Honing op smaak maken!

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Honing op smaak maken!

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 12 aug 2016, 13:33

Biodlarn schreef:"....
De heidehoning die wij dit jaar hebben verkocht daar wordt niets aan toegevoegd. Hoeft ook niet want heide is pittig genoeg.
Bij de normale honing die we op smaak maken gaat er afhankelijk van de smaak (sterkte van de etherische olie) tussen de 10 en 20 druppels per kg. honing in.
Groet, Han
Honing op smaak maken :o
Han, vertel eens verder;
Waarom?
Waarvoor?
Wenst de klant dat?
Mag dat en dan toch honing heten?
Welke smaken gaat dat krijgen?
Is jullie honing niet lekker vanwege het klimaat?

Interessant onderwerp!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door Primus » vr 12 aug 2016, 16:36

gerard.b.w.vos schreef:
Biodlarn schreef:"....
De heidehoning die wij dit jaar hebben verkocht daar wordt niets aan toegevoegd. Hoeft ook niet want heide is pittig genoeg.
Bij de normale honing die we op smaak maken gaat er afhankelijk van de smaak (sterkte van de etherische olie) tussen de 10 en 20 druppels per kg. honing in.
Groet, Han
Honing op smaak maken :o
Han, vertel eens verder;
Waarom?
Waarvoor?
Wenst de klant dat?
Mag dat en dan toch honing heten?
Welke smaken gaat dat krijgen?
Is jullie honing niet lekker vanwege het klimaat?

Interessant onderwerp!

Na de vervuilde was ook de vervuilde honing????

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door Biodlarn » vr 12 aug 2016, 18:04

gerard.b.w.vos schreef: Honing op smaak maken :o
Han, vertel eens verder;
Waarom?
Waarvoor?
Wenst de klant dat?
Mag dat en dan toch honing heten?
Welke smaken gaat dat krijgen?
Is jullie honing niet lekker vanwege het klimaat?

Interessant onderwerp!
- Waarom? Omdat men er naar vraagt. Het zal wel een Zweeds 'ding' zijn.
- Waarvoor? Omdat er markt voor is :-)
- Wat wenst de klant? Van alles en nog wat. Maar om door de bomen het bos te kunnen blijven zien hebben wij besloten om maar een paar populaire smaken te maken: citroen, pepermunt, sinaasappel en eucalypthus. Maar er is ook vraag naar anijs, kardemon, drop etc.
- Mag dat dan toch honing heten? We mogen het niet citroenhoning noemen. Het moet duidelijk zijn dat er andere ingredienten bij in zitten dus noemen wij het nu: Honing op smaak gemaakt met citroen. Er zijn nieuwe regels (EU) in de maak of al gemaakt voor markering van levensmiddelen en we wachten op een nieuw 'directief' hier in Zweden. Als die komt zal het waarschijnlijk veranderen naar: produkt van honing met citroesmaak of zoiets dergelijks.
- Welke smaken gaat dat krijgen? Buiten de 4 genoemde smaken verkopen we ook nog 'honing met extra propolis'
- Is jullie honing niet lekker vanwege het klimaat? Onze honing is enorm rijk aan smaak door de wilde bloemen hier. We oogsten ook maar 1 keer dus we hebben de hele (korte) zomer in één pot.

Het is gewoon een verhaal van: U vraagt, wij draaien.....
Het is misschien zonde van onze kwalitatief goede honing en je hebt er iets meer werk mee, maar het wordt ook beter betaald.
Het gaat trouwens niet om grote hoeveelheden.

Ik zal later nog even wat meer schrijven over de regels voor het toevoegen van smaak hier in Zweden. Misschien lijkt het systeem een beetje op het Nederlandse.

Groet, Han

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 12 aug 2016, 22:04

Deze zomer op de markt in een naburig dorp is mij ook honing met eucalyptus aangeboden. Goed voor de keel als je verkouden bent, zei de verkoper.
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door bee-tree » za 13 aug 2016, 00:07

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Deze zomer op de markt in een naburig dorp is mij ook honing met eucalyptus aangeboden. Goed voor de keel als je verkouden bent, zei de verkoper.
Toch niet door die vogelbeschermer die een gewonde zeldzame vogelsoort
bij het befaamde natuurreservaat "Kwakjeswater" zalf op de poten strijkt ?"

Jelte, wat bedoel je met : "Honing met eucalyptus" ? Zit er een portie Eucalyptushoning door
zijn eigen honing heen ? Of misschien een gesmolten Eucalyptushoestbonbon ?
Of is er EucalyptusOLIE door de honing gemengd ?

Tot nu toe voeg ik niets aan honing toe. Wil ik een toegevoegde smaak aan de boterham geven,
dan strijk ik op het laagje eigen honing een dunner laagje van vruchtencompôte van recente
bramen of de vroegste appels en kerspruimen van eigen oogst. Die vruchten doe ik er ONGEZOET
op of er door heen. We moeten immers 10 tot 30 % minder sacchariden gaan eten volgens
"Vadertje Staat". Ik houd van zoetzure smaak. Honing vind ik eigenlijk te zoet; daarom smeer ik
hem dun. Dat adviseer ik ook m'n klanten. :o Ik doe het in hun eigen bestwil. :o
En misschien gaan dan meer mensen honing waarderen.
Zonet heb ik Chivers Lemon Curd met het laagje honing vermengd. Dat smaakt naar meer....
"proefjes op de som nemen". Morgenvroeg komt Chivers Olde English Marmalade aan de beurt;
dus appelsienenmamalade. Die komt op het laagje crêmehoning van koolzaadbloemen
en in de loop van de dag op Lindebloesem|Klaverhoning.
Helaas zijn zowel de honing als marmalades te zoet.
Dan maar geen twee boterhammen. Zj. :b10:
P.S.Op één serie van m'n zelfgemaakte etiketten staat : "Zonder toevoegingen". Mag dat ?
Nog wat: Toevoegingen hoeven geen vervuilingen te zijn, behalve als ze uit de mond of de neus
van de imker komen wanneer hij driftig potjes zit te vullen zonder mondkapje op z'n roeperd.

met

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door bee-tree » za 13 aug 2016, 00:32

Han bedankt voor je uitvoerige en rustige en stimulerende reactie.
Ik ga proeven doen. Over tien uur de eerste. Dan krijg ik een familie op bezoek
die verzot is op honing. Ik heb nog wat miniflesjes Lavendelolie en Eucalyptus '

Ik zal m'n klanten laten weten of er behalve door de bijen door mij
een smaakje aan de honing is gegeven. Zj, :b10:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door joselito » za 13 aug 2016, 08:01

bee-tree schreef: Ik heb nog wat miniflesjes Lavendelolie en Eucalyptus '
Ik dacht dat deze eerder bedoeld waren om onder zalfjes te doen, bv gemaakt van bijenwas.
Staat er op die flesjes dat ze ook geschikt zijn voor menselijke consumptie?
Ik zou niet willen dat jou klanten morgen de schijterij hebben of erger :)

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door Biodlarn » za 13 aug 2016, 12:56

bee-tree schreef: Ik heb nog wat miniflesjes Lavendelolie en Eucalyptus '

Zj, :b10:
Zoals joselito al opmerkt, wees er zeker van dat de olie geschikt is voor menselijke consumptie en dat het niet een olie is om alleen maar ergens een geurtje aan te geven. Voor de sauna of zo.
De olieën die ik gebruik komen uit een homeopatischelijn en zijn volgens distributeur goedgekeurd voor consumtie. Ik neem trouwens ook altijd de ekologische olie.

De honing met eucalypthus en pepermunt maak ik altijd iets aan de sterke kant zodat je met een goede theelepel honing in de thee een beetje smaak overhoudt.

Let even op het volgende: Honing met etherischeolie gedraagd zich anders dan zuivere honing. Wij hebben altijd crèmehoning en als de honing met smaak iets te warm staat krijg ik een laagje vocht bovenop de honing. Dus koel opslaan en de klanten vertellen dat ze honing met smaak het beste bewaren in de koelkast of anders doorlopend consumeren (is beter voor de verkoop :-) ).
Ik weet niet wat jullie in NL voor houdbaarheidsdatum op de honing hebben, maar bij ons is dat 2 jaar voor zuivere honing. Honing met toevoeging max. 1 jaar.


Succes,

Han

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door Biodlarn » za 13 aug 2016, 13:02

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Deze zomer op de markt in een naburig dorp is mij ook honing met eucalyptus aangeboden. Goed voor de keel als je verkouden bent, zei de verkoper.

Baat het niet, dan schaad het niet :-)

Honing is ja zowiezo verzachtend voor de keel. Eucalyptus is lekker bij verkoudheid evenals pepermunt. Sommigen mensen zweren erbij als ze verkouden zijn. Je moet misschien wel een beetje in homeopathie geloven....

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Honing op smaak maken!

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 14 aug 2016, 13:36

Han , dank voor je ruime uitleg.
Zo zie je maar weer hoe afwijkend gebruiken per regio en in dit geval per land zijn.

Op je vraag houdbaarheid alhier, hier zijn regeltjes voor, maar die zijn niet altijd juist.
Afhankelijk van vochtgehalte wordt van 3 maanden tot 2 jaar aangehouden.
Maar vochtgehalte wordt maar weinig gemeten door de imkers.
Maar manier bewaren door de consument bepaalt de kwaliteit ook.
Uitgaande van een stijging van 2mg/kg/maand HMF, met een beginwaarde van gemiddeld 4mg/kg bij het oogsten is een kwaliteitsgarantie van 18 maanden (volgens mijn redenering) een juiste opgave.

Er zou dan ook niet op het etiket vermeld moeten worden "Houdbaar tot..." maar "Kwaliteit gegarandeerd tot...."
Houdbaar blijft het nog wel "eeuwig" die honing.

Afgelopen" Markt van Melk en Honing" werd er o.a. een Balsemienhoning verkocht met een THT tot eind 2018 :o
Dan ben je niet helemaal goed bezig.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten