Honingprijzen in €

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » zo 13 jan 2002, 17:20

Hallo Kees,
Toch blijf ik erbij, dat wij onze "huis aan huis" verkoop van producten
rechtstreeks van de imker niet kunnen vergelijken met productie en verkoop in het groot, waarbij de waar via tussenhandel naar de detailhandel gaat. Dan komen wij op het verhaal van Ria van de Berg en dat is toch een andere zaak; te vergelijken met bij ons een Kees van Holland die ook in het groot handelt, maar toch voor zijn verkoop aan particulieren net onder de € 3,- zit met zijn honing.
Misschien kan Ria ons berichten, wat zij vraagt aan een particulier die bij haar een pot honing komt halen en dan de dollar even voor ons omzetten naar gulden of euro?
Midden negentiger jaren had ik in mijn boomgaardje een vijftigtal kippen lopen;
de eieren verkocht ik voor 25 cent en ik had klanten te over; in februari 1995 hadden die kippen de ellende, dat ik ze moest evacueren (Ochten!); daarna ben ik ermee gestopt; die eieren zijn thans veel duurder.
Even een foto'tje om te laten zien, dat wij met meer producten klanten kunnen trekken als het maar aantrekkelijk uitziet:
Afbeelding
groet,
hennie oes


Afbeelding

Edited by - Oude Essink on 13/01/2002 17:24:13

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Piet Jager » zo 13 jan 2002, 17:45

Hoi Hennie,

Goede pr. Vakmanschap is meesterschap.

!Piet

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ria van den Berg » ma 14 jan 2002, 04:42

Wij halen eieren bij buren, nu betalen we een dollar voor 12 jonge henne(n?)eitjes, met andere buren ruilen we de honing die ze nodig hebben voor eieren als hun kippen leggen (nu even niet). Van weer andere buren hebben we voor het hele jaar geschoonde tarwe voor twee emmertjes honing. Dat is niet op de cent uitgerekend, maar naar behoefte en aanbod.
Voor de huisverkoop rekenen we voor een lb(454 gram) Cdn $ 1.20 als we 3kg of meer verkopen. Dat is makkelijk met de 15 lbs (7kg)emmertjes, $ 18 voor de honing en $ 2 voor de emmertjes (kostprijs naar boven afgerond), die de vaste klanten weer kunnen laten vullen het volgend jaar. We hebben dan geen gedoe met wisselgeld, al betaalt bijna iedereen met een cheque. Sommiggen hebben 3 kg emmertjes van andere bijenhouders en onze voorgangers leverden ook in 30 lbs emmers. We hoeven die niet te wegen, want er is een rand in het plastic. Dat scheelt allemaal tijd in de voor ons erg drukke honingtijd.Voor ons bezoek aan Nederland vorig jaar hadden we 1 kg potten gekocht en die verkopen we voor $ 4. Wij wonen in een dunbevolkt gebied,onze klantenkring is niet zo kapitaalkrachtig als de meeste Nederlanders en we zijn van onze "buren" afhankelijk voor onze bijenweide. De boeren waar we standen hebben, krijgen twee van de 7 kg emmertjes als huur. Onze grootste klanten komen uit de Holdeman Mennonite gemeenschap. Ze sturen onze honing naar familie, vrienden en ik denk dat er ook wel wat wordt doorverkocht. Ik weet niet precies hoeveel de Cdn $ is, ik denk zo rond de 1 gulden 60, hij is rond de V.S. $.64. Onze buren bijenhouders hanteren ongeveer dezelfde prijs, maar op de boerenmarkten in de steden is de honing duurder. We vullen elk jaar zo'n 1500 kg in de emmertjes af. Honing is hier "gewoner" dan in Nederland, ik wijs altijd op de extra's van rauwe honing en zeg dat ze het liever niet in de magnetron moeten opwarmen.
Wat een mooi plaatje is dat Hennie. Zijn dat door jou gemaakte produkten ? Toevallig ben ik aan het zeepmaken geslagen. Van een kennis heb ik "THE COMPLETE SOAPMAKER" van Norma Coney geleend. Er staan wel recepten met honing, maar niet met was in.Ik heb een recept van een andere bijenhouder met maar 50 g was op een kg vet. Heeft iemand op het forum een recept voor zeep met honing en was ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » ma 14 jan 2002, 15:54

Hallo Ria,
De kaarsen zijn gegoten of van raatplaatjes gedraaid; de bijtjes komen uit
Duitsland en kosten in het groot plm.0,25 ; de was is te beschilderen met wasverf waarin ik met okerpoeder kleurvarianten aanbreng; toch een heel gedoe en alleen voor verkoop in het klein; de zeepjes koop (kocht, want ik doe het niet meer) ik in. De recepten waar jij naar vraagt zitten ongetwijfeld in het assortiment van Els Kleijendorst, die allerlei daarover publiceerde; zie zoekmachine. Het malletje van het bijenkorfje heeft zelf bijtjes die met een likje kleurstof naar voren springen. Ik heb enorm veel raatplaatjes met lont verkocht voor kinderpartijtjes om zelf kaarsen te rollen (gewalste was!); prikbijtje erop en tevreden gezichtjes.
Het plaatje viste ik op uit Droege, die Honigbiene; het toonde de produkten die ikzelf en vele andere imkers die wel eens markten doen hebben. Mallen zijn er in grote variatie te koop.

Afbeelding
Het linkerkaarsje (niet goed te zien) heeft een raatstructuur en er staat een bij op. De vormen zelf zijn redelijk prijzig.
Het boekje heeft meer dan 30 pagina's vormen en het bijenhuis Wageningen zal het ongetwijfeld willen toesturen. bijenhuis@vbbn.nl

hennie oes

Afbeelding



Edited by - Oude Essink on 14/01/2002 16:01:36

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » wo 16 jan 2002, 16:43

[blue]Er blijken twee manieren van bijenhouden:
1. De imker onderhoudt zijn bijen.
2. De bijen onderhouden haar imker.

Voor de hobbyimker en zijn bijen is de weg ertussenin wellicht de beste.


In hetzelfde kader nog een leerzaam rijm:
Wie zijn vrije tijd aan de bijen heeft gegeven,
heeft een prettig leven.
Maar komt hij te sterven,
Valt er niets te erven.
[/bue]

hennie oes

Afbeelding

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ria van den Berg » do 17 jan 2002, 00:10

Die gietvormen kunnen we hier ook kopen. We hebben een korfje met een bij. Het is een leuk "weggevertje" en brandt redelijk. Vorig jaar zijn Leen en ik bij "Dipam" in Driebergen geweest. Daar zie je alle waskaarsen die je je maar kunt bedenken. Zij houden ook verjaardagsfeestjes waarbij de deelnemers zelf een kaars kunnen rollen. Hier is kaarsenmaken ook een hobby. Onze coop heeft nl. gekleurde vellen was en er zijn zelfs boekjes met "patronen". Zij hebben ook een "kit" voor de starters met vellen was en lont en voorbeelden, ook een leuk kado. Zelf vind ik dompelkaarsen het mooist, maar hier houden mensen meer van "tierlantijntjes". We hebben naast het korfje een kerststalletje. Als die mallen niet zo duur waren, hadden we er meer. Ik gebruik er was uit de zonnewassmelter voor, de meeste was gaat in vaten naar de coop.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » vr 18 jan 2002, 19:21

Ria en Hennie en alle "was geinteresseerden"

Beschouwen jullie het maken van een waskaarsje, bijv. in een gietvorm als een leuke bijkomstigheid en ben je (met mij) van mening dat het een meerwaarde geeft aan de was / bijenproducten?
Die gietvormen zijn inderdaad duur.
Gebruiken van "eigen vormen" kan heel goed. Wij nemen stenen eierdopjes, insmeren met zonnebloemolie, volgieten. De volgende dag met de boormachine een gaatje er in boren, lontje er door, boven en onder het gat het lontje even vast zetten met wat bijenwas en brandt als een tierelier. Heerlijke geur!
We hebben blokjes gegoten van ongeveer 5x5x5 cm die toch 20 uur branden!
Drijfkaarsjes. Geweldig!
We bieden ze nu aan als relatie geschenken. Kijken og er interesse voor is.

Maar, nu we het over prijzen hebben: Welke kiloprijzen hanteren jullie voor een zelf gegoten bijenwas kaars, zonder toevoeging van parafine etc?

gr. Kees

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Ria van den Berg » za 19 jan 2002, 04:19

We kennen een aantal bijenhouders die hun was in kaarsen omzetten.Op de boerenmarkten in Dawson Creek en Grande Prairie is altijd een kleinere bijenhouder die een gevarieerd assortiment heeft. Wij hebben al zo'n hectische zomer, dat we het alleen van de was uit de zonnewassmelter doen. Leen en ik vinden het leuk. We doen het vaak 's avonds en luisteren naar muziek die wij (en niet onze kinderen) mooi vinden. De geur bij het branden valt met een beetje tegen. Als we de houtkachel aandoen en we hebben waskaarsen staan, kan je ze wel ruiken .
Wij doen graag dingen "zelf". Daarom ben ik ook aan het zeepmaken (bedankt voor de recepten, Els)en van zegeltjes was heb ik lipbalsem gemaakt.
Kees, zijn die blokjes van 5x5x5 drijfkaarsjes ? Ik gebruik daar oude borstplaatvormpjes voor. Volgens mij is er in Nederland best belangstelling voor "natuurlijke" waskaarsen.


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Oude Essink » za 19 jan 2002, 22:05

Hallo Kees,
Toen ik een keer bijenproducten ging aanbieden op markten en bij lezingen, heb ik bijenwasproducten daarbij als een essentiëel onderdeel beschouwd.
Ik heb alleen puur bijenwas gebruikt geen vermenging met parafine ed.; als je dat wel mengt in kaarsen moet je dat vermelden, denk ik, en je prijs naar beneden bijstellen.
Ik had als richtprijs (nu drie jaar geleden!) plm.fl. 25,- per kg.; beertjes en gegoten kaarsen ed kun je dan afwegen naar de hoeveelheid was en zo tot een redelijke prijs komen.( ik ga dan uit van mooie schone geelblonde was; niet van die vervuilde of half zwartverbrande was, die je beter weg kunt laten uit de handel) Voor een van raat gedraaide kaars: broedkamer-zonder zaagsnede kreeg ik vlot fl. 2.75; kinderen mochten zelf draaien voor fl.2.=; ze zijn zeer gewild en ik heb er erg veel van verkocht.
Een product dat ook erg aanspreekt (wel nipjes laten proeven) is de honingkruidenwijn van Propol; in de rode zit zelfs propolis verwerkt.
hart. groet hennie oes

Afbeelding

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honingprijzen in €

Bericht door Kees van Gortel » ma 21 jan 2002, 19:11

Kaarsjes,

Hennie geeft aan voor destijds 25 gulden de kilo de kaarsen te verkopen. Arme bijtjes. Hoeveel kilo honing gebruiken ze om een kilo was te zweten? Omgerekend is dan die 25 gulden de kilo te weinig. Zelf dacht ik aan 32 gulden, alhoewel je er dan nog niet bent in de vergelijking. En, je moet dan enigzins op kleine kaarsjes mikken, anders komen de prijzen hoog uit.
Verhoudingsgewijs vraag je dan voor een gerolde raatkaars veel meer per kilo. 20 vellen uit een kilo.

Heel veel kaarsen zijn als drijfkaarsen te gebruiken. Onze blokjes kunnen er voor gebruikt worden. Ook de halve rondjes die we hebben. Neem een dunne lont (12) dan red je het met een kaars van 5cm doorsnee. Maar, dat is even uitproberen. Het is niet netjes als ze na een paar uur vollopen en uitgaan. Bijenwaskaarsen, met een hoger sg. (als je 't mij vraagt) dan parafine kaarsen drijven precies aan de oppervlakte van het water. Geef ze goed te ruimte. Laat vorm van kaars en schaal harmonieren of detoneren, al naar gelang het interieur. Zo, dat ze opvallen.

Kees van gortel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten