Mede maken.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten: 18
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 12:46
Locatie: Moddergat
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door harmjanwilbrink » ma 12 dec 2011, 17:02

Omdat ik 4 kg honing heb gebruikt en omdat volgens Immehouder daardoor de flessen kunnen ontploffen vroeg ik me af of aanvullen met gekookt water bij overhevelen een idee kon zijn...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Hans van der Post. » ma 12 dec 2011, 23:42

Wacht even ontploffen? Je gaat pas flessen vullen als de mede "stil" is.
Mijn ervaring is dat mede die je helemaal laat uitgisten dit zeker een half jaar duurt.
- Je moet totaal drie keer overhevelen.

Ik neem aan dat je een waterslot gebruikt daar mag geen niveau verschil zijn van het water in de twee delen van het waterslot. (in 24/48 uur!) dan is de mede/wijn stil.
Is dit wel zo dan gist de mede nog en is het niet verstandig om de mede te bottelen.
Verder is het raadzaam is om kurken te gebruiken. Mocht er toch gisting ontstaan dan komt de kurk omhoog en ploft er geen fles!
In een boekje staan dat als je er zeker van wilt zijn dat de mede/wijn echt is uitgegist een fles 3/4 te vullen en de kurk voor de helft in de fles drukten. De gevulde fles op een warme plaats zetten en na een paar dagen te kijken of de kurk om hoog is gekomen. is dit wel zo dan is de mede/wijn nog niet stil.
!Hans.

Immehouder
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:28
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Immehouder » ma 12 dec 2011, 23:58

Zoals Hans al opmerkte zorgt verdunnen met water voor een lager alcoholgehalte.
Bovendien verlaagt het het s.g. (soortelijk gewicht) wat er voor kan zorgen dat je mede -mede door het luchtcontact van het overhevelen-nog sneller gaat hergisten.
Het gebruik van kurken is m.i. geen garantie voor het stukspringen van de flessen. Vooral de goedkopere flessen zijn soms van vrij dun glas gemaakt. Een kameraad van mij kreeg ontploffende flessen rabarberwijn die nochtans met kurken waren afgesloten.
Je loopt minder risico bij het gebruik van champagneflessen. Vooral de exemplaren die rond de kilo wegen (ong. 900 g) weerstaan makkelijk een druk van 2-3 bar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mede maken.

Bericht door Hans van der Post. » di 13 dec 2011, 00:12

Immehouder schreef:[............................]Je loopt minder risico bij het gebruik van champagneflessen. Vooral de exemplaren die rond de kilo wegen (ong. 900 g) weerstaan makkelijk een druk van 2-3 bar.
Ik hergebruik wijnflessen. Om ongelukken te voorkomen laat de mede/wijn helemaal uitgisten dan heb je geen problemen en is de mede lekkerder. :violin:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten