08 jan 2002, 19:08

[Prima een gesprek over honingprijzen. Wanneer we waar voor het geld bieden lijken me deze prijzen niet te hoog. Heide honing zou ik nog wat hoger prijzen, zeker wanneer er een brok raat aan toegevoegd wordt 7 euro.
Dat kosten verhaal moet je zeker inde gaten houden. Een mooie pot, net etiket, komt ook op 35 eurocent.
Hoe moeten we een slinger, aftapvat etc. "terugverdienen"?

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » di 08 jan 2002, 19:17

[Hennie

Helemaal mee eens, de vraag is groter dan het aanbod. En verkoop aan een handelaar kan in de meeste gevallen meer opleveren dan de 3,50 gulden. Bij mij kun je ze kwijt voor 4,50 en als ik erg omhoog zit heb ik er ook wel eens 6,00 per kg voor betaald. Lever maar in een emmer aan, hoef je ze niet in potjes te doen. Ben je wel het contact met je klanten kwijt.
Honing is exclusief!
Houden zo!!!
Graag een exclusieve prijs, die absoluut afwijkt van het supermarkt gebeuren. Vergelijk de prijzen in de natuur voedingswinkels eens met wat je zelf vraagt. Een goede pot heide honing staat er voor 17,50 gulden op de plank.
En dan die opbrengst.
Kunnen we ook meer aan PR doen.
Precies, eens een berichtje in de krant. Een groepje te gast om eens mee te kijken. Een kraampje bemannen op een activiteiten dag. Een CD-rom aanschaffen en daar in de kraam op een computer laten draaien. Werkt!
Een nieuw observatie kastje aanschaffen.
Met de opbrengst investeren!!!

Even zo de was!!!
Eigenlijk toch jammer dat we nog zoveel bij moeten betalen voor kunstraat wanneer we was inleveren...
Proberen we ook iets aan te doen.
Weten we al een adres waar we was kwijt kunnen voor de prijs die kunstraat ons kost?

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Peter Bal » di 08 jan 2002, 22:06

de prijs die Peter ( al jaren!) hanteert is rijp voor grondige aanpassing (volgens mij kun je dat je klanten best uitleggen en ze lopen heus niet weg!)
hennie oes

Afbeelding
Beste Hennie,
ik heb nergens geschreven dat ik deze prijs "al jaren" hanteer. Dat kan ook niet want ik imker pas twee jaar. Verder ben ik het best eens met je verhaal.
Ik denk ook dat de klanten voor een perfect produkt een perfecte prijs willen betalen.

Groeten,
Peter Bal

Peter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » wo 09 jan 2002, 21:33

Hallo Peter,
Ik werd op het verkeerde been gezet door je herhaalde woordje ALTIJD.
Correctie dus en ik ben blij, dat je het met mijn verhaal eens bent! groet,

hennie oes



Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten