bijenwas in calendulacreme

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
desi
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 22:45
Contacteer:

bijenwas in calendulacreme

Bericht door desi » ma 12 dec 2011, 11:20

om calendulacreme(goed voor lichte schaaf en snijwonden,kloven en lippenbalsem) te maken gebruik ik bijenwas. Nu is het probleem ontstaan dat de gesmolten was klonterde toen ik het door de olie vermengde en de mooie gele kleur verdween naar roomwit.
Heeft iemand een tip om die klonters eruit te krijgen en de zachtgele kleur terug te krijgen.?
Desi

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas in calendulacreme

Bericht door Els Kleijnendorst » di 13 dec 2011, 23:02

Beste Desi,

ik denk dat je de vloeibaar gemaakte bijenwas bij olie heb gedaan die kouder was. De bijenwas stolt dan direct. Daarna zal je door veel kloppen hebben geprobeerd de klontjes eruit te krijgen, met het gevolg dat je er veel lucht in hebt geklopt. Die klontjes krijg je er alleen uit door alles weer te verwarmen. Door het vele kloppen wordt de zalf ook heel licht van kleur, je klopt er immers lucht in. Maar het eindresultaat is altijd veel lichter dan de oorspronkelijke stoffen. Ik neem ook aan dat je het goudsbloemextract op waterbasis hebt gemaakt, anders wordt de crème wel heel erg vet.
Klontjes kan je voorkomen door in het begin alle stoffen ongeveer een zelfde temperatuur te geven. Eerst gaan de vetten bij elkaar en daarna langzaam gietend de extract. En dan maar blijven roeren tot het geheel afgekoeld is. Ook weer niet te fanatiek kloppen natuurlijk. Tijdens het roeren wel het mengsel regelmatig van de wanden van de schaal losmaken, daar stollen de vetten immers het eerst.
Succes.

Els

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijenwas in calendulacreme

Bericht door semar » di 14 okt 2014, 11:50

hier op de schooltuin wordt verse goudsbloem bloemblaadjes in de olie geweekt tot ze oranje kleurt.
deze olie wordt au bain marie met de gesmolten bijenwas gemengt.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps camiliajerry what are you talking about??
:?:
Laatst gewijzigd door semar op wo 15 okt 2014, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: bijenwas in calendulacreme

Bericht door Wim Joosten » di 14 okt 2014, 11:57

semar schreef: ps camiliajerry what are you talking about??
:?:
cammiliajerry is verwijderd: iemand uit Pakistan, die onzinberichten op het forum plaatste.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten