Propolis tinctuur 50%

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » wo 25 apr 2012, 20:59

beste mede imkers,
Ik zie dat sommige imkers (of gewoon handelaren?) propolis tinctuur aanbieden met concentraties tot wel 50%. Kan iemand mij vertellen wat daarmee bedoeld word? Ik heb zelf ook wel tinctuur gemaakt, maar daarbij kreeg ik maximaal 30% opgelost (dus 30 gram propolis op 70 gram alcohol). Ik zou die geadverteerde 50% interpreteren als 1 op 1, maar dat leek mij wat veel. Is er een truuk die ik mis, of begrijp ik de terminologie verkeerd?

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door jomme » wo 25 apr 2012, 21:30

Uit mijn cursus:

Oplossing 10%
Voeg 10gr zuivere propolis toe aan 90cc medicinale alcohol. Bij schudden van de fles lost de propolis op.
Een vlugger resultaat bereikt men door de alcohol au bain marie te verwarmen tot 50 graden. Bij hogere temperaturen verdamt er teveel alcohol en kan de oplossing nog verdund worden met de hoeveelheid verdampte alcohol.
Bij het gebruik van ongezuiverde propolis (vb van ramen gekrabt) lossen onzuiverheden niet op en kunnen deze door filteren (bv koffiefilter) van de vloeistof verwijderd worden. Een verontreiniging van 30% is normaal en 50% is geen uitzondering.
De meeste in de handel zijnde oplossingen zijn 5, 7 en 10%.
Een enkele keer komen oplossingen van 15 en 20% voor.

Ik zou dus zeggen pas op voor het etiket!

Off the record:
Mijn collega verteld emij verleden weekend dat hij een paar jaar geleden ook een propolis oplossing had gemaakt...
Toen hij er een deel van innam plakten zijn tanden aan elkaar en waren deze vooe een aantal dagen bruin gekleurd :be8:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Fay » wo 25 apr 2012, 21:37

Is het nog wel net zo werkzaam na verhitting?

Off the record: Ik heb laatst een keer een stukje propolis opgegeten. Geen idee wat ik dacht toen ik dat in mijn mond stak... maar mijn tanden waren kleverig en geel en de smaak was nogal... intens.
Daar moesten wel een paar borreltjes aan te pas komen om die propolis weer op te lossen :lol:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door semar » do 26 apr 2012, 13:39

propolis werd vroeger dan ook gebruikt als basis van politoer, om de meubels zo'n mooie diepe kleur te geven.
zelf gebruik ik het om de binnenkant van de kasten mee te 'verven'.

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door p.zwartepoorte » do 26 apr 2012, 17:00

hoi ik doe samen met andere duivenmelker en die verkoopt probiotica en ook tinctuur voor de duiven en andere dieren
hij doet er altijd 96% comsumsie alcohol er op dan krijg je goede tinctuur
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » do 26 apr 2012, 20:16

Hoi Paul,
De alcohol is volgens mij meestal 96%, maar ik dacht dat het hier om de propolis concetratie ging.
Ik citeer:
De GOLDEN BEE propolistinctuur FORTE bevat een concentratie van 45% zuivere propolis, waardoor het meteen één van de hoogst geconcentreerde propolistincturen (zo niet de hoogste) op de markt is.
Ik ben dus erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik heb zo'n vermoeden dat ze het verwarmen, maar zelfs dan lijkt 45% mij erg veel? Of onderschat ik het oplossend vermogen gewoon? In theorie zou ik dan de inhoud van het flesje kunnen opdrogen, dan heb ik weer 45 gram droge propolis?

Noord
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Noord » do 26 apr 2012, 20:30

wij lossen het op in strorum is dacht ik 80% alchol zodat je het inwendig en uitwendig kan gebruiken om het te verwerken in zalf lieten we het uitdampen dus op de centrale verwarming tot het wat lobbig werdt

gr noord vanuit het koude noorden.

:roll:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » do 26 apr 2012, 20:33

aha de truuk is dus om het eerst op de lossen en dan te laten uitdampen tot de gewenste concentratie bereikt is. Als het lobbig was, weet je dan ook hoeveel er nog van het originele volume over was?

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door p.zwartepoorte » do 26 apr 2012, 21:00

hij zet de propolis op 96% alcohol dat laat hij weken staan om te zorgen dat het goed oplost de propolis
dan zet hij het in een zeef (fijne zeef ) dat laat hij uitlekken en dan vult hij flesjes van 100ml en 500ml en liters
hoe meer liters alcohol op de propolis dan is hij niet meer geconsentreet word hij lichter van kleur
als je dat dan in een drinkbak druppelt dan vervliegt de alcohol
maar vaak word de propolis met water gemegt dan slaat het wit uit
dat is goedkoper dan 96% :) bij somige winkels
en hij neemt het zelf ook smorgens op een suikerklontje met paar druppelt
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door alfa vulgaris » di 01 mei 2012, 04:47

jomme schreef:Mijn collega verteld emij verleden weekend dat hij een paar jaar geleden ook een propolis oplossing had gemaakt...
Toen hij er een deel van innam plakten zijn tanden aan elkaar en waren deze vooe een aantal dagen bruin gekleurd :be8:

Bwaahaaaa :lol: geweldig.

Als je tinctuur 80 graden celcius is geworden kan je er denk ik vanuit gaan dat alle ethanol eruit is.
Begin je met 100 gram dan is het eindgewicht zou je zeggen het percentage propolis mits propolis geen vluchtige bestanddelen bevat natuurlijk en ik vrees dat dat wel zo is.

verDAMPse :D
pas op het fikt echt erg goed.

Wij hadden laatst winterdip....propolis in heet water in een roestvaststalen mok op de kachel...lekker aan de snuif :dance:

Alfa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten