Streekhoning tegen hooikoorts

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Bart de Coo » di 14 apr 2015, 15:06

Zeer onlangs was er een vriendelijke mevrouw die mij vroeg hoe het nou zat met streekhoning en hooikoorts. Ik antwoordde haar het volgende:

Geachte mevrouw X,

Het idee dat honing uit eigen omgeving zou helpen tegen de hooikoorts, is ongetwijfeld ingegeven door de klassieke 'homeopaten'. Dat zijn mensen die in navolging van de negentiende-eeuwse Duitser Samuel Hahnemann geloven dat je ziekten kunt bestrijden door de vermeende veroorzaker van die ziekte in sterk verdunde vorm op te drinken. Als je dus last hebt van winderigheid, dan moet je een zeer slap aftreksel maken van uien, eieren of bruine bonen en dat moet je dan met een paar druppels per dag gebruiken en dan gaat de winderigheid over. Deze verdunningen staan vaak gelijk aan een druppel op een zwembad, een binnenzee of zelfs een oceaan. Voor het principe heeft Hahnemann nooit een snipper bewijs aangedragen en verder maken de extreme verdunningen enige werkzaamheid bijzonder onwaarschijnlijk.

Ondertussen wordt hooikoorts vooral veroorzaakt door stuifmeelkorrels van planten die voor hun voortplanting afhankelijk zijn van de wind. Denk vooral aan bomen en grassen. Bijen verzamelen dit stuifmeel nauwelijks. Die verzamelen uiteraard vooral het stuifmeel dat afkomstig is van planten die voor hun voortplanting van insecten afhankelijk zijn. Dus zelfs als het idee van Hahnemann klopt, dan nog zou het weinig zinvol zijn om honing uit eigen streek te eten, omdat het de verkeerde stuifmeelkorrels bevat.

Ik zou u willen aanraden om klanten die om homeopathische redenen om uw honing vragen, in eerste instantie niet tegen te spreken. Zo handel ik zelf ook. Ik weet best dat honing helemaal niet helpt tegen hooikoorts, maar als mensen dat per se willen geloven en om die reden mijn honing willen hebben, dan zeur ik natuurlijk niet. Als ze vragen of streekhoning helpt tegen hooikoorts, dan antwoord ik volledig naar waarheid 'ze zeggen het.' Als mensen aanhouden en vragen hoe het nou werkelijk zit, dan vertel ik dat Hahnemann-verhaal en dan vertel ik erachteraan wat een overzalig culinair product streekhoning eigenlijk is en dat dat een veel beter argument is om streekhoning te kopen! En dan verkoop ik dat potje alsnog.

Vriendelijke groet,

Bart de Coo

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door johan » di 14 apr 2015, 17:01

Is honing hét wondermiddel tegen hooikoorts?
De zomer komt er weer aan. Een vervelende tijd voor mensen die last hebben van hooikoorts, want dankzij deze vervelende allergie voor graspollen en ander stuifmeel is naar buiten gaan bijna onmogelijk. Maar de oplossing voor het probleem ligt misschien dichter bij dan gedacht: honing.

Dat honing een goed middel is om hooikoorts te bestrijden, weten we al langer. Veel mensen zweren dan ook bij rauwe honing als natuurlijk medicijn tegen de tranende ogen en lopende neus. Men beweert dat het goedje hen helpt om de symptomen te verzachten. Dat komt omdat lokale honing, want daar gaat het in dit geval om, pollen bevat waar men zo allergisch voor is. Net als bij de griepprik – waar een klein beetje van het griepvirus wordt ingespoten om je lichaam er immuun voor te maken – werkt dat met honing ook.

Een Britse imker vertelt aan de website Chesire Today: “Duizenden mensen zweren erbij om een lepel honing per dag te nemen, ruim voor de start van het hooikoorts seizoen, als een natuurlijke remedie tegen de symptomen van hooikoorts. We merken al vroeg een toename van de vraag en verwachten dat die zal stijgen naarmate we dichter bij het begin van de zomer komen.” Eerder onderzoek van Finse wetenschappers onderstreept de theorie dat honing dé remedie is tegen hooikoorts. De onderzoekers deden een test met een aantal hooikoortspatiënten. Vijf maanden voor aanvang van het hooikoortsseizoen begonnen de deelnemers met een honingkuur. De helft van hen kreeg honing zonder pollen, de andere helft kreeg honing met pollen. Daaruit bleek dat de mensen die de honing met pollen genomen hadden zo’n zestig procent minder last hadden van de symptomen dan de deelnemers die de gewone honing gegeten hadden.

Of de Nederlandse imkers het deze zomer ook extra druk krijgen met hooikoortspatiënten kunnen we niet voorspellen. Wel geven we nog een mededeling mee: eet niet teveel honing, want overdaad schaadt.
http://www.hpdetijd.nl/2015-04-14/is-ho ... ooikoorts/

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Bart de Coo » di 14 apr 2015, 17:20

Leuke reclame, maar helaas onzin natuurlijk. De vergelijking tussen het principe van 'similia similibus curentur' en de werking van een griepprik is een klassiek homeopatenargument, maar slaat nergens op. Ik zou bijzonder geïnteresseerd zijn in het artikel van de Finse wetenschappers die tot deze verbluffende reultaten kwamen. Daar staan overigens scheepsladingen onderzoek tegenover die aantonen wat we ook zo wel snappen: homeopathie is evidente zwendel.

Ik stel voor dat de redactie wetenschap van HP/De Tijd haar bullen gaat inleveren.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Matts Vos » di 14 apr 2015, 19:24

Rauwe honing? Het wordt steeds gekker..

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Erick » di 14 apr 2015, 19:38

Matts Vos schreef:Rauwe honing? Het wordt steeds gekker..
is het toch ook, het is niet bewerkt zoals de honing die in de supermarkt / winkel wordt verkocht.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Matts Vos » di 14 apr 2015, 21:39

Ja, dat noem je toch gewoon honing :) nu lijkt het weer alsof t iets speciaals is...

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Biodlarn » di 14 apr 2015, 22:51

Bart de Coo schreef:Ik zou bijzonder geïnteresseerd zijn in het artikel van de Finse wetenschappers
Bart
Hele korte samenvatting:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... en+allergy


//Han

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Bart de Coo » di 14 apr 2015, 23:21

Bedankt voor de moeite!

Ze hebben dus berkenpollen toegevoegd aan honing. De testpersonen waren hooikoortspatiënten die allergisch zijn voor berkenpollen. Een héél ander verhaal dan wat HP/De tijd ervan gemaakt heeft! Nog steeds een raar verhaal trouwens. Want waarom zou je berkenpollen willen toevoegen aan honing? Waarom niet aan pindakaas of aan chili con carne? En om wat voor doses ging het? Om homeopathische verdunningen of om veel grotere hoeveelheden? En wat was de ratio hierachter, het similia-gezwam van de homeopaten?

En dan kom ik twee zinnen tegen die elkaar tegenspreken. Bij de resultaten staat: 'The differences between the BPH and RH groups were not significant.' En in de conclusie staat: 'Patients who preseasonly used BPH had significantly better control of their symptoms (...)' Wat moet ik daar nou weer van denken? Misschien lees ik niet goed.

Cees Renckens, voormalig voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij zei ooit ongeveer, als je een onzinnig idee maar vaak genoeg onderzoekt, dan vind je vanzelf wel een keer een effect. Nogmaals, er zijn tsunami's aan onderzoek waaruit geen enkel effect van homeotoestanden blijkt. En afgezien daarvan, gebruik nou gewoon eens je ellebogen en je theewater. Stel, je bent allergisch voor berkenpollen. En dus ga je berkenpollen eten om daarvan te genezen? Schei toch uit.

Groet,

Bart

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Biodlarn » wo 15 apr 2015, 08:14

Hallo Bart,

Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. Je hebt het er over dat honing met pollen mensen zou kunnen genezen van hooikoorts. Het onderzoek, en ik denk ook de homeopatie, gaat meer uit van verlichting van de symptomen van hooikoorst. Dat zijn 2 hele verschillende zaken. Ik weet niet anders dan dat hooikoorst niet is te genezen en dat je er overheen kunt groeien als je geluk hebt.

Er staat bij de conclusie dat de resultaten gezien moeten worden als preliminair en dat er een indicatie is dat inname van honing met berkenpollen kan werken als aanvullende therapie.
Het gaat denk ik niet zo zeer om de honing maar om de inname van een lage dosis pollen over lange tijd zodat het lichaam kan wennen aan pollen en de reactie van het lichaam niet zo heftig is tijden het pollenseizoen.
Sommige mensen hebben er baat bij, vele anderen niet... maar dat wil niet zeggen dat er geen waarheid in zit.

//Han

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Streekhoning tegen hooikoorts

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 15 apr 2015, 08:20

Bij mij kopen een aantal mensen uit de buurt met hooikoort honing en zij vertellen me dat ze door honing te gebruiken toch echt minder last van hun hooikoorts hebben. Een beter bewijs dat het wel iets doet is er dan toch niet? Het geneest de hooikoorts zeker niet, maar blijkt de klachten wel te verminderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten