Nu sjoemelhoning?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Nu sjoemelhoning?

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 nov 2016, 14:57

Oorspronkelijke plaats: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 4&start=10
gerard.b.w.vos schreef:Er wordt wat aangeklooid met honing :o

http://www.hpdetijd.nl/2016-11-02/sjoemelhoning-honing/

Is gisteren tijdens de eerste NBV studiedag, samengesteld door het Bijkersgilde uitgebreid besproken.

Schokkend soms hoe er met de bijenproducten wordt omgegaan.
Maar ook wat een mogelijkheden en Bijzonderheden al die bij(en)producten ons schenken. :D
Er komen nog enkele studiedagen.
Een aanrader om ze te bezoeken.
Het kan nu nog.
Citaat art. HPdetijd:
Suikerwater
Monique van der Vloed (natuur)voedingsdeskundige, hebben beroepsimkers uit het buitenland de beschikking over soms wel 3.000 bijenvolkeren en kunnen ze daar dan ook ruim van leven. “Nederlandse imkers hebben er gemiddeld hooguit 100,” beweert ze. “Als je zo weinig honing kunt produceren, probeer je er zoveel mogelijk van te maken, om zoveel mogelijk te kunnen verkopen. Wat vaak gebeurt is dat de bijen dus in de winterperiode suikerwater krijgen bijgevoerd. Dat staat overigens niet op de potjes vermeld. En natuurlijk hoort suikerwater (gewoon geraffineerde suiker) niet thuis in een jaarlijkse cyclus van een bijenvolk. Als een bijenvolk dus wordt gevoed met suikerwater, kun je ook niet meer echt spreken van natuurzuiver en biologisch,” aldus Van der Vloed.


Heb nog een plek voor de basiscursus bijenteelt voor Monique van der Vloed. Er komt geen suikerwater in de honing. De Nederlandse imkers zijn toch een beetje beter opgeleid dan de grootimkers!
Het geeft wel aan dat er nauwelijks onderzoek door Monique van der Vloed is gedaan om dit niet naar waarheid art. te schrijven/interview te geven. Doelend op het aangehaalde art.
!Hans.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door Astrid Schoots » ma 07 nov 2016, 11:56

Oef, dat is wel heel erg ongenuanceerd en onwetend Monique van der Vloed...
Is er iemand die wil reageren op betreffend artikel?
Ik lees het hier alleen via de terechte reactie van Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door ErikS » ma 07 nov 2016, 13:14

Had het artikel gelezen, ook via een ander kanaal en me er boos over gemaakt. Maar is aandacht geven zinvol voor een individuele imker? Koos ervoor het artikel een stille dood laten sterven door niets te doen.

Schrijven is schrappen maar heb ervaren dat samenvatten van interviews bijna altijd te koste van de inhoud gaat. Zelf in het gunstigste geval en wat moet je vinden van dit artikel en waar kun je terecht met de reactie?
Vraag 1, is wat is daadwerkelijk gezegd door Monique van de Vloed?
vraag 2, wat komt uit de pen van de (interpreterende?) schrijver?
vraag 3, is er door een commissie of collega's een beoordeling gegeven en/of aanpassingen doorgevoerd?

In mijn ogen is hetgeen ik lees op de rand van smaad en laster (eerroof op zijn belgisch als ik het goed heb) en kan niet zonder meer geloven dat dit zo gezegd is. In elk geval wordt de imkerij als groep slecht neergezet en daar zijn meerdere partijen verantwoordelijk voor. HP, de schrijver en Monique van de Vloed zouden erop aangesproken moeten worden. In mijn ogen zou NBV hierop actie moeten ondernemen als overkoepelend orgaan.

mvg,

erik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door tomer » ma 07 nov 2016, 13:48

Ik moest denken aan onderstaande petitie van een onwetend iemand tegen imkers, om bijen te redden :)
https://secure.avaaz.org/nl/petition/Im ... ijen/?pv=3

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door joselito » ma 07 nov 2016, 15:15

ErikS schreef:Vraag 1, is wat is daadwerkelijk gezegd door Monique van de Vloed?
Dat is het inderdaad want het staat ook letterlijk op haar website en nog meer onzin.

Wat denk je bijvoorbeeld hiervan?
Wist je dat deze verhitte honing één van de enigste producten ter wereld is wat niet bederft? Een pot honing kun je wel 3000 jaar bewaren. Dit geeft zeer gunstige voordelen voor imkers die het op dit moment niet zo makkelijk hebben om te overleven. En het is dan ook om deze reden dat steeds meer imkers op deze bereidingen overstappen. Zonde. Maar begrijpelijk, want ook bij imkers moet de schoorsteen roken.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door ErikS » ma 07 nov 2016, 15:45

Thanks en Wat een wartaal......

"Ook overleven veel volken de varroamijtziekte niet. Ook komt de zogeheten ” verdwijnziekte” steeds vaker voor. Dit betekent dat de bijen niet terugkeren in de winterperiode in de bijenkasten. Het is erg moeilijk om bijen terug te vinden. Duitse wetenschappers hebben proeven gedaan met mobiele telefoons, dit om te onderzoeken of dit te maken kon hebben met stralingen van zendmasten. Daaruit kwam naar voren dat bijen inderdaad mogelijk de weg kwijtraken door deze stralingsgebieden. Dit is echter nog niet vastgesteld." http://moniquevandervloed.nl/honing-deel-twee/

Maar dan nog, de journalist en de HP zouden zo'n slecht artikel nooit mogen plaatsen.

Grtz,

Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door ErikS » ma 07 nov 2016, 17:00

reactie van Monique.....

"Dag Eric,
Ik kan helaas niet ingaan op al deze uitnodigingen. Ik wordt dagelijks uitgenodigd e als ik hierop inga hou ik geen tijd meer over voor mijn werk.
Daarnaast ben ik van mening dat wat ik naar buiten breng wel degelijk klopt. Wellicht dat het er in jouw bedrijf er anders aan toe gaat maar ik spreek nu over de algemene gang van zaken en wat ik ook zelf heb aangetroffen.
Je kunt me overigens wel altijd telefonisch bereiken dagelijks tussen 15.00 en 16.00 op 010-4117119
Warme groet!
Op 7 nov. 2016, om 15:54 heeft Erik <schro679@onsbrabantnet.nl> het volgende geschreven:

Hallo Monique,

Ik heb je artikel in HP gelezen en wil je graag uitnodigen om eens over honing van gedachten te wisselen. Ik vrees dat hetgeen opgeschreven is en ook hetgeen je schrijft op je site niet overeenkomt met de praktijk.

Mvg,

Erik Schroën.


Erik Schroën.
Houtzaagmolen 4, 6003 CA Weert.
Mobiel: 06-52-683999.

"

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door crunx » ma 07 nov 2016, 23:09

Eric,

Je actie zal goed bedoeld zijn, maar met alle respect denk ik niet dat je er veel mee opschieten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 nov 2016, 13:24

Misschien maar eens HP de Tijd opbellen en om een rectificatie vragen?? Ik denk dat sjoemelhoning maar heel weinig voorkomt bij Nederlandse imkers. Imkers worden zo in erg kwaad daglicht gesteld.

PS Bijv. In België worden er niet of bijna nooit te hoge waardes aan bestrijdingsmiddelen gevonden in honing.
Vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nu sjoemelhoning?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 nov 2016, 13:26

Maar dan nog, de journalist en de HP zouden zo'n slecht artikel nooit mogen plaatsen.
Van zo'n tijdschrift zou je beter verwachten!
Het is wel kwakelijk, want dit soort berichten vormen wel de publieke opinie.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten