Kaasrandjes

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Kaasrandjes

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 01:07

Dat gele plastic rondom een plakje kaas vond ik als kind vreselijk vies (eruit zien). Een schilfer van dat spul op mijn kaas op mijn boterham en ik zette mijn mond op z'n wijdst open om te protesteren. Nog steeds snijd ik een dikke rand van elk plakje bruineboterhamkaas. Ook het hardere (donkerkleurige) randje kaas onder het plastic vind ik bah. Het liefst eet ik op brood GESNEDEN!!! jonge Goudse kaas (lekker zacht) uit een 1 bepaald pakje. Een blok kaas schaven (met mega brede rechthoekige kanten geel plastic) is al jaren geleden nu ik hetzelf voor het kiezen heb.

Soms waren er van die kazen daar kon je de gele rand er zo af trekken en dat bleef een vierkantribbeljespatroon over. Men stak die kaas dan zo in den mond...grrr. Ik had dus ook compulsies van dat vierkantsribbeltjespatroon, zei het iets minder.
Mijn moeder vond dit alles maar aanstellerij en dacht dat het 'tussen de oren' zat. Ze snijdde de korstjes van de kaas (opvoedkundig verantwoord? u mag het zeggen) deed die onder het plakje kaas zoals ik die het liefst zag....ik at een hap en u raadt het al. Ik was boos. Heel boos. Zette mijn mond op zijn wijdst open...
Had ze nu gezegd dat het pure parafine was... onschuldig kaarsvet, dan had ik misschien niet van die drama's gemaakt. Of had ze gezegt dat er ook plakjes kaas met bijenwas bestonden...dan had ik het misschien zelf met graagte opgegeten. Weet u of er bijenwas wordt gebruikt in de kaasmakerij? Volgens mij zou dit perfect werken. Denkt u niet? Lekkere zachte kaasrandjes. Ik zal nooit meer protesteren.

GR.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 18 jan 2013, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
JP

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kaasrandjes

Bericht door G.B. » vr 18 jan 2013, 01:26

Goud(s) idee!

:clap:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kaasrandjes

Bericht door G.B. » vr 18 jan 2013, 01:28

Ow jah, JP, nu ik je toch zo zie, ik wacht ook altijd nog op een PB die je beloofd hebt!

:doh:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Kaasrandjes

Bericht door semar » vr 18 jan 2013, 11:10

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat gele plastic rondom een plakje kaas vond ik als kind vreselijk vies (eruit zien). Een schilfer van dat spul op mijn kaas op mijn boterham en ik zette mijn mond op z'n wijdst open om te protesteren. Nog steeds snijd ik een dikke rand van elk plakje bruineboterhamkaas. Ook het hardere (donkerkleurige) randje kaas onder het plastic vind ik bah. Het liefst eet ik op brood GESNEDEN!!! jonge Goudse kaas (lekker zacht) uit een 1 bepaald pakje. Een blok kaas schaven (met mega brede rechthoeke kanten geel plastic) is al jaren geleden nu ik hetzelf voor het kiezen heb.

Soms waren er van die kazen daar kon je de gele rand er zo af trekken en dat bleef een vierkantribbeljespatroon over. Men stak die kaas dan zo in den mond...grrr. Ik had dus ook compulsies van dat vierkantsribbeltjespatroon, zei het iets minder.
Mijn moeder vond dit alles maar aanstellerij en dacht dat het 'tussen de oren' zat. Ze snijdde de korstjes van de kaas (opvoedkundig verantwoord? u mag het zeggen) deed die onder het plakje kaas zoals ik die het liefst zag....ik at een hap en u raadt het al. Ik was boos. Heel boos. Zette mijn mond op zijn wijdst open...
Had ze nu gezegd dat het pure parafine was... onschuldig kaarsvet, dan had ik misschien niet van die drama's gemaakt. Of had ze gezegt dat er ook plakjes kaas met bijenwas bestonden...dan had ik het misschien zelf met graagte opgegeten. Weet u of er bijenwas wordt gebruikt in de kaasmakerij? Volgens mij zou dit perfect werken. Denkt u niet? Lekkere zachte kaasrandjes. Ik zal nooit meer protesteren.

GR.
hallo jelle,

heb een zomer bij een toeristen kaasboerderij gewerkt als kaasmaker.
herken wat je zeg.

dat vierkante ribbeltjes patroon is van het kaasdoek van het persen.
de wrongel heeft de structuur van huttenkäse in een eeneen drijvende massa,
dit wordt uitgescheptals het ware in gen vorm gekneed tot de juiste dikte en de pers wordt geslooten dan wordt een paar uur druk op de natte massa uitgeoefen, daarna wordt de kaas gelost en op planken te drogen gelegd.
later wordt ze nog gepekeld, en wordt ze op planken minimaal 6 maande te rijpen gelegt.(nieuwe kaas smaak naar niets)

oosprokenlijk was dat het eind van het verhaal. de kaas hóeft niet per se te worden gedekt maar dan zal zich makkelijk schimmel vormen als de luchtvochtigheid te hoog wordt.
(wat bij somige kaassoorten natuurlijk ook de bedoeling is.) :drool:
beschimelde kaas kun je gewoon afsnijden, de rest kun je gewoon eten.
je kunt de kaas beter houdbaar maken door heb na een aantal dagen af te dekken.
met parafine of plastic, in parafine zal de kaas minder vocht verliezen en zachter maar ook wat flauwer blijven.
de plastic wordt vloeibaar op de kazen geverft, laag na laag. laat meer vochtverdamping toe waarom oude kaas ook zoveel zouter wordt krimpt en hard als steen wordt.
ik weet eigenlijk niet waarom het eigenlijk met parafine gedaan wordt en niet met was wellicht zal de prijs meespelen. :idea:
bij óns´ de goudese kaas wordt meestal met plastic afgedekt.
hopenljk kijk je nu iets anders aan tegen de ribbeltjes, ben zelg ook geen plastic liefhebber :wink:


vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kaasrandjes

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 11:55

G.B.,

ik heb je pb gestuurd...

Dominique,

dank voor je uitleg!
Er wordt dus ook echt plastic gebruikt. Parafine is idd heel veel zachter.
Ik denk dat je bijenwas ook prima kunt gebruiken, maar ook ik denk dat het dan dure kaasjes worden....maar een kaasmaker die zich wil onderscheiden:).

Veder ben ik dus niet de enige met deze compulsie. Blij om dat te horen :D .

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten