Raathoning, wie heeft ervaring?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
humanbeeing
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 16:53
Contacteer:

Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door humanbeeing » vr 06 mar 2015, 16:20

Beste mede imkers,
door meerdere partijen zijn we benaderd om ipv vloeibare of creme honing dit jaar ook raathoning te leveren.
Het gaat oa om restaurants en ijsmakers. De presentatie is dus heel erg belangeijk maar ook de continuiteit.
Wie heeft ervaring met het oogsten van raathoning en wat voor methodes zijn er om het zo gemakkelijk en bijvriendelijk mogelijk te doen? Ook het bewaren etc. is iets waar ik graag ervaringen over hoor.
Met vriendelijke groet,
Vincent

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door johan » vr 06 mar 2015, 16:47

ben zeker niet de grootste expert ter zake maar natuurbouw zou mijn voorkeur genieten. die dikke waswafel in het midden is niet zo aangenaam qua mondgevoel.uitgesneden raat met verzegelde honing kan je in de diepvries bewaren. zo blijft de honing vloeibaar. let er wel op dat je dit doet met een honing die uit zichzelf niet te snel kristalliseert. (Doe je dit met koolzaadhoning, dan kristalliseert die toch.)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door semar » za 07 mar 2015, 10:45

je kunt op verschillende methodes werken,

ik heb een aantal (werk met dadant) honingraampjes met alleen een strookje kunstraat +/- 1 cm,
bij een goede dracht tussen de uitgebouwde raampjes hangen. je kunt dan uitsnijden of wat mijn voorkeur geniet het hele raampje verkopen.
is het niet helemaal gevuld kun jet nog slingeren.

heb je een topbarhive, kun je de raat in stukken snijden in afhaal bakjes.
sticker erop met het gewicht.

je kunt een raampje ook in tweeen delen door een middenlatje (vertikaal) in het raampje te monteren.
en je kunt nog met secties werken (weet niet of die nog in de handel zijn (geen ervaring mee)

er zijn ook casetes te koop mooie presentatie, maar ik heb geen ervaring ermee, dat zou je wellicht zelf moeten probeeren.
http://www.holtermann-shop.de/index.php ... rnten.html

de raathoning stans onderaan lijkt mij wel wat!

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door A.A. Staals » za 07 mar 2015, 16:07

De genoemde afnemers willen waarschijnlijk kleine blokjes. Uitsnijden wordt een plakboel. Heide honing misschien mogelijk wel in blokjes te snijden.

ad staals

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door martin b » ma 09 mar 2015, 13:28

Ik maak de sesctie´s altijd zelf, hout van de goede breete ongeveer 3 mm dik zaag ik dan zo dat er 3 sectie´s in een honingraampje zitten.
Het hout moet splinter vrij zijn, en nieuw, eik ( massief ) en berkentriplex gaat goed.
Bij het in elkaar zetten doe ik er een beetje houtlijm aan, echt maar een beetje, de bijen zorgen voor de rest als ze de raat uitgebouwd hebben.
Klein strookje kunstraat er in en een goede honingoost is van belang, om mooie raat honing te oosten.

Op 1 van de foto´s van de Bomaxkast, zie onderwerp, http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=29364 , Staat zo´n raampje.
Hier zijn wel andere verdeling toegepast, omdat de kast rond loopt, heeft niet elke raam er 3 stuks in zitten.
Maar dat is geen probleem, voor mij of de bijen.

Het aanbieden van Meer dan alleen een potje honing, is klant vrindelijk, maar verhoog ook de omzet. Ben begongen met 13 Kilo crémehoning, en dat is nu al meer 100 Kilo per jaar. Bij de raathoning is de vraag nu al ongeveer 30 kilo, per jaar, gestart met 5 Kilo.
met een groet van martin

humanbeeing
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 16:53
Contacteer:

Re: Raathoning, wie heeft ervaring?

Bericht door humanbeeing » vr 20 mar 2015, 01:06

hartstikke bedankt voor de tips. We zijn natuurlijk wel bekend met natuurbouw en hebben vandaag wat gepresenteerd bij een restaurant. Ze geven juist de voorkeur aan ronde vormen dus we gaan gewoon een strookje was (die we uit oude natuurbouwraatjes smelten) aanbrengen aan de toplat en dan snijden we het langs de zijlatten uit. Zeker ook gaan we de tussenlatten uitproberen. Dit hebben we al toegepast om darrenraat uit te snijden dus moet wel lukken. Al met al weer een leuk experiment!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten