Verzegelde lentehoning bewaren

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Eliasd
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 jun 2023, 18:07
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Verzegelde lentehoning bewaren

Bericht door Eliasd » wo 14 jun 2023, 22:19

Dag beste mede-imkers

Op 18 mei heb ik van al mijn volken (3) geslingerd en de lege honingbakken teruggeven. Nu zijn bij één kast 2/3 honingbakken tsjokvol gevuld en verzegeld.
Helaas heb ik geen bakken meer over en zit ik momenteel in de examens dus kan ik pas slingeren begin juli.

Over het opslaan van verzegelde lentehoningramen vond ik niets terug. Heeft dit slaagkans om ze gewoon in het donker in een afgesloten bak te bewaren of te veel risico op kristallisatie.

Ik heb geen weet van veel acacia in de omgeving dus ik heb geen idee welke honing het is.

Wat doe ik best?

Groeten
Elias

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzegelde lentehoning bewaren

Bericht door Hans van der Post. » do 15 jun 2023, 00:15

Als er geen koolzaad in bermen heeft gestaan dan is er weinig kans op snelle kristallisatie van de honing.
Om te zorgen dat er geen vocht wordt aan getrokken schuif ik de honingkamers (simplex) in nieuwe plastiek zakken en tape ze af.
Op deze wijze is dit jaar gehaalde honing voor een paar maanden te bewaren en daarna te slingeren.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten