Propolis tinctuur 50%

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
diego
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 feb 2013, 10:08
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door diego » ma 11 feb 2013, 22:53

Hallo,

ik heb oude kasten overgekocht en wat gepoetst.
Ze kunnen wel een laagje propolisbeits gebruiken.
Alle oude propolis die ik heb afgekrabd wil ik oplossen in methanol
om er vervolgens de kasten mee te verven (binnenkant, buitenkant doe ik met lijnolie-oplossing).

Vraag hierbij is:
-hoeveel van mijn propolis-mengsel in verhouding tot de methanol?
-hoe lang laten intrekken?
-Kan ik als dat gezeefd is daar dan mee verven, of moet het nog aangelegd worden met iets?

Groeten,

Diëgo Van De Keere

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door semar » di 12 feb 2013, 10:24

pot vullen met oplosmiddel (ik gebruik brandspiritus) propolis in mikken, schudden, een paar dagen laten staan.
je krijgt een vies bruine oplossing die makkelijk te ´verven´is gebruik wel een oude of goedkope kwast (die wordt keihard).

op een bepaald moment lost er geen propolis meer op, een honingpot is genoeg om verschillende kasten mee te doen.
Klaar spiritus & propolis bijvullen, heb altijd een pot klaarstaan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door jomme » di 12 feb 2013, 10:58

Fay vroeg een paar posts eerder of propolis nog werkzaam is na verhitting maar er is nog geen antwoord op gelomen.
is het ook nog werkzaam eenmaal met alcohol vermengd? Doodt dat ook niet een en ander? :think:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » wo 13 feb 2013, 09:49

Met alcohol vermengd is het zeer zeker nog werkzaam; de meest gebruikte toepassing van propolis is in tinctuur (meestal 70% alcohol). Wellicht dat de alcohol ook het een en ander onwerkzaam maakt (zelf niet gemerkt). Je zou de propolis in glycerine kunnen proberen op te lossen, ik heb daar geen ervaring mee. Ook de glycerine zal het een en ander onwerkzaam maken... helaas lost het (zonder verhitting) niet of nauwelijks op in water.
Als je de geur van spiritus niet prettig vindt, kun je overigens (voor uitwendig gebruik of in je kast) ook bio-ethanol gebruiken. Wordt her en der voor minder dan 2€ per liter aangeboden, bedoeld voor toepassing in branders/vuurschalen, die heeft een hoge concentratie alcohol (95+%). Verdunnen tot 70%, dan lost er minder was op (als je dat er zo min mogelijk bij wilt hebben uiteraard)
Laatst gewijzigd door Ewout op wo 13 feb 2013, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door semar » wo 13 feb 2013, 09:54

de geur van de spiritus is in een uurtje verdampt.
Semar(Dominique)

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door bee-tree » di 12 nov 2013, 20:00

Eén van mijn zwagers is al minstens 40 jaar reisduivenliefhebber. Zijn duiven hebben baat bij het gebruik van
10 procentige propolistinctuur. Hij maalt de propolis fijn . Weegt 10 gram af en voegt dat aan 100 gram 96 procentige
medicinale alcohol toe. Hij laat het een paar dagen in gesloten fles staan en schudt af en toe.
Hij voegt per liter drinkwater een paar druppels van de tinctuur toe, Het is goed voor de luchtwegen van de duiven.
Ik kan hem niet genoeg propolis leveren omdat hij eigenlijk te veel duiven heeft.
Mocht er iemand van jullie over hebben, dan kan ik je zijn adres geven. Het liefst imkers uit Belgisch en Nederlands
Limburg. Dan kan hij het komen halen.
P.S. Paul Zwartepoorte staat ook in contact met een duivenhouder. Misschien kan hij de ervaringen van de
duivenhouder op het forum zetten.
De toepassingen van bijenproducten lijken ontelbaar of legio te zijn. Bijenhouders zijn meer dan ooit onmisbaar. Zj.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » wo 13 nov 2013, 11:56

bee-tree schreef: 10 procentige propolistinctuur. Hij maalt de propolis fijn . Weegt 10 gram af en voegt dat aan 100 gram 96 procentige
medicinale alcohol toe.
Iets minder! Ruwe propolis bevat, als het heel zuiver is nog steeds 30-40% was (meestal meer!).
10 gram ruwe propolis is dan 7 gram zuivere propolis: in de oplossing dus 7% (uitgaande van zeer zuivere propolis).
De rest is residu. Voor wie graag exact wil bepalen hoeveel procent propolis zijn tinctuur bevat, hier een uitstekend artikel in het Duits. Let op, zij maakten zelf ook een fout en kwamen met een erratum voor de berekening.

Waarom zo streng? Ik heb laatst een flesje tinctuur van "Bee Health" gekocht. Zij claimen 45% propolis. De kleur deed al anders vermoeden, evenals de oplosbaarheid in water (verzadigde oplossingen lossen niet op in water en slaan direct neer aan het oppervlak). Ik heb 40,00 gram van die tinctuur onder vacuum ingedampt tot alle alcohol en water er uit was en hield 2,01 gram propolis over. In massaprocenten is dat dus krap meer dan 5% (maar m'n weegschaal kan er een of twee honderdste naast hebben gezeten ;)). Ik vind dat zéér kwalijk.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door p.zwartepoorte » wo 13 nov 2013, 12:13

Veel tinctuur word op basis van water gemaakt word ook wit beste is alcohol 96%
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door dar » do 21 nov 2013, 11:28

Er staat veel geschreven over propoli maar weinig over de uitwerking.
Uiteindelijk kom ik uit bij een dame die last heeft van kalknagels die na 8 jaar uitkomt op propolie
en dan hiervan verlost wordt.
Zijn er nu onder jullie ook met dergelijke ervaringen.?
Ben benieuwt.
Met groeten Ad
ad van meurs

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door frank27 » za 17 jan 2015, 15:22

Ik ben op het gebied van propolis nog een leek, maar vind bij dit onderwerp interessante info.
Het afgelopen jaar heb ik propolis apart bewaard. Ik heb nu 2 jampotten vol en ben aan het proberen geslagen.
Ik heb de propolis opgelost in 70% medicinale alcohol en daarna de ontstane vloeistof door een koffiefilter laten lopen. Zo is een mooie donkerzwarte vloeistof ontstaan van 70% medicinale alcohol met opgeloste propolis. De wasdeeltjes zijn onopgelost gebleven en in het koffiefilter achtergebleven.
Hoe maak ik hier nu bruikbare tinctuur van?
Uit de berichten hierboven lijkt het dat ik eerst de alcohol moet laten verdampen om de restsubstantie vervolgens weer op te lossen in 70% medicinale alcohol.
Omdat tinctuur o.a. gebruikt wordt om in druppels ergens aan toe te voegen, vraag ik me af waarom ik de alcohol zou laten verdampen er er vervolgens weer nieuwe alcohol aan toe zou voegen. Sorry voor mijn onbegrip. Wie maakt me wijzer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten