Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » za 12 jan 2013, 15:46

Hallo leden, net geregistreerd , dit lijkt me de geijkte plek om te leren en vragen te stellen.

Even voorstellen , ik giet dus kaarsen van bijen was.Heb eigelenlijk niets met de bijen hobby als zodanig , de beestjes dan ,alhoewel diep respect voor ze, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dit gaat om een beter inzicht te krijgen om de qualiteit van bijenwas te bepalen en om met smelten het zelf beter te krijgen en zeer zeker niet slechter te maken .
Ik ga er van uit dat ze er flink hun best ervoor hebben gedaan , wie ben ik dan om het stuk te maken.

De eerste vraag is dan ook over de kleur van de was die geoogst wordt.Die is geel,maar ik lees op het net dat er ook bruine of donkerbruine was is en dat dit "speciale" was is .Klopt dit ? zo ja hoe herken ik dit en als dit zo is denk ik dat diet niet vaak wordt aangeboden.

De bruine kleur niet verwarren met verkeerd (te heet, verbrande ) gesmolten was want die herken ik wel zeker met smelten en stollen.

Alvast bedant,

Hans.

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door jjmvaningen » za 12 jan 2013, 16:40

hoe schoner (= minder andere stoffen zoals propolis, stof, vuil, ...) de was hoe geler.
om van geel naar wit te gaan, bleken in de zon.
groet, jacques

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » za 12 jan 2013, 18:12

Ja dat begrijp ik, hoe geler en dus des te schoner.
was smelten en te heet laten worden geeft bruine was, tot verbranden toe ,nog donkerder
of het was uit raten oogst komt of al ( verschillende keren ) "schoon" is gemaakt dat maakt niet uit.

De ervaring die ik heb is gebaseerd op het aankopen van bijenwas blokken van "kenners" die al licht bruin waren en ik was er blij mee.Moet ik ook even verklaren dat ik kaarsen maak gebaseerd op 100% bijenwas (zeg maar wegens mijn overtuiging) en daar geen stearine of parafine in doe om ze beter te laten branden.
Zodoende is de was qualiteit recht evenredig met de brandqualiteit van de kaarsen. (en nog een handvol dingen hoor) 8-)

Totdat ik via een verre kennis via een imker was kreeg,Toen ging er een wereld open aan nieuwe ervaringen.De lucht was tijdens smelten en raffineren normaal maar met dat wat ik kreeg was overweldigend in kleur en aan afgegeven reuk,we stonden midden in de goudsbloemen zeg maar tot verstikkend toe.
Dan waren de blokken die ik had toch niet zo goed zeg maar.
Helaas is deze bron er mee gestopt ,

en van geel naar wit dat klopt met de zon , zelf ben ik bezig met een Uv test want die lampen hebben we zat thuis wegens terraria, en kan ook via chemische weg maar dat wil ik weer niet.

maar dat was mijn vraag niet.

Hans

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door renske » za 12 jan 2013, 20:33

Volgens mij is bruine was vuile was of was bewerkt met toevoegingen en zijn er geen speciale bijen die bruine was produceren.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 13 jan 2013, 21:03

De door de bijen uitgezwete was is glashelder;
Afbeelding
De volgende fase is zegelwas, onbebroed en slechts een bijengeneratie oud, mooi licht geel.
Hoe langer de imker de raten door de bijen laat gebruiken zal de was donkerder worden.
Vooral bebroede raat, bij honingraat is het donker worden minder relevant.
Dat is dan op natuurlijke wijze niet meer helder te krijgen.
Wel schoon te krijgen door meerdere keren te smelten en ontdoen van restvuil.
Maar licht geel kan je wel vergeten.
Door zeer dunne platen te gieten en deze te "bleken" in de zon wordt het inderdaad tegen wit aan.
Bewerken met zuren e.d. laat die heerlijke was/honing geur voor eeuwig verdwijnen :oops:

Op pagina 11-42 van het Algemeen Keuringsreglement Bijenproducten is een kleurentabel opgenomen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » zo 13 jan 2013, 22:40

gerard.b.w.vos schreef:De door de bijen uitgezwete was is glashelder
En ziet er wit uit,maar ik heb toch meerdere malen gele wasplaatjes op m'n bodemschuif gevonden.
Meestal worden m'n nieuwe raten uitgebouwd en die zijn dan wit,maar soms bouwen ze echt gele raten uit.
Ik zelf denk dat het met de drachtbron te maken heeft.

Ik wil nog eens proberen om was door een heel fijn filter van een paar micrometer te persen en ben heel benieuwd hoe wit dat gaat worden.
Ik vermoed dat toch voornamelijk achtergebleven pollen in de was het geel/beige doet kleuren.
pollen zijn zo klein dat het heel lang duurt eer deze bij het raffinageproces bezinken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jan 2013, 00:48

Je kunt bij een bedrijf als Nedfilters of Topfilters dergelijk gaas (alerlei fracties in mu) krijgen maar dat is vrij duur.
Goed spul overigens. Ik had staaltjes besteld voor mijn werk. Heb net de laatste stukjes opgebruikt.
Maar het is vast ook in kleinere stukjes te krijgen ergens....

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 14 jan 2013, 01:03

Over witte was gesproken. Deze was in het fimpje is duidelijk niet wit en niet geel.

http://www.youtube.com/watch?v=SmEzpWAP5R0

Vieze oude mannetjes met bah praktijken.
Wat mekker ik nog over een beetje bezinksel in mijn was?
JP

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 14 jan 2013, 11:08

Was filteren van pollen?? :o
Weet je wel hoe groot die zijn! :D
Lijkt me wel lastig.
En wanneer bijen "gekleurde" waszegels zweten zouden ze zich bij de spoedeisende hulp dienen te melden :lol:
Die gekleurde zegels zijn vermoedelijk al van verwerkte was.
Had nog een plaatje van natuurbouwraat met wat opslag van pollen en nectar.
Afbeelding
Duidelijk te zien hoe helder dat nog is.
Met het verwerken van de zegels tot raat komen er ook pollen bij in.
Bekend is dan de kleur tijdens de dracht op paardenbloem.
Afbeelding
Hier het hele raampje in een dag gebouwd door die meiden :o

Wil je meer van en over was en pollen weten, de club Achterhoek van de NBV geeft binnenkort weer een cursus keurmeester Bijenproducten. Daar komen al deze zaken uitgebreid aan de orde.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » ma 14 jan 2013, 11:45

De grootte van pollen enkele tot hooguit 200 micrometer.
Er zijn al jarenlang zéér fijne filters in de handel van enkele micrometers maaswijdte,maar het moet warm gefilterd en ik heb waarschijnlijk een dieselinjectiepomp of autokrikpomp nodig om het door het filter te persen schat ik in.
Het wordt dus weer een heel bouwwerk.Ik ben er gewoon erg nieuwsgierig naar.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe de NBV zijn was zo blank krijgt en waarom mij dat niet lukt.
Chemisch gereinigd? ik denk dat ze dat ook gefilterd hebben op waarschijnlijk een vergelijkbare manier.
Dan gebruiken ze vast tandradpompen want deze hebben grotere opbrengst zonder drukgolven.
Misschien hebben ze het ook wel met separatoren gezuiverd (soort melk/room centrifuge) wat op zich meer voor de hand ligt bij grote hoeveelheden.

Ik denk idd dat jij het was met wie ik het hier al eerder over heb gehad.
Ik weet dat ik meerdere malen gele wasplaatjes ben tegengekomen.
Jammer dat je mijn beoordelingsvermogen onderschat in deze.

Ook wel gedacht aan zieke bijen,maar soms worden lege raten gewoon geel uitgebouwd en dat zijn mooi wat bijen die er aan werken.
Ook heb ik op video's van anderen dit zelfde gezien.
Het is wachten op een foto of dat je zelf een keer van die gele plaatjes vind denk ik.
Mooie foto's overigens meneer Vos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten