Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door frank27 » ma 02 feb 2015, 21:34

Ik ben bijna door mijn afgevulde potten honing heen. In de kelder staan nog een paar emmers van 7 kg. Ik heb een broedkast waarin ik de temperatuur op 35 graden kan houden en waar de emmers in passen. Hoe lang verwarmt de doorgewinterde imker zijn emmers honing alvorens weer glazen potten te vullen? Een paar uur? Een dag? Langer?
Frank.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door maartenkleijne » ma 02 feb 2015, 22:00

Honing is een goede isolator, dus de buitenkant is met een paar uur lekker warm aan het worden, maar door en door duurt langer.
Ik had pas zo'n schenkfles met honing die hard geworden was op de verwarming gelegd (goed handwarm dus ruim 35 denk ik) en het duurde bijna een week voor ze weer door en door echt vloeibaar was.
gr,
m

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door m.kolsters. » di 03 feb 2015, 14:17

Dat duurt 2 dagen voordat het vloeibaar is, of wel 48 uur
Tinus Kolsters

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door frank27 » wo 18 feb 2015, 17:58

Ik heb een aantal potten een week in de warmtekast gehad met temperaturen die continu tussen 33 en 37 graden schommelde. Honing van verschillende oogsten reageerden heel verschillend. Een potje was volledig vloeibaar met slechts wat bezinksel op de bodem. Een andere honing was volledig vloeibaar met een centimetertje "drijfijs" (wittig) aan de bovenkant. Dreef op de vloeibare honing. Bij drie verschillende honingsoorten van het afgelopen jaar (voorjaarshoning van twee verschillende oogstmomenten en de (linde)zomerhoning) was de smeerbaarheid wel wat verhoogd, maar was de honing zeker nog niet vloeibaar. Hebben andere imkers gelijke ervaringen? Moet de verwarming nog langer? Ik houd mijn hart vast voor de verwarmingstijd van een emmer gekristalliseerde honing.
Frank.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door Biodlarn » wo 18 feb 2015, 18:49

Vorige week een 60 kg. vat verwarmd en 2x 25kg. emmers op elkaar. Beiden keren na 24 uur getapt.
Heb ook eens emmers met een groter aandeel heidehoning gehad, die hadden 48 uur nodig. Bij 36 uur zeten er nog fikse klonten in.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door FerryB » wo 18 feb 2015, 22:38

Ik vind dat je honing helemaal niet moet verwarmen.
Gewoon zorgen dat het op tijd in potten zit en die ga je toch ook niet verwarmen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door johan » wo 04 nov 2015, 23:24

ik heb nog een aantal emmers (15-35 kg honing) grof gekristalliseerde zomerhoning die ik zou willen smelten om vervolgens te enten en in te potten.
Ik ben er over aan het nadenken om de honing met behulp van een verwarmingselement voor een warmwateraquarium te smelten.
Het verwarmingselement kan een temperatuur tot 34°C genereren.
Mijn vraag: is 34°C voldoende om de honing terug vloeibaar te maken, en welke wattage moet het verwarmingselement hebben? 50, 100, 300 w?
iemand die mij kan helpen?

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door roelof1945 » zo 06 dec 2015, 11:52

Hoeveel tijd je nodig hebt voor 35 kg honing vloeibaar te krijgen weet ik niet, zelf heb ik een
elektrisch plaatje met een regelbare thermostaat plaats er een bak met water op en zorg dat de
temperatuur in de bak niet hoger wordt dan 40 graden en zet er een emmer in met max 12 kg
honing het duurt ongeveer 20 uur en alles is vloeibaar.
Een ander onderwerp is hoe kan je de honing het best bewaren dat het niet snel kristalliseert.
Als de honing in donker bewaard wordt bij 18 graden gaat de kristallisatie langzamer.
Althans de linde en pompoenenhoning zijn bij mij nog volledig vloeibaar, heidehoning na 2 jaar
nog vloeibaar, let wel op het water gehalte.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 dec 2015, 13:05

roelof1945 schreef:Hoeveel tijd je nodig hebt voor 35 kg honing vloeibaar te krijgen weet ik niet, zelf heb ik een elektrisch plaatje met een regelbare thermostaat plaats er een bak met water op en zorg dat de temperatuur in de bak niet hoger wordt dan 40 graden en zet er een emmer in met max 12 kg honing het duurt ongeveer 20 uur en alles is vloeibaar.[............] Gr. Roel
Zo iets heb ik ook ervaren. Kan ook wat langer duren ligt een beetje aan het verwarmingselement - de wattage - en de omgevingstemperatuur. Je kunt ook een emmer gekristalliseerde honing op een radiator zetten (in de winter :wink: ) en dan duur het zeker een week voordat je er in kunt roeren. Zelf laat het nooit zover komen dat de honing heel helder is geworden.
Als je met nog wat kristallen in de honing een aantal dagen gaat roeren krijg je een mooie crémehoning die je dan wel in de potten moet doen.
Geen dagen in de emmer laten staan!
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Hoe lang moet honing worden verwarmd?

Bericht door johan » zo 06 dec 2015, 20:21

heb mezelf intussen een weckketel aangekocht. daar passen de grote honingemmers perfect in. De temperatuur kan je instellen en na 2 dagen is de honing volledig vloeibaar. na een dag ent ik de honing met koolzaadhoning. een 4-5 tal dagen later kan ik de honing inpotten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten