Eerste vraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kroese » zo 20 jan 2013, 17:03

Els Kleijnendorst schreef:Au bain marie is inderdaad een pan met water met daarin een andere pan, ook gevuld met veel water en was. Zou toch aanraden bij het raatmaken een tweede smeltpan te gebruiken. De hoeveelheid afsnijdsels is enorm en als je die was direct weer kan inzetten voor nieuwe raat is dat meegenomen.
Ik gebruik als voorsmelter mijn sap/stoompan.
Aan het begin een groot blok was erin. Heb ik weer was in de (au ban marie)pan nodig, dan zet ik het kraantje weer open, tot ik weer vol zit.
De snijstroken gaan boven in de stoompan. Ik heb de pan gewoon op het gas staan, met een vlam spreider er tussen.
Temperatuur altijd goed. Jaar na jaar na jaar..................... :D

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Eerste vraag

Bericht door alfa vulgaris » zo 20 jan 2013, 19:29

Maareh,

Ik zal even de betweterige kaarsenmaker uithangen......

Als,kaarsenmaker van die licht ontvlambare kaarsjes wil maken,die met veel blauw en minder geel branden denk ik dat:

Omdat we bezig zijn met een smeltrajekt van een mengsel wat ook alcoholen schijnt de bevatten die vervolgens een verdampingstrajekt gaan vertonen bla bla blaahaa.

Moet je niet de damp die bij het smelten vrijkomt terugwinnen ik bedoel destileren of zoiets zodat het weer terug in je was komt?
Je gaat mij natuurlijk niet wijsmaken dat bij 78 gr/C ineens alle alcoholen uit de was dampen.

Ik weet niet wat voor alcoholen het zijn,er zou ook best ethanol in de was kunnen zitten van vergistte honing :oops:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door maartenkleijne » zo 20 jan 2013, 19:58

Heb me ooit laten vertellen door een geroutineerd kaarsenmaker dat voor kaarsen die mooi branden de was nooit heter mag worden dan net boven t smeltpunt....
Bij kaarsen gieten lukt t ook als de was heter is (maar de kaarsen worden dan wel minder), maar kaarsen trekken vereist sowieso was die net warm genoeg is.
gr,
m

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste vraag

Bericht door Kaarsenmaker » zo 20 jan 2013, 20:44

lol,

alfa even ter verduidelijking, ik wil goed brandende kaarsen maken van goede was.
was van 78 graden en hoger verliest niet in een keer alle alcoholen (cq verbindingen) de meest eenvoudige alcohol (vloeibaar dus) verdampt bij 78 graden en andere soorten hoger enz.

Was die bruin is geworden door b.v. het tot 90 graden te verwarmen is duidelijk veranderd en dan bedoel ik niet de kleur en als ik alles het zelfde behandel ( kaars hiervan gieten) kan ik je vertellen dat het een kaars is geworden die er uit ziet als een kaars en ruikt naar was en vettig aanvoelt als was maar echt lekker branden ho maar, waar zou dat aan liggen ? Er moet iets verloren zijn gegaan, ik denk dus de "snelle" elementen.
Ik kan dit wel opvoeren met parafine , 10% ongeveer maar dat doe ik niet.

de damp opvangen en condenseren ? :D Ja is een goeie gaat nie werken nie ,dat terugvoeren in de was.

En maarten je hebt helemaal gelijk met je opmerking.

Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten