Waswerken: opwarmen van was

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 okt 2012, 22:31

De wasvoorraad (in de breedste zin van het woord) of misschien nog beter ratenbestand beheren is een zeer belangrijke taak voor een imker. Mijn opvatting hierover is dat je de betere imker herkent aan een nette en ordentelijke wasvoorraad. Een wasvoorraad = raten bestand + wasblokken + kunstraat + waskaarsen en al de andere rondslingerende was. Denk maar aan wasresten op materialen.
Daarom heb ik gisteren een groot deel van de dag maar weer eens raten gesmolten. De halve bij (bij sommigen hier bekend) heeft mij maar weer eens enorm geholpen hiermee. Een deel van de ramen is naderhand door een loogbad gegaan. Daarvan worden ze prachtig schoon. Maar een handje vol imkers in de vereniging maakt gebruikt van de wassmelt/loogfaciliteiten en er zouden veel meer dit moeten doen. In het voorjaar nadat de volken zijn gecontroleerd en zijramen zijn verwijderd, gaan we nog eens een smelt/loogdag organiseren.
Vanmiddag heb ik al de opgevangen was (vele kgs) en de opgedroogde ramen weer opgehaald. De klompen zijn allemaal ongelijk van grootte en ik wil dit keer toch eens wat schone klompen maken. Ik wil ze het liefst opkoken in de keuken in een gote pan! en dan uitgieten (met sleef) in een cakeblik zonder enig vuiltje. Ik kan deze klompen dan in een afgesloten plastic box met wat mottenballen veilig bewaren. Ik ben een beetje klaar met het afsnijden van de (grijze) troep onderaan een blok. Dat kost veel tijd en lastig te doen.
Nu heb ik Hans van der Post ooit was zien opwarmen in een pan. Volgens mij was dat niet au bain marie, maar gewoon in pan op 70? graden (dus met thermometer erin). Maw hoe kan ik het beste was opwarmen?? Het is de bedoeling dat die klompen dan worden gebruikt in het voorjaar om zelf kunstraat te maken.

PS Overigens heeft een lid van onze vereniging een wasrasp gemaakt. Daar kun je blokken was mee raspen en de rasp dan opwarmen. Dat schilt veel tijd (en energie) in het opwarmingsproces.

gr
JP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door A.A. Staals » ma 29 okt 2012, 07:58

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik kan deze klompen dan in een afgesloten plastic box met wat mottenballen veilig bewaren.
Met mottenballen? Zijn giftig voor bijen. Bovendien een blok schone was komt geen mot aan.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 okt 2012, 10:05

Mee eens. Dan doe ik het zonder mottenbollen in de doos :D . En als ik schone was keurig overgiet in een blik dan is het helemaal schoon zonder enig restje. De prut overgebleven in de pan zakt dan naar beneden en kan een volgende leer terug in de stoomwassmelter.
In de toekomst wil ik een mooi vuurplaats aanleggen in de tuin met een grote kookpot en dan ga ik ditsoort dingen op een mooie hersftavond doen en een leuke gezellige avond van maken. Goed idee he?

gr
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door m.kolsters. » ma 29 okt 2012, 10:38

Koop redceder planken of af val stukken dit helpt ook voor motten.
Als je was wil zuiver koken dan water in de pan ( paar liter ) en dan de was er in en aan de kook brengen je mag niet bij de pan gaan lopen voor het klaar is.
En de dag erna de was uit de pan latenvallen en aan de onderkant schoon krabben ( wel een pan zonder randjes )
Dan opnieuw vloeibaar maken met een klein beetje water en als het vloeibaar is overscheppen in een plastic bakje ( pas op met verroest metaal )
Het laatste kan je weer zuiver krabben en zo bewaren na een dag.
Hier komt geen wasmot in zo lang het een blok is,gewoon droog wegleggen.
Tinus Kolsters

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 29 okt 2012, 17:51

Ik doe het al jaren zoals M.Kolsters schrijft: grote pan, paar liter water, dan de brokken was, rustig laten pruttelen tot alles is gesmolten, laten afkoelen, onderkant afkrabben etc.
Maar zo nu en dan heb ik zoveel was, dat ik ook geen zin heb in het afkrabben van al die blokken en blokjes. Dan neem ik een grote emmer, bijvoorbeeld honingemmer van 25 kilo. Daar giet ik een paar liter kokend water in, afdekken om snel afkoelen te voorkomen, vervolgens giet ik daar de grote pan met de gesmolten was (inclusief het water) in, weer afdekken, ondertussen opnieuw was smelten en bijgieten, totdat je alle was hebt gesmolten en in de grote emmer hebt gegoten.
Belangrijk:
Nadat de laatste portie is bijgegoten, de water/wasvloeistof goed doorroeren, zodat het onderste en het bovenste goed vermengd is, ook goed langs de wanden van de emmer roeren.
Dan onafgedekt laten staan onder af en toe roeren. Zodra het oppervlak de eerste verschijnselen van stollen vertoond, nogmaals doorroeren en vervolgens afdekken. Laat dit zo, goed afgedekt en ingepakt, een paar dagen rustig staan. Je zult zien dat je zo een prachtig blok was krijgt, zonder scheuren, waarvan je de onderkant nog wel moet afschrapen, maar waar de wasmot niet meer naar om zal kijken. In kleine blokjes gieten kan natuurlijk ook, maar het is gewoon leuk om een groot blok van vele kilo's te kunnen gieten, zonder scheuren. Als je het met een zachte borstel nog een beetje oppoetst, krijgt het imkeren en zijn bijverschijnselen nog wat extra glans!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 okt 2012, 22:01

Gisteren een hoge alluminum pot (pan) zonder randje gekocht bij de kringloop met als doel om er was in te smelten. Echter de binnenwand telt ontelbare kleine gaatjes...zon beetje een sponsachtige structuur. In de bodem zitten ook grotere putten.

Zure producten (bijv. rabarber en citroenen, maar ook spinazie; rabarber kan indien ongezoet tot 4mg Al opnemen per 100 gr. geserveerde rabarber) worden afgeraden om in allumninum te koken aangezien deze producten dan alluminium opnmene.
Maar hoe zit het met was? Was neemt snel allerlei ander stoffen op. Ook Al? Kan ik de pan houden of zegt u: beter wegdoen.
JP

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Eddy Geurtsen » di 30 okt 2012, 22:12

Ik gebruik absoluut geen aluminium pan voor dit werk. Hiervoor heb ik een grote emaille braadpan. Voor het suiker vloeibaar maken heb ik wel een alu pan en die heeft inderdaad dezelfde verschijnselen: talloze putjes.
Bij de kringloop hebben ze vast nog wel een grote emaille pan, liefst boven breder en zonder rand, maar dat spreekt voor zich....

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door G.B. » di 30 okt 2012, 22:31

Persoonlijk prefereer ik RVS.

Maar emaille gaat ook goed. Wat dacht je van een oude weck-ketel?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Thijs Corporaal » di 30 okt 2012, 22:50

Hoi Jelte pieter.
Ik smelt de wasramen in de stoomwassmelter en dan ga ik ze nog een keer smelten en zeven door een panty, de blokken was die er van afkomt vang ik op in een emmer van het bijenvoer,ook neem ik een antal lege melkpakken om daar de was in optevangen als ze koud is verwijder ik de verpakking,zit dan ongeveer een kilo in daarna doe ik de was in krimpfolie en kan ze zo goed bewaren zonder dat er iets mee gebeurd.wil ik het gebruiken pak ik van mijn voorraad.
Groeten Thijs :hive:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waswerken: opwarmen van was

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 okt 2012, 23:59

Krimpfolie??

Is dat AL folie?
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten