Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Re: Mede: doodeenvoudig, spotgoedkoop, zalig

Bericht door gerard.b.w.vos » za 01 feb 2020, 17:02

Bij het openen van het kraantje is je waterslot ook gelijk leeg :o
Let je daar wel even op!
Ander mag je bij elk afgetapt glaasje weer het waterslot vullen :(
En al dat spul in je mede is niet bepaald de bedoeling.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Bart de Coo
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard, buckfast
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo » ma 03 feb 2020, 11:31

Zal ik doen, Gerard! Dankjewel! :roll:

Bart

Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish » vr 07 feb 2020, 15:38

Ik heb zelf een grote brouwemmer, werkt praktisch hetzelfde. Prima voor eerste fermentatie!

Dat kraantje gebruik ik eigenlijk niet. Doordat je fermentatie vaak al klaar is als je dan kraantje gebruikt, loop je het risico op oxidatie van de mede. Komt er toch niet zo rustig uit als je zou willen. Met een hevel breng je veel minder zuurstof in de oplossing, maar het is inderdaad weer extra schoonmaakwerk. Gaat dan vooral over bottelen direct met zo'n kraantje.

Als je de mede direct na de eerste fermentatie zo uit het vat drinkt, heb je natuurlijk geen last van oxidatie. Maar dan moet wel weer je waterslot eraf ivm het eerder genoemde vacuüm, waardoor je zuurstof boven je drank krijgt. Kan het hele vat gaan oxideren op de lange termijn, dus ook niet ideaal.

Eén manier om mede helder te krijgen zonder dat je zooi moet toevoegen in het zogenaamde cold-crashen, door het een paar dagen in de koelkast te zetten komt de gist uit de oplossing. Misschien is het buiten koud genoeg geweest waardoor je dit effect kreeg? Met tijd gebeurd dit ook vanzelf, ik heb twee 5 liter flessen staan die nu na 7 maanden helder beginnen te worden.

Plaats reactie