Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door GerritenMonika » za 29 aug 2015, 00:35

Dag mensen,

Ik ben een beginnend imker, heb twee volken; een F1 Carnica en een F1 Buckfast.

Ik ben zeer geïnteresseerd in api-therapie en geloof dat dit in sommige gevallen goed kan werken, natuurlijk niet altijd.
Om eens te testen of ik allergisch ben voor bijen heb ik mezelf een steek toegediend van de carnica, hierbij klein beetje roodheid, klein beetje zwelling echter na een paar uur nauwelijks nog te zien.
Zo ook de Buckfast met dat verschil dat er een harde rode zwelling (niet extreem) is ontstaan die nu na ruim 24 uur nog steeds wat gloeit en bij tijd en wijle erg jeukt.
Vraag is nu; zit er dermate verschil tussen buckfast en carnica dat je voor het gif van de ene soort (veel) gevoeliger kunt zijn dan voor de ander?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Hartelijke groet uit de nachtdienst,

Gerrit

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door Hans van der Post. » za 29 aug 2015, 01:02

Na de eerste steek is de volgende steek(en) een sterkere reactie.
Na de 50 ste steek is de reactie afnemend. Hoewel in het voorjaar elke eerste steek een reactie geeft ook na 50 jaar imkeren. :be2:
!Hans.

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door GerritenMonika » za 29 aug 2015, 06:47

Goedemorgen,

Dank je voor de snelle reactie!

Betekend een reactie zoals ik omschreef dat ik moet oppassen voor een volgende bijensteek of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

Hartelijke groet,
Gerrit

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door joselito » za 29 aug 2015, 07:55

Neen, gewoon dat het een tijdje duurt voordat je immuum bent. Ik zou aanraden om altijd zonder handschoenen te werken. Niet alleen leer je dan je bijen met zachtheid te behandelen, maar ook ervaar je of jouw bijen niet te agressief zijn en tegelijkertijd bouw je immuniteit op. Je krijgt geen zwelling meer nadien als je immuun bent.
Overigens de reactie op een steek hangt ook van de tijd van het jaar af. Mijn ervaring is dat in het begin van het jaar de steken minder pijnlijk zijn terwijl dat in de zomer een steek op het puntje van mijn vinger soms zeer pijnlijk is. Koud water vermindert de pijn.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door JackC » za 29 aug 2015, 10:50

Zonder handschoenen wil ik iedereen aanraden om de reden die Joselito aangeeft: je gevoel voor de bijen. Maar zorg dan wel dat je geen ringen draagt als je nog niet weet welke reacties een steek in je vinger oproept.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door Primus » za 29 aug 2015, 14:42

JackC schreef:Zonder handschoenen wil ik iedereen aanraden om de reden die Joselito aangeeft: je gevoel voor de bijen. Maar zorg dan wel dat je geen ringen draagt als je nog niet weet welke reacties een steek in je vinger oproept.
Trouwens als je bij een steek in je hand snel met je nagels de angel wegschrapt heb je al veel gif verwijderd, je moet dit wel snel in een flits doen en niet even wachten, dan helpt dat niet meer.

MVG CP

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door GerritenMonika » zo 30 aug 2015, 04:10

Hallo

De plekken waar ik ben gestoken zijn nog steeds rood, dik, jeukerig, branderig en wat gezwollen na ruim 24 uur. Is dat een reden tot zorgen of hoort dat erbij? Ik moet wel zeggen dat ik me niet kan herinneren wanneer ik voor het laatst door een bij ben gestoken, misschien wel nooit, maar zeker 25 jaar of meer geleden.....

Verder nog een correctie, in eerste instantie reageerde mijn huid sneller op de buckfast-steek, maar nu maakt het geen verschil mee, allebei de plekken zijn hetzelfde.

Groeten uit de nachtdienst.

Gerrit

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door Primus » zo 30 aug 2015, 10:11

Hans van der Post. schreef:Na de eerste steek is de volgende steek(en) een sterkere reactie.
Na de 50 ste steek is de reactie afnemend. Hoewel in het voorjaar elke eerste steek een reactie geeft ook na 50 jaar imkeren. :be2:

Zoals Hans hierboven al zei, je bouwt langzaam je immuunsysteem op. En inderdaad als je zo lang niet gestoken bent gaat dit proces helemaal opnieuw moeten beginnen.

MVG CP

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door Astrid Schoots » ma 31 aug 2015, 12:00

Dag Gerrit,
leuk dat je zo onderzoekt naar verschil in steken. Een geruststelling: je hoeft je alleen zorgen te maken als je een reactie over je hele lichaam krijgt, (roodheid, pukkeltjes, ademnood..) dat kan duiden op een anafylactische shock > direct naar ziekenhuis!!
Maar dit is meer uitzondering dan regel. Als een reactie plaatselijk is is er geen gevaar - hoe groot die plaats ook is.
Mijn eerste steken waren gigantisch: in hand gestoken >> opzwelling van hele arm; in haar gestoken >> opzwelling t/m onderkaak enz.. tamelijk dramatisch. Ook duurden ze soms drie dagen, toch niks aan de hand. En nu krab ik even en klaar.
Succes en geduld! Astrid :be5:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijengif (verschil Buckfast/Carnica)

Bericht door Tieme » di 01 sep 2015, 13:20

Om terug te komen op de vraag, ik denk niet dat er een verschil zit tussen de rassen. Wat wel uitmaakt is hoe oud de bij was die je stak. Oudere bijen hebben vaak meer of sterker gif hetgeen meer pijn doet en langer na kan werken. Een jonge bij kan soms steken zonder dat het zeer doet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten