Honing mengen

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Honing mengen

Bericht door frank27 » ma 18 aug 2014, 23:19

Ik heb dit jaar de ramen die helemaal verzegeld waren apart geslingerd en daarna de ramen die niet voor tenminste 85% waren verzegeld. Ik heb daardoor van een en dezelfde stand twee honingkwaliteiten; honing met een vochtgehalte van 16.5 % (van de geheel verzegelde ramen) en honing van 19.5% van de overige ramen. Ik denk er nu over deze twee kwaliteiten te mengen in een verhouding 2/3 van de eerste soort en 1/3 van de andere , wat vochtigere, soort en daarna te roeren. Theoretisch zou ik dan meer goede honing krijgen met een mooi vochtgehalte van iets onder de 18%. Goed idee, of maak ik een denkfout?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Honing mengen

Bericht door Alex Mönch » zo 31 aug 2014, 15:49

ff dezelde verhoudingen mengen in het klein en dan meten met een refractometer....dan weet je of je sommetje klopt.

17,4% en < houdbaarheid tenminste 18 maanden
17,5 - 18,4 % houdbaarheid tenminste 12 maanden
18,5 - 19,4 % houdbaarheid tenminste 6 maanden
19,5 - 20 % houdbaarheid 3 maanden

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Honing

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Honing mengen

Bericht door frank27 » zo 31 aug 2014, 21:32

Alex, dank. Ik heb nu van 1 stand en van een en dezelfde oogst honing met vochtpercentages van 16.5. , 18 en 19.5 .
Ik heb in mijn honingkast nu van deze drie ieder een potje naast elkaar gezet en ga het komende jaar eens aandachtig bekijken hoe de honing in deze drie potjes zich ten opzichte van de andere gaat gedragen. Groet, Frank.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Honing mengen

Bericht door Kroese » ma 01 sep 2014, 00:10

frank27 schreef:Alex, dank. Ik heb nu van 1 stand en van een en dezelfde oogst honing met vochtpercentages van 16.5. , 18 en 19.5 . Groet, Frank.
Frank je hebt bij mij die warmhoud stapel gezien, met die verwarming en die luchtcirculatie.
Die heeft ook nog de prettige bijkomstigheid dat de honing niet alleen op 27-28 C gehouden wordt, maar ook dat de honing droger wordt.
Als ik honing te veel dagen op die stapel laat staan, dan wordt de honing bij het slingeren heel erg stroperig (droog)
Het vocht wordt er blijkbaar wat uit getrokken.
Ik heb dat gezien in Canada (nu 25 jaar geleden al) waar de oogst ook verwarmd en gedroogd werd. Er zat in het circulatie circuit ook nog een koelunit, waar het vocht in de lucht op neersloeg en afgevoerd werd. De lucht werd daarna verwarmd en weer het circuit in gestuurd werd.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Honing mengen

Bericht door frank27 » ma 01 sep 2014, 21:17

Hennie, ik heb helaas (nog) niet zoveel ruimte en vernuft voor een dergelijke mooie installatie en prijs me voorlopig gelukkig met flink wat honing die uit volledig gesloten ramen een vochtpercentage van slechts 16.5 vertoont. Ik ga echter ook eens goed in de gaten houden hoe die zich gedraagt ten opzichte van honing met een hoger vochtgehalte uit dezelfde slingering. Groet, Frank.

P.S. Ze heet nu Helena en is mooi ingelopen in haar nieuwe volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten