Honing met X in een potje

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Biodlarn » do 24 apr 2014, 09:03

Hoi Bart,

Helaas werk het zoals Santtu zegt. Het is gemakkelijk.
Zelf heb ik niet veel met honing met een smaakje en de rest van het gezin ook niet.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Mensen zijn bereid om behoorlijk meer te betalen voor honing met een smaakje. En dan heb ik er geen problemen mee om er een smaakje aan toe te voegen. Maar het moet niet te gek worden. 4 Smaken vind ik wel genoeg. Ik heb ze op markten zien staan met meer dan 50 smaken. Volstrekt onnodig, maar ze verkopen het toch.

Verder is het nog een kwestie van marketing. Een lief klein potje met honing, hééél exclusief op smaak gebracht speciaal voor jou..... :D

Honing is hier duur. Ik krijg max. 5 euro/kg. (excl.) als ik aan een fabriek of opkoper lever.
Maar direkt aan de consument geleverd: 120 kr./kg. (incl.btw) voor normale honing, en voor honing met een smaakje krijg ik 180 kr./kg. (incl.btw)
Da's toch bijna 20 euro per kg.!!
En er zijn echt wel goedkopere honingen te krijgen, ook wel met een smaakje, maar als je een beetje Zweed bent dan koop je lokaal geproduceerd......

Groet, Han

P.s. Nu ga ik een kopje thee drinken. Ik zit alleen te twijfelen of ik citroenthee met honing zal nemen of gewone thee met citroenhoning..... :D

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door johan » ma 28 apr 2014, 16:45

Hoe het in Nederland wettelijk geregeld is weet ik niet maar in België is het zo dat je als hobby-imker honing mag produceren ( bijen houden, honing oogsten en op de markt brengen). Je dient je wel te houden aan de gids voor goede imkerpraktijken. Ook dien je geregistreerd te zijn bij het FAVV, en een inspecteur van het FAVV kan ten alle tijden je stand komen inspecteren. daarnaast is het niet zomaar toegestaan aan de honing additieven toe te voegen of de honing te bewerken, aangezien je dan tot de transformatiesector behoort. wanneer je honing verhandelt (aankopen van honing bij een collega-imker en die honing op zijn beurt doorverkopen, dan ben handelaar. Die beide activiteit moeten eveneens geregistreerd worden bij het federaal voedselagentschap, kortweg FAVV ( voedsel-en warenautoriteit in NL).
Wanneer je maximaal 24 productievolken houdt ben je vrijgesteld van het betalen van een contributie, maar dit vervalt wanneer je een activiteit in de transformatiesector uitoefent (aan honing noten toevoegen) of een handelaar bent.
Alleen daarom al zou ik het niet doen.
Daarnaast heb je zoals eerder al door iemand werd geschreven, een wettelijk kader betreffende de verkoopsbenaming van honing. alle info hierover kan je vinden in het KB van 19 maart 2004 betreffende honing.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door frank27 » ma 28 apr 2014, 21:34

johan schreef:Hoe het in Nederland wettelijk geregeld is weet ik niet maar in België is het zo dat je als hobby-imker honing mag produceren ( bijen houden, honing oogsten en op de markt brengen). Je dient je wel te houden aan de gids voor goede imkerpraktijken. Ook dien je geregistreerd te zijn bij het FAVV, en een inspecteur van het FAVV kan ten alle tijden je stand komen inspecteren. daarnaast is het niet zomaar toegestaan aan de honing additieven toe te voegen of de honing te bewerken, aangezien je dan tot de transformatiesector behoort. wanneer je honing verhandelt (aankopen van honing bij een collega-imker en die honing op zijn beurt doorverkopen, dan ben handelaar. Die beide activiteit moeten eveneens geregistreerd worden bij het federaal voedselagentschap, kortweg FAVV ( voedsel-en warenautoriteit in NL).
Wanneer je maximaal 24 productievolken houdt ben je vrijgesteld van het betalen van een contributie, maar dit vervalt wanneer je een activiteit in de transformatiesector uitoefent (aan honing noten toevoegen) of een handelaar bent.
Alleen daarom al zou ik het niet doen.
Daarnaast heb je zoals eerder al door iemand werd geschreven, een wettelijk kader betreffende de verkoopsbenaming van honing. alle info hierover kan je vinden in het KB van 19 maart 2004 betreffende honing.
Johan, waar kunnen we die "Gids voor goede imkerpraktijken" vinden?

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door Biodlarn » di 29 apr 2014, 12:22

johan schreef:Hoe het in Nederland wettelijk geregeld is weet ik niet maar in België is het zo dat je als hobby-imker honing mag produceren ( bijen houden, honing oogsten en op de markt brengen). Je dient je wel te houden aan de gids voor goede imkerpraktijken. Ook dien je geregistreerd te zijn bij het FAVV, en een inspecteur van het FAVV kan ten alle tijden je stand komen inspecteren. daarnaast is het niet zomaar toegestaan aan de honing additieven toe te voegen of de honing te bewerken, aangezien je dan tot de transformatiesector behoort. wanneer je honing verhandelt (aankopen van honing bij een collega-imker en die honing op zijn beurt doorverkopen, dan ben handelaar. Die beide activiteit moeten eveneens geregistreerd worden bij het federaal voedselagentschap, kortweg FAVV ( voedsel-en warenautoriteit in NL).
Wanneer je maximaal 24 productievolken houdt ben je vrijgesteld van het betalen van een contributie, maar dit vervalt wanneer je een activiteit in de transformatiesector uitoefent (aan honing noten toevoegen) of een handelaar bent.
Alleen daarom al zou ik het niet doen.
Daarnaast heb je zoals eerder al door iemand werd geschreven, een wettelijk kader betreffende de verkoopsbenaming van honing. alle info hierover kan je vinden in het KB van 19 maart 2004 betreffende honing.

Het zelfde geldt voor Zweden, althans bijna het zelfde. Europeese regelgeving waarschijnlijk.

//Han

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honing met X in een potje

Bericht door johan » di 29 apr 2014, 15:52

de gids voor goede imkerpraktijken kan je hier vinden: http://www.cari.be/publications/ (onderaan de pagina)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten