Oorkaarsen ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Robbert » wo 11 apr 2012, 09:56

Ik heb vorig jaar een oorkaars aan Dick van Leeuwen gegeven voor zijn verzameling bijenproducten op de Zorgimkerij. Deze hadden mijn ouders meegenomen uit Polen. Het was een lange holle buis. Je gaat op je zij liggen en dan steek je er een rechtop in je oor. De andere kant steek je aan. Door de zuigende luchtstroom van de vlam wordt er iets uit je oor gezogen?

Ik heb het maar niet geprobeerd. :D


Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Fay » wo 25 apr 2012, 21:11

Ik heb mij wel eens zo'n kaars in mijn oor laten steken!
Ik had een dicht en pijnlijk oor. Onder aandringen en licht protest ben ik heel sceptisch gaan liggen met een holle buis in mijn oor die werd aangestoken.
Het was verrassend aangenaam. Een lichte warmte en een gezellig geknetter in mijn pijnlijke oor. Toen de kaars op was zat er wel een soort spul in het restje buis dat over was. Volgens de kaarsenbrander was dit spul uit mijn oor en de hoeveelheid spul gaf aan hoe nodig het was. Nou, bij mij was het dus blijkbaar heel erg nodig! Ik dacht, dat spul zit er vast altijd. Maar bij mijn andere oor zat er nauwelijks iets in het restje buis.

Of, en hoe het werkt weet ik niet. Alles wat ik weet is dat ik het heel prettig vond en direct 2 kaarsen heb meegenomen. Ik geloof dat je ze ook in grote natuurwinkels kunt kopen. Ik zou zo weer zo'n kaars opsteken als het nodig was. Al was het alleen voor het therapeutisch effect van even stil liggen en genieten van warm geknetter in mijn oor.

Lijkt me trouwens moeilijk te maken zelf, zo'n buisje.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door jomme » wo 25 apr 2012, 21:16

Had je een oorontsteking Fay of wat was er precies mis?
Ik heb een paar keer een oorontsteking opgelopen in Azie en ik kan u verzekeren dat je van alles in je oor zou steken om van de pijn af te geraken :D
De dokters gaven me daar ene spoeling met ene grote spuit... wanneer ik dit aan mijn dokter vertelde viel hij van zn stoel...
Moet je dan ook altijd iemand in de buurt hebben die op tijd de kaars kan doven? :be9:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Fay » wo 25 apr 2012, 21:32

Ik weet niet wat het was. Misschien een lichte oorontsteking ofzo? Ik ga niet snel naar de dokter (bijna alles gaat vanzelf wel over)

Zojuist heb ik even op de link van Ronnie geklikt. Het ziet er wel wat raar uit op die plaatjes! Maar ik kan me echt helemaal vinden in dat weldadig effect wat ze beschrijven!

Volgens mij doofde de kaars vanzelf maar ik was wel bang dat mijn oor of kapsel in de fik zou vliegen. Dus er werd mij verzekerd dat er op gelet werd :D

Heeft de Aziatische spuit geholpen? Of de oorkaars mij behalve het aangename effect sneller heeft genezen weet ik niet.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door jomme » wo 25 apr 2012, 21:43

Nope, de Aziatische spuit heeft de boel enkel verergerd en ik wens het niemand toe om met een deftige oorontsteking op een vliegtuig te gaan zitten voor een uur of 15...
Bij thuiskomst geen oorkaarsen maar een shot in de bil.... daarna antibiospul (wat ik normaal gezien probeer te vermijden).
Mijn kop stond op ontploffen en ik wou niet dat iemand dit moest meemaken :be9:
Volgende keer misschien orkaarsen meenemen :D
De laatste keer was in de Fillipijnen (beetje teveel gezwommen en teveel met wattenstaafjes in de weer geweest, de temperaturen ginder zijn ideaal voor allerlei organismen die je niet in je oor wilt...).
Ze hebben mij aangeraden om het op te lossen met de middelen die ze aan boord hadden (sigarettenrook maar hiervoor heb ik bedankt :hand: )

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oorkaarsen ?

Bericht door Bart de Coo » do 26 apr 2012, 03:48

Je hebt altijd wel enigszins gedacht
Dat in je hart de vonk van het genie school.
Je vond steeds weer wat nieuws uit, dag en nacht.
(Want je diploma middelbare school

Dat was aan jou niet weggegooid, o nee.)
Je had wel honderdzeventien patenten
Je was een zegen voor het wel en wee
Van 't mensdom: ja, een soort van heilsagente.

Maar nu vond je een wekker uit, een tijdje
Terug alweer, die 'het' geluidloos deed.
Benodigdheden: een potlood of een krijtje,
Een kaars uit Gouda en je eigen reet.



Gerrit Komrij. Komrij's patentwekker (1974)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten