Imker of charlatan?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Imker of charlatan?

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 jan 2005, 12:43

Dit onderstaande verhaal lijkt echt op een charlatan die winst slaat van een ziekte van een ander. En dan eentje die zich imker noemt en daar bijen bij gebruikt!
Dit laatste moet natuurlijk om de klachten te verlichten. Maar vraag ik mij af waarom niet een bijenkast in de tuin gezet waar de patiënt zelf bijen uit kan halen?
Met een paar imkers zijn wij; Cees Pieterse, Jaap Hofman, Kees vd Berg en ondergetekende ook bezig om twee MS patiënten “klaar te stomen” om zelfstandig te werk te gaan. Bij een van de twee staat er al een kast bijen in de tuin. Haar man haalt er de bijen uit die voor de steek therapie nodig zijn. Ze zijn nu een week naar Parijs en hebben een pot bijen mee. Dit is zelfstandigheid! Daar moeten we naar toe!

Wij imkers –die wat van bijen weten- behoren niet in het alternatieve gebeuren plaats te nemen! Wij moeten onze kennis over het houden van bijen gebruiken om mensen die bijengif gebruiken om hun klachten te verlichten of te laten verdwijnen te helpen met het houden van een kast bijen. Meer niet een ook niet minder!
Een voorbeeld: op een kinderboerderij in Amsterdam wordt door Baldi Dekker drie bijen volken onderhouden. Drie MS patiënten die in de proef van Dr. Taco Wesselius hebben gezeten, halen wekelijks daar hun bijen vandaan. Dit is iets waar we naar toe moeten!
Uiteraard zal het anders gaan bij patenten die hun motoriek zodanig is dat ze niet zelfstandig dit kunnen uitvoeren maar dan toch zal hun naaste omgeving de gelegenheid geboden moeten worden om ergens bijen te betrekken!
Hans


[color=brown]

Stekende bijen verlichten klachten bij reuma


Reformatorisch Dagblad Jacob Hoekman 14-12-2004

Hem zijn wel Jomanda-achtige praktijken verweten, maar die beschuldigingen wijst hij met kracht van de hand. „Iedereen mag zien wat hier gebeurt. Daar zit niets occults bij.” De bijensteken van imker Koeman geven ontegenzeggelijk verlichting bij tal van reumapatiënten. De wetenschap heeft nog geen antwoord.

J. Koeman uit het Zeeuwse Kruiningen is niet de enige in Nederland die reumapatiënten behandelt met bijensteken. Her en der in den lande -en daarbuiten- zijn imkers te vinden die op verzoek bijensteken toedienen aan mensen met reuma of aan reuma gerelateerde aandoeningen. Ook MS-patiënten zouden veel minder pijn hebben als ze zich door bijen laten steken. De apitherapie -apis is het Latijnse woord voor bij- is niet alleen wijdverbreid, ze is ook duizenden jaren oud. De oude Chinezen zouden ermee begonnen zijn, later ondervonden ook de Egyptenaren de heilzame werking van bijensteken. Zelfs iemand als Karel de Grote zou zich meermalen hebben laten steken ter bestrijding van de pijn die hij ondervond vanwege zijn artritis.

Als een kievit
Voorstanders van de apitherapie zijn duidelijk: genezing van reuma en MS door bijensteken kan niet. Wel is verlichting van de klachten mogelijk, zoals een aspirine de vervelende hoofdpijn verlicht. Die verlichting kan ver gaan: mensen die zich nauwelijks nog konden voortbewegen, lopen soms weer als een kievit, aldus opgetogen imkers.
Ook de Kruiningse imker Koeman heeft opzienbarende zaken meegemaakt in zijn woon- annex behandelkamer. „Laatst had ik een Belgische mevrouw hier. Haar enkels puilden uit boven haar schoenen. Twee dagen na een behandeling met bijensteken belde ze op: „Koeman, het is ongelofelijk. Mijn enkels zijn weer van normale dikte.” En zo zijn er tientallen mensen die baat hadden bij de steken. Ik zou er een boek over kunnen schrijven.”

Knokkels
Koeman ondervond de helende werking van het bijengif zelf voor het eerst min of meer bij toeval. „Ik had reuma in mijn handen, je kon de knokkels niet meer zien.” Zijn vrouw laat enkele foto’s van Koemans fors opgezette handen zien. „Ik heb zo’n twintig kasten met bijen in de boomgaard staan. Toen ik daar een keer moest zijn, bleek dat ik mijn handschoenen had vergeten. Ik trok een paar oude exemplaren aan waar s

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Imker of charlatan?

Bericht door jellehulzinga » wo 05 jan 2005, 13:45

1.Maar vraag ik mij af waarom niet een bijenkast in de tuin gezet waar de patiënt zelf bijen uit kan halen?

2.Dit is zelfstandigheid! Daar moeten we naar toe!

3.Uiteraard zal het anders gaan bij patenten die hun motoriek zodanig is dat ze niet zelfstandig dit kunnen uitvoeren maar dan toch zal hun naaste omgeving de gelegenheid geboden moeten worden om ergens bijen te betrekken!


Ben het in grote lijnen met je eens Hans.
Eén van de "voorwaarden" die ik ook stelde toen ik er aan begon.
Maar de praktijk heeft mij (helaas) nu al geleerd dat dit vaak niet mogelijk is. Zie jouw 3e punt hierboven. Juist dat soort patiënten kloppen aan als het om alternatieve behandelingen gaat. Want zij kunnen niets meer vinden binnen de reguliere geneeskunde en hebben voor hun gevoel ook niets meer te verliezen.
En dan ook nog die familie. Helaas, die wil vaak ook niet meewerken is mijn ervaring.

Wat dan?

Dan kun je m.i. twee dingen doen.
Je handen er vanaf trekken en uitsluitend imker zijn of je er in gaan verdiepen en doorgaan.
Want als jij niet doorgaat vallen ze wel in de handen van echte kwakzalvers die hen financieel volledig kaalplukken.

Om die reden ben ik doorgegaan en heb me er in verdiept. Omdat ik "mijn patiënt" niet in de steek wilde laten.
Maar is er de kans op selfsupport?
Graag, niets liever dan dat.

Kwakzalver/Charlatan.

Als er iemand hier een broertje dood heeft aan dit soort figuren, dan ben ik dat wel. Ik wordt daar zelfs altijd enorm kwaad om en vooral ook ongenuanceerd. Vooral als duidelijk is dat ze financiëel misbruik maken van de meest kwetsbaren van onze maatschappij.

Jouw artikel in dat dagblad ken ik inmiddels al ongeveer een week en heb het meermalen doorgelezen.
Ik vond de prijs "voor de moeite" eigenlijk best wel redelijk (die 5 euro). Niet bepaald dat bij een patiënt het onderste uit de kan wordt gehaald of dat je duidelijk kunt spreken van misbruik van een situatie.

Ook verbaasde ik mij in positieve zin dat deze imker niet praat over genezen bij reuma, maar van verlichting van de kwaal. Eigenlijk heel genuanceerd terwijl er in de literatuur wel degelijk gesproken wordt over genezing van reuma (het proces) en over artsen die dat toepastten. En die ook over genezing spraken. Niet van de gevolgen (misvormingen) maar wel van de ziekte zelf.

Maar goed, iedereen legt op dit gebied de lat zo hoog als hij vindt dat nodig is, dus ik zal jouw standpunt zeker respecteren omdat het uitgaat van een goed hart.
En dat vind ik belangrijker dan wat dan ook. Zeker als het gaat om dit soort patiënten.
Mensen die nergens binnen de medische wereld hulp of genezing kunnen vinden en wanhopig op zoek zijn naar welke remedie dan ook.
In feite zeg jij tegen elke kwakzalver of charlatan: "Blijf met je poten van deze mensen af".
En dat vind ik oké. Heel erg oké!

Jelle

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten