Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
JudithTankink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 18:59
Imker sinds: nvt
Aantal volken: 0
Contacteer:

Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door JudithTankink » wo 23 aug 2017, 19:05

Beste imkers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het beantwoorden van een korte vraag. Deze vraag staat heb ik ook gesteld in een insectenforum maar daar is volgens mij vrij weinig leven, en daarnaast bedacht ik me dat jullie waarschijnlijk beter het antwoord kennen op mijn vraag dan insectenliefhebbers in het algemeen.

De vraag:
Ik ben een insectenhotel aan het bouwen en wil dat schilderen in vrolijke kleuren (met gouache) om o.a. solitaire :be4: :be4: , vlinders en liefheersbeestjes aan te trekken. Omdat gouache niet watervast is, wil ik dat met bijenwas behandelen. Ik vroeg mij af of de geur van bijenwas lieveheersbeestjes, gaasvliegen, vlinders en dergelijke afschrikt? Ik weet dat bijen juist worden aangetrokken door de geur maar kan me dus voorstellen dat andere insecten liever uit de buurt van de korf/bijenwasgeur blijven? (vraag 1)

Ik schilder overigens met gouache omdat ik heb begrepen dat toxische verf insecten afschrikt (no shit sherlock). Ik heb ook acrylverf in huis, dat is van zichzelf watervast maar ik weet niet of onze insectenvrindjes dat wel leuk vinden. Misschien weet daar ook iemand meer over? (vraag 2)

Zijn er tot slot speciale kleuren, bijvoorbeeld die van bepaalde bloemen, om insecten aan te trekken? Of is dat een fabeltje? (vraag 3)

Vriendelijke groet,

Judith.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door AnnekeW » wo 23 aug 2017, 21:49

Je kan ook Deense verf maken, dit houdt wel in weer en wind. Een kleine hoeveelheid heb je redelijk snel aangemaakt mits je de juiste ingrediënten tot je beschikking hebt (o.a. kalk, bloem, natuurlijke kleurstof, lijnolie). Ik kan het recept voor je opzoeken als je dat wilt.

JudithTankink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 18:59
Imker sinds: nvt
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door JudithTankink » do 24 aug 2017, 12:47

Dag Anneke,

dat is erg aardig van je. Ik denk dat hetzelfde is als Zweedse verf? Daarvan heb ik dit recept:

Basic Recipe Ingredients
Up to 2 Quarts Boiled Linseed Oil
1 kilo ijzersulfaat of zinksulfaat (te koop bij bouwmarkt/tuincentrum)
6.5 gallons of boiling water
1 kilo fijngemalen rye flour
4 kilo red pigment or color of your choice

Maar ik wil eigenlijk graag mijn oude verf opmaken, vandaar dat ik het met gouache of acrylverf wil doen, en dus wil weten of acrylverf bijen afstoot / schadelijk voor ze is. Of anders of ik bijenwas kan gebruiken (voor over de gouache) maar dat dat dan weer geen vlinders en lieveheersbeestjes afstoot.

Kortom: welke imker weet of er wel eens lieveheersbeestjes en vlinders op bijenwas afkomen?

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door AnnekeW » do 24 aug 2017, 13:59

Ja, dit recept lijkt er wel op. Alleen dacht ik dat er ook nog kalk in ging, maar misschien vergis ik me.

Ok, snap dat je je restjes wil kwijtmaken! Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat er insecten zijn die worden afgestoten door de geur van bijenwas. Gewoon proberen?

JudithTankink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 18:59
Imker sinds: nvt
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door JudithTankink » do 24 aug 2017, 15:48

Gewoon proberen is een optie MITS je bijenwas weer makkelijk kan verwijderen? Anders heb ik niets aan het zelfgebouwde insectenhotel, en is alle moeite verspild geweest.

Verwijder je bijenwas met ammonia?

JudithTankink
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 18:59
Imker sinds: nvt
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Bijenwas op buitenkant insectenhotel?

Bericht door JudithTankink » zo 03 sep 2017, 22:11

Aangezien niemand het lijkt te weten, en ik inmiddels elders mijn antwoord heb gevonden, post ik het hier. Dan hebben anderen er ook wat aan.

Ik heb eerst een insectenforum geraadpleegd, ook geen enkele reactie. Toen een insectenexpert van de Universiteit van Wageningen, niets. Die stuurde me door naar de bijen vakgroep van de WUR. Ook geen resultaat. Zij stuurden me weer door naar EIS, die kon me ook niet helpen en wees mij op een insectenhotel-expert, Pieter van Breugel. Hij mailde mij het volgende:

"Beschilderen van bijenhotels is geen enkel probleem. Zelf heb ik dat gedaan met buitenbeits op (ja ja) gewolmaniseerd hout, maar op de wand, niet op de nestblokken. Er worden vaak kleurstroken met lak of acrylverf aangebracht om de beestjes te helpen bij hun oriëntatie."

Het insectenhotel staat inmiddels in de (acryl)verf :clap:

Groetjes Judith.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten