Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door JanvdR » wo 18 dec 2019, 17:58

Duitsland is een van de landen in Europa waar de meeste honing per hoofd van de bevolking geconsumeerd wordt. De vraag naar honing is groter dan wat er aan Duitse honing aangeboden wordt. Toch worden er steeds meer imkers in Duitsland geconfronteerd met het feit dat ze problemen hebben met de afzet van hun honing. De reden is heel simpel. De honing wordt in de supermarkten voor de helft van de prijs van de Duitse imkerhoning aangeboden. Voor de consument is honing gewoon honing en vervolgens kiezen ze de goedkoopste. Ik ben blij dat ik toch nog een paar kritische klanten heb die de kwaliteit van de imkerhoning weten te waarderen. Voor de duidelijkheid ik heb het over: "Echter Deutscher Honig" de DIB stelt daar strenge eisen aan.
DIB is Deutscher Imkerbund. De honing (meestal geïmporteerd) in supermarkten voldoet niet aan die eisen.
Ik winkel nog wel eens in Nederland. Zelfs in bio winkels tref ik die geïmporteerde honing aan en natuurlijk voor een lagere prijs.

Binnenkort wordt, de in Israël uitgevonden kunsthoning verkocht. Hoe zal dat gaan? Zal het gaan als bij de uitvinding van margarine? Uiteindelijk bleek roomboter toch net iets lekkerder te zijn.

Ik houd het op mijn echte honing. Sorry nu eigen ik mij iets toe dat de bijen toebehoort.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door maartenkleijne » wo 18 dec 2019, 19:50

Het probleem ligt niet bij de supermarkt maar bij de marketing van de imkers.
Er worden teveel potjes verkocht voor net iets meer dan in de super terwijl de superpotjes er om nog appetijtelijker uit zien ook.
Vanmiddag was ik bij een ambachtelijke luxe bakker en die verkocht honing in 350gr potjes van de plaatselijke imker, en die potjes zagen er uit alsof ze minstens 10€ kosten, echt klasse.
Veel imker honing voldoet aan drie criteria:
- het ziet er niet uit
- veel te goedkoop
- de kwaliteit is minstens 2-3 x zo veel waard maar het bijna onmogelijk daar achter te komen tenzij je toevallig de imker persoonlijk kent
gr,
m

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door JanvdR » wo 18 dec 2019, 20:30

Maarten heb je de potjes van de DIB wel eens gezien? Zien er gelikt uit hoor. De DIB honing mag alleen verkocht worden door imkers die een speciale honingcursus gevolgd hebben. De meeste imkers volgen die cursus. Ik verkoop ook onder de DIB vlag en hoef het niet in mijn hoofd te halen van de regels af te wijken. De controle is streng.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 dec 2019, 22:19

Ik vond over dit onderwerp in deze rubriek een schrijven van Hennie oude Essink van 18 jaar geleden. viewtopic.php?f=13&t=13787
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door maartenkleijne » do 19 dec 2019, 09:07

DIB heb ik nooit gezien Jan. Kan je eens een foto doen?
gr,
m

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door JanvdR » do 19 dec 2019, 10:39

Hallo Maarten.
De DIB heeft een eigen glas dat uitsluitend gebruikt mag worden voor DIB honing. Een inleg in de deksel is verplicht en kan verschillende teksten bevatten. Er ligt een voorstel bij de DIB om het plastic deksel te vervangen door een metalen deksel.
deksel2.jpg
deksel2.jpg (132.29 KiB) 4594 keer bekeken
Bijlagen
glas2.jpg
glas2.jpg (146.68 KiB) 4594 keer bekeken
glas2.jpg
glas2.jpg (146.68 KiB) 4594 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JanvdR op do 19 dec 2019, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 dec 2019, 11:41

Jan ...Kan je mij uitleggen wat er beter is aan jou honing dan mijn honing ?

Bovendien ben ik een vijand van de term ; Echte honing , het lijkt er op dat er dan nog andere honing is .....maar dat is geen honing .

Over de prijs kan men verschillend denken natuurlijk maar je kan net zo veel voor je honing vragen dan dat je klanten ervoor willen betalen .
Ik woon op een woonerf en niet in een doorlopende winkelstraat , fietsroute of iets dergelijks , vraag 4,50 voor een pot ....en wat overblijft moet ik dumpen voor max 6,00 per kg .
IMG_0432.jpg

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door JanvdR » do 19 dec 2019, 12:11

Ho Jaap ik beweer niet dat mijn honing beter is dan de jouwe. Het kan best zijn dat de honing van jouw bijen beter is. Ik reageerde op de uitlating van Maarten over hoe de potjes er bij sommige imkers uitzien.
Het gaat niet over echte honing maar over echte Duitse honing. Dat betekent dat in het potje allen maar Duitse honing zit en geen honing uit andere landen.
Laatst gewijzigd door JanvdR op do 19 dec 2019, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door maartenkleijne » do 19 dec 2019, 12:45

In elk geval bedankt voor de plaatjes Jan
gr,
m

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verkoop van honing van eigen bodem stagneert

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 dec 2019, 13:03

JanvdR schreef:
wo 18 dec 2019, 20:30
Zien er gelikt uit hoor. De DIB honing mag alleen verkocht worden door imkers die een speciale honingcursus gevolgd hebben. De meeste imkers volgen die cursus. Ik verkoop ook onder de DIB vlag en hoef het niet in mijn hoofd te halen van de regels af te wijken. De controle is streng.
Ik heb gereageerd met mijn potjes vanwege deze uitspraak . en dat echte hoeft er voor mij beslist niet bij .....Nederlandse of Duitse honing moet voldoende zijn .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten