Oorkaarsen ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Oorkaarsen ?

Bericht door Franschman » ma 19 mar 2012, 20:20

Beste Beeleevers,
Onlangs las ik in een plaatselijke krant over een cursus en voorlichting over het maken en gebruiken van oorkaarsen.
Ik heb begrepen dat in bijenwas gedrenkte lapjes in de oren moeten worden geplaatst waarna een heilzame werking moet optreden.? Of de lapjes moeten worden aangestoken is mij niet bekend! :o
Wie kan mij iets meer vertellen over deze bijzondere therapie ?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Franschman » ma 19 mar 2012, 20:53

Zuivere bijenwas en een zuiver katoenenlapje zijn nodig. Sorry dat ik niet eerst even Googelde maar dit is voor imkers toch weer wat nieuws dacht ik. Het fenomeen schijnt van de Hopi indianen afkomstig te zijn. Heeft u ze naast de potjes honing en de 'gewone waskaarsen' al in Uw assortiment. Het wachten is nu op 'neuskaarsen' met menthol. Het middel tegen neusverkoudheid :liar:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Albert Stoter » di 20 mar 2012, 11:35

Franschman schreef:Het fenomeen schijnt van de Hopi indianen afkomstig te zijn.
Dan kan het haast geen oeroud recept zijn aangezien onze honingbij (i.c. de donkere bij) pas in 1622 voor het eerst in Noord-Amerika werd geïntroduceerd, en het recept dus pas ergens nadien moet zijn ontstaan.

Of zouden er ook andere (wel inheemse) Noord-Amerikaanse bijen zijn die was produceren?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Franschman » di 20 mar 2012, 14:28

Bedankt Albert voor je commentaar.
Voor mij is het iets nieuws en hoort het thuis in de alternatieve geneeskunde.
Als je gezondheid kan verbeteren waarom niet. Wie heeft er ervaring mee en is het een nieuwe afzetmarkt voor onze opgeschoonde was ? Hoort het thuis in de sferen van acupunctuur , kruidengeneeskunde, reiki et. ? :be8:
Wie weet raa/t/d ?

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Franschman » wo 21 mar 2012, 12:34

Het oorspronkelijke artikel zegt het volgende:
Oorkaarsen therapie is oorspronkelijk afkomstig van de Hopi Indianen uit Zuid Amerika ( ?). Oorkaarsen zijn opgerolde strookjes linnen of katoen gedrenkt in bijenwas en geneeskrachtige kruiden. Deze kaarsen stimuleren de doorbloeding en lymfestroom in oren , keel, neus- en bijholten. Ze werken in op de diep in het oor liggende acupunctuur-punten, het trommelvlies, het middenoor en het evenwichtsorgaan.( Ze worden wel degelijk aangestoken)
Zo dan weet U dat ook weer als U vraag krijgt naar was voor oorkaarsen! :be3:

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Albert Stoter » do 22 mar 2012, 10:38

Franschman schreef:Het oorspronkelijke artikel zegt het volgende:
Oorkaarsen therapie is oorspronkelijk afkomstig van de Hopi Indianen uit Zuid Amerika ( ?)
Of die oorkaarsen werken weet ik niet, maar de Hopi indianen komen toch echt uit Noord-Amerika. Zie o.a. de Hopi op Wikipedia.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Franschman » di 27 mar 2012, 14:33

Je hebt gelijk Albert.
Ik denk dat de schrijver bedoelde het zuiden van de V.S.( Zie Internet/ Google onder Oorkaarsen) Veel mensen verwarren 'Amerika' het continent bestaande uit Noord- Midden- en Zuid Amerika met de staat de V.S. of U.S A. :oops:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door maartenkleijne » di 27 mar 2012, 14:50

Ik lees vooral op Google dat oorkaarsen niet alleen niet effectief zijn maar ook gevaarlijke werkingen kunnen hebben.
En dat het niks met Hopi indianen te maken heeft, maar dat 'Hopi' één van de 15 merken oorkaarsen is.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Oude Essink » di 27 mar 2012, 18:15

Was het maar 1 april geweest; dan wisten wij meer. :lol:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door alfa vulgaris » do 29 mar 2012, 12:02

Albert Stoter schreef:Of die oorkaarsen werken weet ik niet, maar de Hopi indianen komen toch echt uit Noord-Amerika. Zie o.a. de Hopi op Wikipedia.
De hopi's spreken een azteeks dialect wat erop zou duiden dat zij mijns inziens oorspronkelijk uit Zuid Amerika komen.
Ook wonen ze in een reservaat (die er pas zijn sinds de blanken daar zijn) dewelk territoium tot andere Noord Amerikaanse indianen behoort.

Het was vast zoeits als hervormd en gereformeerd azteeks.

Als ik me niet vergis leeft er in het amazone gebied toch ook een soort honingbij die ook wasraten bouwt toch?
Van die groen blauwe glimmers en in Noord Amerika zijn de meeste hommels volgensmij wel inheems ..die produceren ook was.

Er waren vroeger overigens hele volksstammen indianen die met een berkenbastkano (die wel 100 jr kan meegaan) met de seizoenen mee imigreerden van Panama naar Canada en weer terug naar Panama.
ik denk zelf dat zeeslag toen is uitgevonden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten