apitherapie

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
H. Rempe
Berichten:11
Lid geworden op:zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: apitherapie

Bericht door H. Rempe » wo 07 jan 2004, 07:38

Minne,

De kwalificatie slim komt geheel voor mijn rekening. Ooit vroeg ik hoe bewaar ik de bijen voor het prikken van een ms-patiënte. Toen kreeg ik het advies dit in een apidea kastje te doen. Dat vond en vind ik slim. Ik was daar zelf namelijk niet opgekomen! :D

Ik ben het met je eens dat het in de zomer niet moeilijk is om bijen uit een volk te halen. Ik doe dat overigens anders dan de door jou omschreven methode. Aangezien een apidea kastje een schuifbodem heeft plaats ik deze open bodem over het voergat in de dekplank. De deksel haal ik van het kastje af. Het plexiglas plaatje laat ik liggen. De bijen komen op het licht af en of het voer. Als er voldoende bijen in zitten dan schuif ik de bodem dicht en dek het voergat af. Mij is altijd voor gehouden dat je het volk zo min mogelijk moet storen. Op deze manier hoef je dus niet in het volk te komen.

Ik ben het je eens dat deze methode in de winterperiode niet werkt. Om bijen in de winter te kunnen leveren ben ik op zoek gegaan naar een methode. Ik wist niet dat bijen omhoog komen als er getikt wordt. Via het internet ben ik terechtgekomen bij info@bijensteektherapie. Aan hen heb ik de vraag gesteld; hoe lever ik bijen in de winter? Ik kreeg toen dit antwoord "
"Ik heb met Floyd Alexander je probleem besproken over het houden van de bijen in de winter. Floyd woont in Ohio, waar ze hele strenge winters hebben, Floyd geeft het advies, om toch gewoon in de winter bijen uit de korf te halen, je hoeft niet bang te zijn dat je het volk verstoort want ze zijn in een soort hybernade stadium. Je kunt dus de bijen gewoon uit je korf halen, maar als je meerdere mensen wilt helpen, kun je dat het beste doen door voor iedere afzonderlijke persoon 1 korf te pakken. Kortom heb je bijvoorbeeld 3 mensen die bijen willen hebben van je, gebruik dan ook 3 afzonderlijke korven. Zodat je het volk zo min mogelijk verstoort."
Ik heb echter geen korven (met bijen) en daar kon ik indertijd niet aankomen. Dus zat ik met een probleem hoe lever ik deze winter bijen.
Zoals al eerder aangegeven wist ik niet (en was mij ook niet verteld) dat bijen omhoog komen als je klopt. Dus had ik besloten voor deze winter de bijen uit een kast te halen. Ik veeg de bijen van een van de buitenste ramen in het kastje. Ik ben mij ervan bewust dat deze handelswijze naar alle waarschijnlijkheid ten koste gaat van het volk. Ik heb een volk dat het afgelopen jaar geen honing heeft gehaald. (De andere volken die ernaast stonden wel). Met dit volk zou ik toch niet mee verder gaan en uit dit volk haal ik dus de bijen.

Tenslotte heb ik nog een aantal vragen. Minne je geeft expliciet aan dat jij geen dekplank gebruikt. Werkt het kloppen dan alleen met een kleedje. Wat is jou mening over de methode van Floyd Alexander? Of heeft iemand anders ervaring met deze methode?
Zou je een foto van jou pot met deksel op het forum kunnen zetten? Ik wil de jou beschreven methode uit proberen maar dan wel goed.[:)]

vriendelijke groet henk

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: apitherapie

Bericht door Minne Bonnema. » wo 07 jan 2004, 19:43

Henk.
Op de vraag of het kloppen allen maar met het kleedje lukt kan ik geen uitsluitsel geven. Ik imker allen nu nog met kleedjes omdat dekplanken mij niet voldeden.Maar hierover maar geen discussie gezien imkers hier heel verschillend over denken. Het kleedje ligt wel wat meer op de raten dan de plank, maar volgens mij maakt het tikken er op geen verschil.De koolmezen gebruiken de zelfde techniek om de bijen naar buiten te lokken door bij de vliegspleet enkele roffels te geven. Het voergat zit bij mijn kleedjes aan de voorkant,waar nu de tros nog wel zit,maar in februari reist de tros het voer achter na naar de achterkant,dus zou een tweede gat in het midden geen luxe wezen naar mijn inziens.
Een gewone ronde korf kan je op zij kop houden en er zo in zien,de bijen onderaan de tros zijn mantelbijen en bij koude winterse omstandigheden zeer traag. Hier in dit kikkerland moet eerst het elfstedencomité vergaderen voor we zover zijn als in deze Amerikaanse staat.
Maar ik denk dat het wel uitvoerbaar is,bij een echte koude golf,bij temperaturen boven 0 graden Celsius zijn ze veel te levendig. In 'bijen'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten