was zuiveren

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 11 jul 2012, 22:01

Het werken met zwavelzuur is gevaarlijk. Dat past niet bij zo'n leuke hobby als het imkeren. Als je de was een paar keer opsmelt wordt ze vanzelf goed van kleur. Bedenk dat je bij het gebruik van zwavelzuur ook te maken krijgt met afval. Waar blijf je met het gebruikte zwavelzuur. Water en zuur, in de verkeerde volgorde toegepast, geeft grote narigheid: "Eerst het water, dan het zuur, anders komt het u duur!", "Eerst het water, het zuur komt later".

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Schussboelie » wo 11 jul 2012, 23:09

Ik weet niet waarvoor je het zwavelzuur zou gebruiken.
Wat afval en "gebruikt" zwavelzuur betreft denk ik alvast niet dat de eerste zorg. Zoals de tekst interpreteer wordt het zwavelzuur gewoon aan de was toegevoegd, er in opgelost. Geen afval dus.

Maar verder geef ik je gelijk hoor, men zou hier al een goede reden moeten aandragen om mij zover te krijgen om zwavelzuur te gebruiken.
En als het enkel de kleur te doen is, dan hoeft het voor mij alvast niet.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door semar » do 12 jul 2012, 09:51

buzzer schreef:Ik heb het alleen nog maar in een zonnewassmelter gedaan maar dat gaat nu niet zo goed. De methode met water ken ik niet.... sorry.

het scheelt al een stuk als je in het cakeblikje waarin de was woord opgevangen een laagje water doet!
door de warmte in de zonnewassmelter blijft dit water relatief lang warm en kan de drap naar de bodem zinken.
Maar voor het zuiveren zul je inderdaad een aaltal keren moeten opsmelten.

de ranzige laag eraf krabben, de rest als blok weer in de smelter met een laag water.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door LWPisa » do 12 jul 2012, 15:45

De procedures met zwavelzuur of oxaalzuur zie ik vaker voorbijkomen.

Ik heb daar enigzins bedenkingen bij en zou het zelf niet snel doen met was die weer terug volken in gaat (maar goed ik ben wat dat betreft onorthodox en gebruik ueberhaupt geen kunstraat meer, mijn bijen bouwen alles zelf en steeds opnieuw).

Bijenwas bestaat merendeels uit esters van vetzuren die wel tegen een lage ph kunnen (niet tegen een hoge dan gaan ze verzepen) maar er zitten ook allerlei "reststoffen" in waarvan ik niet weet hoe ze op zuur reageren en wat dan hun biologische activiteit doet.

Om aardige gele kaarsen te maken lijkt de zuur procedure me heel geeigend.

Lennard

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 13 jul 2012, 11:41

Wanneer je heel lichte was wilt hebben, dan uitgieten op een plaat in een heel dunne laag.
Zoals een waswafel en dan in de zon laten bleken (wanneer zij zich weer eens laat zien natuurlijk!)

Azijn toevoegen is ook zo'n middel, maar de was blijft stinken naar al die toevoegingen.
We zijn toch met natuurlijke stoffen bezig? Niks geen troep erin!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: was zuiveren

Bericht door Schussboelie » vr 13 jul 2012, 11:54

Ok bedankt! Nu weet ik tenminste dat het zwavelzuur enkel cosmetische doeleinden dient en dat ik het dus achterwege kan laten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten