Propolis tinctuur 50%

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Hans van der Post. » za 17 jan 2015, 23:17

frank27 schreef:Ik ben op het gebied van propolis nog een leek, maar vind bij dit onderwerp interessante info.
Het afgelopen jaar heb ik propolis apart bewaard. Ik heb nu 2 jampotten vol en ben aan het proberen geslagen.
Ik heb de propolis opgelost in 70% medicinale alcohol en daarna de ontstane vloeistof door een koffiefilter laten lopen. Zo is een mooie donkerzwarte vloeistof ontstaan van 70% medicinale alcohol met opgeloste propolis. De wasdeeltjes zijn onopgelost gebleven en in het koffiefilter achtergebleven.
Hoe maak ik hier nu bruikbare tinctuur van?
Uit de berichten hierboven lijkt het dat ik eerst de alcohol moet laten verdampen om de restsubstantie vervolgens weer op te lossen in 70% medicinale alcohol.
Omdat tinctuur o.a. gebruikt wordt om in druppels ergens aan toe te voegen, vraag ik me af waarom ik de alcohol zou laten verdampen er er vervolgens weer nieuwe alcohol aan toe zou voegen. Sorry voor mijn onbegrip. Wie maakt me wijzer?
Frank even in het zoekkader rechtsboven: Propolis tinctuur invullen en je hebt 7 pagina's x 10 reacties.
Je moet wel terug gaan in de tijd - 2003 - waar wat bruikbaars voor je staat.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » zo 18 jan 2015, 14:19

Beste Frank,
Het is inderdaad niet nodig om eerst de alcohol te laten verdampen om er vervolgens weer alcohol aan toe te voegen. De reden dat sommige mensen dat doen, is om op die manier te bepalen wat het werkelijke propolisgehalte is. Je laat dan eerst alle alcohol en water verdampen totdat je een harde hars overhoudt die je afweegt en daarmee een zuivere tinctuur maakt met een bekend propolisgehalte. Ik doe dat zelf ook met monsters van onze tinctuur die ik indamp onder vacuum om op die manier het exacte propolisgehalte te bepalen. Dat is iedere keer anders - voornamelijk door een wisselend wasgehalte in de propolis, maar ook door wisseling in samenstelling van propolis per seizoen/streek/volk (ras!). Met dat monster kun je vervolgens bepalen of je het wilt verdunnen of er nog meer propolis in wilt oplossen. Maar voor eigen gebruik lijkt mij dat veel werk met weinig voordeel. Wat jij hebt gemaakt is dus al tinctuur, je weet alleen de concentratie niet - tenzij je het koffiefilter voor en na filtering hebt gemeten (een alternatieve methode).

Iets anders wat in dit onderwerp genoemd werd was dat mensen zelf een oververzadigde oplossing maken door een deel van de alcohol te laten verdampen tot het lobbig is. Je kunt dan een veel sterkere tinctuur krijgen dan wanneer je het alleen oplost in de alcohol. Let er dan wel op dat het niet te heet wordt, dan gaan er werkzame stoffen verloren (liefst dus gewoon bij kamertemperatuur).

Ewout

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door frank27 » zo 18 jan 2015, 21:36

Hans en Ewout, dank voor jullie reacties, beide bijzonder behulpzaam. Jullie enorme kennis en veelvuldige bijdragen aan dit forum is een groot deel van de kracht ervan!

Ik ben tot 2001 teruggegaan in de berichten over propolis tinctuur en er ontstaan verschillende beelden.
Ik kom inderdaad tot de conclusie, zoals Ewout aangeeft, dat de door mij verkregen mooi egaal zwarte vloeistof al propolistinctuur is. De vraag is natuurlijk nog welke concentratie propolis er in de alcohol zit. Omdat ik een jampotje half vul met propolis en daarna zoveel ethanol 70% toevoeg dat de vloeistof net boven de laag propolis uitkomt, vermoed ik dat de concentratie relatief hoog is. Ik laat het een paar weken staan in de relatief warme bijkeuken en schud het zeer regelmatig. Ik heb berichten gelezen waarin 35 procent van een glazen pot wordt afgevult tot 80 procent van de pot met ethanol. In zo'n verhouding zal de concentratie dus lager zijn dan bij mijn methode.

Ewout, interessant idee om een kleine hoeveelheid in te dampen en dan te meten hoeveel gewicht aan pure propolis achterblijft om de concentratie te weten te komen. Mijn instrument is echter een keukenweegschaaltje, dus dat wordt wel behelpen.
Jouw suggestie voor het wegen van het koffiefilter snap ik niet helemaal. Daarin blijven namelijk de wasresten achter die in de 70% ethanol niet oplossen. Wat zegt het gewicht van het koffiefilter dan over de concentratie propolis?

In een van de berichten werd er melding van gemaakt dat propolis lucht en lichtgevoelig is. Weet iemand daar meer van? Verdwijnt de werking van propolis als het in normaal daglicht in een glazen pot staat? Moet het altijd donker worden bewaard? Best een belangrijk gegeven voor alle imkers die propolis verzamelen.

Groet, Frank.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Hans van der Post. » zo 18 jan 2015, 23:04

Heb nog even in de kelders van mij pc gezocht en gevonden.
Als bijlage een compleet recept met handleiding, maar is niet als bijlage te versturen wordt geweigerd.
Frank stuur mij een pg met jou mailadres. anderen mogen ook.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » ma 19 jan 2015, 12:09

frank27 schreef:De vraag is natuurlijk nog welke concentratie propolis er in de alcohol zit. Omdat ik een jampotje half vul met propolis en daarna zoveel ethanol 70% toevoeg dat de vloeistof net boven de laag propolis uitkomt, vermoed ik dat de concentratie relatief hoog is. Ik laat het een paar weken staan in de relatief warme bijkeuken en schud het zeer regelmatig. Ik heb berichten gelezen waarin 35 procent van een glazen pot wordt afgevult tot 80 procent van de pot met ethanol. In zo'n verhouding zal de concentratie dus lager zijn dan bij mijn methode.
Inderdaad, het kan goed zijn dat met jouw methode de concentratie wel 30% of zelfs meer kan zijn. Ik werk zelf altijd de eerste keer met verzadigde oplossingen, dat wil zeggen dat ik een overmaat propolis op de alcohol zet, veel meer dan erin kan oplossen. Vervolgens filter ik dat, in het overgebleven residu zit dan nog veel propolis. Daar maak ik nog een keer een oplossing mee en vaak nog een derde keer. Dan is alle propolis er wel uit. De veel dunnere tinctuur die je zo verkrijgt kun je de volgende ronde weer gebruiken om je verzadigde oplossing te maken, of uiteraard meten wat het propolis gehalte is en aan de hand daarvan bepalen of je het misschien direct wilt gebruiken.
frank27 schreef:Jouw suggestie voor het wegen van het koffiefilter snap ik niet helemaal. Daarin blijven namelijk de wasresten achter die in de 70% ethanol niet oplossen. Wat zegt het gewicht van het koffiefilter dan over de concentratie propolis?
Je doet als volgt:
  • Weeg je ruwe propolis voordat je het mengt met de alcohol
  • Meng alcohol en propolis en laat een tijd staan totdat alle propolis is opgelost of de oplossing verzadigd.
  • Weeg je koffiefilter (of beter: 10 stuks en deel door 10).
  • Filter je tinctuur, laat goed uitlekken. Bij voorkeur afdekken met folie om te zorgen dat de alcohol zo ming mogelijk verdampt.
  • Weeg na filtering je koffiefilter met residu (was, stuifmeel, etc) opnieuw. Eventueel iets laten uitdrogen of uitknijpen (handschoenen aan!) zodat er zo min mogelijk tinctuur in zit.
  • Nu weet je hoeveel zuivere propolishars er uit je ruwe propolis in de tinctuur is beland.
  • Bereken het propolisgehalte: (gewicht opgeloste propolis)/(totale gewicht tinctuur) * 100%
frank27 schreef:In een van de berichten werd er melding van gemaakt dat propolis lucht en lichtgevoelig is. Weet iemand daar meer van? Verdwijnt de werking van propolis als het in normaal daglicht in een glazen pot staat? Moet het altijd donker worden bewaard?
Van luchtgevoeligheid heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen, maar propolis is inderdaad gevoelig voor UV, en kan dus het beste donker bewaard worden.

Nog een ander weetje: er wordt veel geschreven dat je 70% alcohol moet gebruiken omdat er bij een hogere concentratie (96%) ook was oplost. Dat is onzin, probeer maar eens een stukje zuivere bijenwas of zelfs de wasplaatjes van de bodemschuif (heb ik om deze reden een tijdje verzameld!) op te lossen in alcohol. Lukt niet! Bijenwas is niet oplosbaar in alcohol.
De ware reden is iets anders: propolis bestaat uit veel meer dan alleen de alcoholoplosbare harsen: een deel van de stoffen is ook wateroplosbaar. Met 70% alcohol heb je 'ruimte genoeg' om een vrij sterke tinctuur te verkrijgen, en de 30% water laat ruimte voor de wateroplosbare stoffen.

Succes!

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door m.kolsters. » ma 19 jan 2015, 12:24

Als je de drogen stof weegt voor je het met alcohol mengt en het dan een maand goed doet schudden en dan filteren,
dan kan je de overschot wegen en uit rekenen hoeveel % het is.
Ik werk met kan van 5 liter en daar doe ik 1 kg. propolis in zo als het uit de kast komt.
Je kan het dan in druppelflesjes doen of in schonen melk flesjes om te bewaren.
Ik heb ze in een doos staan en er gebeurd dan niets mee.
Ik gebruik 80% alcohol, en omdat ik zuinig ben heb ik nu op de overschot nog eens alcohol gedaan.
Zal de uitslag nog wel eens bekend maken.
Wat mij wel tegen valt is dat er niet veel imkers mee werken en het zo een goed middel is.

Ook heb ik zelf etiketten gemaakt met een bij die zelf de propolis terug haalt, zo als stuifmeel.
Tinus Kolsters

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door frank27 » ma 19 jan 2015, 23:14

Hans van der Post. schreef:Heb nog even in de kelders van mij pc gezocht en gevonden.
Als bijlage een compleet recept met handleiding, maar is niet als bijlage te versturen wordt geweigerd.
Frank stuur mij een pg met jou mailadres. anderen mogen ook.
Hans, per PB verstuurd. Frank.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door frank27 » ma 19 jan 2015, 23:22

Ewout schreef:
frank27 schreef:De vraag is natuurlijk nog welke concentratie propolis er in de alcohol zit. Omdat ik een jampotje half vul met propolis en daarna zoveel ethanol 70% toevoeg dat de vloeistof net boven de laag propolis uitkomt, vermoed ik dat de concentratie relatief hoog is. Ik laat het een paar weken staan in de relatief warme bijkeuken en schud het zeer regelmatig. Ik heb berichten gelezen waarin 35 procent van een glazen pot wordt afgevult tot 80 procent van de pot met ethanol. In zo'n verhouding zal de concentratie dus lager zijn dan bij mijn methode.
Inderdaad, het kan goed zijn dat met jouw methode de concentratie wel 30% of zelfs meer kan zijn. Ik werk zelf altijd de eerste keer met verzadigde oplossingen, dat wil zeggen dat ik een overmaat propolis op de alcohol zet, veel meer dan erin kan oplossen. Vervolgens filter ik dat, in het overgebleven residu zit dan nog veel propolis. Daar maak ik nog een keer een oplossing mee en vaak nog een derde keer. Dan is alle propolis er wel uit. De veel dunnere tinctuur die je zo verkrijgt kun je de volgende ronde weer gebruiken om je verzadigde oplossing te maken, of uiteraard meten wat het propolis gehalte is en aan de hand daarvan bepalen of je het misschien direct wilt gebruiken.
frank27 schreef:Jouw suggestie voor het wegen van het koffiefilter snap ik niet helemaal. Daarin blijven namelijk de wasresten achter die in de 70% ethanol niet oplossen. Wat zegt het gewicht van het koffiefilter dan over de concentratie propolis?
Je doet als volgt:
  • Weeg je ruwe propolis voordat je het mengt met de alcohol
  • Meng alcohol en propolis en laat een tijd staan totdat alle propolis is opgelost of de oplossing verzadigd.
  • Weeg je koffiefilter (of beter: 10 stuks en deel door 10).
  • Filter je tinctuur, laat goed uitlekken. Bij voorkeur afdekken met folie om te zorgen dat de alcohol zo ming mogelijk verdampt.
  • Weeg na filtering je koffiefilter met residu (was, stuifmeel, etc) opnieuw. Eventueel iets laten uitdrogen of uitknijpen (handschoenen aan!) zodat er zo min mogelijk tinctuur in zit.
  • Nu weet je hoeveel zuivere propolishars er uit je ruwe propolis in de tinctuur is beland.
  • Bereken het propolisgehalte: (gewicht opgeloste propolis)/(totale gewicht tinctuur) * 100%
frank27 schreef:In een van de berichten werd er melding van gemaakt dat propolis lucht en lichtgevoelig is. Weet iemand daar meer van? Verdwijnt de werking van propolis als het in normaal daglicht in een glazen pot staat? Moet het altijd donker worden bewaard?
Van luchtgevoeligheid heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen, maar propolis is inderdaad gevoelig voor UV, en kan dus het beste donker bewaard worden.

Nog een ander weetje: er wordt veel geschreven dat je 70% alcohol moet gebruiken omdat er bij een hogere concentratie (96%) ook was oplost. Dat is onzin, probeer maar eens een stukje zuivere bijenwas of zelfs de wasplaatjes van de bodemschuif (heb ik om deze reden een tijdje verzameld!) op te lossen in alcohol. Lukt niet! Bijenwas is niet oplosbaar in alcohol.
De ware reden is iets anders: propolis bestaat uit veel meer dan alleen de alcoholoplosbare harsen: een deel van de stoffen is ook wateroplosbaar. Met 70% alcohol heb je 'ruimte genoeg' om een vrij sterke tinctuur te verkrijgen, en de 30% water laat ruimte voor de wateroplosbare stoffen.

Succes!
Ewout, veel dank. Duidelijk! Wat doe jij met de propolis tinctuur die je zo verkrijgt? Verkopen?
Frank.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door Ewout » za 24 jan 2015, 18:33

frank27 schreef:Ewout, veel dank. Duidelijk! Wat doe jij met de propolis tinctuur die je zo verkrijgt? Verkopen?
Frank.
Ik verkoop inderdaad tinctuur, en gebruik de verzadigde tinctuur ook als basis in de recepten voor verschillende andere producten. Als je je verder in propolis wilt verdiepen is dit boek een absolute aanrader:
PROPOLIS. Heilkraft aus dem Bienenvolk. Gewinnung - Anwendung - Rezepte van Klaus Nowottnick. De originele Duitse versie is uitgebreider dan de vertalingen.
Propolis is een bijzonder product, waarvan ik vind dat het verdient om zo zuiver mogelijk verwerkt te worden. Dus bij ons geen verhitting, onnodige toevoegingen of oplichting (waar dit onderwerp oorspronkelijk over ging).

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Propolis tinctuur 50%

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 25 jan 2015, 11:11

Wat ik mis, of niet kan vinden is een duidelijk verschil aan geven van alcohol.
Medicinale, ofwel gedenatureerde alcohol van 70%, kost weinig maar bevat ether.
Daarom beslist NIET voor inwendig gebruik toepassen. :naughty:
Ethanol, de pure zuivere alcohol is 96%, duur vanwege de accijns.
Maar met deze toepassing wel geschikt voor inwendig gebruik. :dance:
En dus altijd veilig ook voor basis bij creme/zalf.

Filter gebruik ik niet vanwege het groot verlies. Het filter neemt veel te veel "vocht" op. (Zunig he!)
Tinctuur wordt met pipet overgebracht in de flesjes.
Deze sessie was propolis/ethanol een op een. En je kan duidelijk de hoeveelheid reststof waarnemen.

Wees zuinig op je propolis. Volken met veel propolis zijn gezonde volken.
Doe je er zelf niks mee, bewaar het, er zijn genoeg liefhebbers.
Het is goud waard.
Bijlagen
IMAG0224.jpg
Propolistinctuur, geschenk van de natuur
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten