Derde vraag, honing en was.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Derde vraag, honing en was.

Bericht door Kaarsenmaker » vr 25 jan 2013, 00:05

Vraag twee zat al in mijn eerste post maar nu vraag drie.
Wegens vraag 1 moet ik eerst iedereen bedanken voor de reacties, weer een hoop geleerd hier.
Nogmaals , ben geen imker maar wil wel wat leren hierover.
Goed , de derde , "Hoe is honing te herkennen in de was of gesmolten was ?"

Ik kan mij voorstellen dat de honing in een soort slinger ding wordt geoogst,daarna de was zelf waar denk ik nog wat honing in/aan zit , of heb ik dit mis ?
hoe herken ik dit, want ik heb hier absoluut nul ervaring mee.

Hans

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 00:55

Ik heb eens gezien in een youtube dat iemand zei dat als je het opgeschoonde wasblok splijt het meende ik een dof oppervlak moet hebben en als het glimt er nog honing in zit en je het nog een keer moet opschonen met water.

De dank is wederzijds want ik heb ook wel aardig wat opgestoken van de "eerste vraag discussie"

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door Hans van der Post. » vr 25 jan 2013, 01:08

Kaarsenmaker schreef:[........] Goed , de derde , "Hoe is honing te herkennen in de was of gesmolten was ?"
Ik kan mij voorstellen dat de honing in een soort slinger ding wordt geoogst,daarna de was zelf waar denk ik nog wat honing in/aan zit , of heb ik dit mis ?
hoe herken ik dit, want ik heb hier absoluut nul ervaring mee.
Hans
Amdere Hans, was drijft op honing ofwel het soortelijke gewicht is van honing is zwaarder dan was.Als de honing is geslingerd - honingslinger is de naam - gaat de honing door een grove en fijne zeef.
De wasdeeltjes kleiner dan deze . punt komen na een paar dagen op de honing drijven.

Ga je de wasdeeltjes - was zegels - smelten krijg je een scheiding van die twee.
!Hans.

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door Kaarsenmaker » vr 25 jan 2013, 01:15

Mag ik aannemen dat na een honing slinger en een zonnewas smelter er nog honing in de resterende was zit ?

hoe minimaal dan ook ?

want ik zie namelijk een donkere vlek in de was die groter is dan een water druppel i.o.d. en neem aan dat dit honing(rest) is.

Hans.

Gebruikersavatar
Kaarsenmaker
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 15:26
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): geen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door Kaarsenmaker » vr 25 jan 2013, 01:20

dat splijten van was ken ik maar dat heeft meer met de stollings fase te maken.

en dat drijven heeft helaas weer te maken met het soortelijk gewicht en de hoeveelheid massa verhouding en met verdringing......

Hans :wink:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 02:15

Het is mij nog nooit gelukt een raat 100% droog (zonder honing) te slingeren en ik denk dat niemand dat lukt.
Er blijft altijd,ook na lang slingeren,een beetje honing aan de celwanden zitten.
De celwanden zijn heel dun dus het kan nog best een aardig aandeel zijn lijkt me.

Dat een donkere vlek in de was honing zou zijn lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik zou eerder denken aan coconspinsels die bruin van kleur zijn,tenminste als het aan de onderzijde van het wasblok zit.
De propolis in de was wordt grijs na het smelten en verzamelt zich ook aan de onderzijde van de was.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door semar » vr 25 jan 2013, 10:46

alfa vulgaris schreef:Het is mij nog nooit gelukt een raat 100% droog (zonder honing) te slingeren en ik denk dat niemand dat lukt.
Er blijft altijd,ook na lang slingeren,een beetje honing aan de celwanden zitten.
De celwanden zijn heel dun dus het kan nog best een aardig aandeel zijn lijkt me.

Dat een donkere vlek in de was honing zou zijn lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik zou eerder denken aan coconspinsels die bruin van kleur zijn,tenminste als het aan de onderzijde van het wasblok zit.
De propolis in de was wordt grijs na het smelten en verzamelt zich ook aan de onderzijde van de was.
droog direct na slinger bestaat niet, je kun de dames alles natuurlijk wel droog laten likken.

als de was uit de zonnewassmelter komt kan dat makkelijk de verbrande suiker van de honing zijn.
als natte raten zijn gesmolten is het water waarop het drijft bruinzwart en er zitten randen met verbrande suiker aan/in.
week de blokken in water (deel van de suiker lost op, de rest afbrabben waar mogelijk) breken schoonen en opnieuw door de smelter.
het nadeel van de zonnewassmelter is natuurlijk dat het niet constant in een keer gebeurd, de suiker zit soms door het blok heen in stroomen waar de kokende suikerstroop op de was liep. opsmelten in een stoomsmelter oid om na te reinigen.

wasdeksels etc kun je laten schoonlikken in de voerbakken, je zult dan ook de bouwsels ontdekken die ze daar onwillekeurig in maken
nonfigurative bijenkunst :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 12:38

Wordt het zo heet in de zonnewassmelter dat suikers carameliseren?
Lijkt me onwaarschijnlijk want dan is de was ook verbrand denk ik.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door semar » vr 25 jan 2013, 16:07

alfa vulgaris schreef:Wordt het zo heet in de zonnewassmelter dat suikers carameliseren?
Lijkt me onwaarschijnlijk want dan is de was ook verbrand denk ik.
locaal jazeker, vergeet niet als het water eruit is verdampt brandt het lekker in op de plaat.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Derde vraag, honing en was.

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 16:28

Jahaa,het water moet er dan wel uit zijn anders kan het nooit zo heet worden.

Wellicht carameliseren glucose en fructose ook sneller dan sucrose.

Sucrose heb ik behoorlijk ervaring mee dat carameliseert pas als het gesmolten is bij 185 gr/C ofzo.
Een beetje melk liefst room en zout erbij en dan lekker op de pannekoek :drool:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten