Propolistintuur maken.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Propolistintuur maken.

Bericht door Vlinder » wo 03 aug 2022, 15:29

Ik heb 18 november 2021, propolistintuur gemaakt. Verhouding:300 ml alcohol 96%. Geschikt voor consumptie. Door koffiefilter gehaald en nu gewogen. Zit 219 ml in. Het is erg vloeibaar. Hoe weet ik de percentage's in producten die ik ermee ga maken? Moet ik het laten indikken, of deze oplossing klaar voor gebruik?
Hoe bepaal je de prijs aan de hand van het percentage?

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Propolistintuur maken.

Bericht door marc17960 » do 04 aug 2022, 18:19

hoeveel propolis heb je gebruikt??
Om het juiste percentage te weten zou 1 gram propolisoplossing moeten afwegen en de alcohol laten verdampen en dan opnieuw de restanten wegen. Dit is dan het percentage propolis.
Waarom zou je gaan verdunnen??
Hoop dat je bruine koffiefilters genomen hebt om te filteren??
marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Vlinder
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 09:35
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0
Contacteer:

Re: Propolistintuur maken.

Bericht door Vlinder » ma 08 aug 2022, 21:21

Hai Marc, ik heb 80 gram propolis gebruikt en de bruine koffiefilter.
Moet ik het nu laten verdampen tot het dikker is? Maar tot hoe dik. Stroop?
Nelleke

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Propolistintuur maken.

Bericht door Marije_en_Bas » ma 08 aug 2022, 22:59

Wat is je doel met de tinctuur? Daar hangt denk ik ben af hoe ver je heen wil indampen.

Als ik tinctuur maak reken ik met volumes, niet met exacte percentages omdat ik propolis uit een kast gekrabt gebruik, 10 gram daarvan is niet zuiver propolis maar bevat nog stukjes bij, houtsplinters en andere vervuiling.
Op 100 ml 96% ethanol gebruik ik het volume van 100 ml propolis. Dat gaat een luchtdichte pot in en staat gemiddeld zo'n drie weken. Dagelijks grondig schudden.
Dan filter ik over een koffie filter en heb een fraaie donkere tinctuur met geschat 40 volume procent propolis.
Deze tinctuur gebruik ik zo, onverdund, als er een oor verstopt en pijnlijk is, of bijvoorbeeld om met een wattenstaafje een afte aan te stippen.
Deze tinctuur meng ik 1:2 met lanette crème tot een propolis creme. Daarmee dus een halvering van het propolis volume en kom ik op geschat 20 volume procent propolis in een prettig smeerbare crème.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten