behandeling psoriasis?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

behandeling psoriasis?

Bericht door Gerard van Gastel » za 02 aug 2008, 08:12

Deze vraag kregen we voorgelegd:

mijn schoonvader heeft erge psoriasis, is er een (bijen-)produkt wat kan helpen om de wonden(erg gevoelige huid) te laten genezen en de huid sterker kan laten worden?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door maartenkleijne » di 05 aug 2008, 23:24

bijen producten worden over het algemeen gebruikt om de natuurlijke afweer te versterken. Daar heb je bij psoriasis (als auto-immuumziekte) niks aan.
Maar wel: alles wat de eigen gezondheid en evenwicht versterkt kan helpen de psoriasis aanvallen te voorkomen of verminderen. Dus honing en pollen eten kan een verschil maken.

Als de aanval erg genoeg is met rode huid en zware jeuk etc. wil je wel alles proberen, en wie weet kalmeert de huid door er honing op te smeren. Neem dan wel gemengde bloemenhoning of een honing die er om bekend staat goed voor de huid te zijn zoals lavendel, zonnebloem of rozemarijn.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 06 aug 2008, 17:07

Ik zou eens de site van B-factory raadplegen (zie elders dit forum, zoekmachine). Zij kunnen u wellicht verder helpen.

jp

Chris
Berichten: 29
Lid geworden op: za 25 aug 2007, 16:51
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door Chris » do 07 aug 2008, 12:37

Beste

Propolis tinctuur helpt zeer goed tegen psoriassis. Op de rode vlekken +- elk uur 1 of meerdere druppels(ahv grote van de vlek). Zodra het begint te verminderen kan het ook met minder tinctuur.
Beste wel eerst eens testen met een enkel druppeltje op de huid om te zien dar er geen alergische reactie ontstaat. Dit kan wel gebeuren met propolis.
Indien dit ok is dan doen zoals hierboven beschreven.

Bij +-75% van de mensen die psoriassis hebben kunnen ze dit goed onder de duim houden. In sommige gevallen zelsf helemaal doen verdwijnen.
De andere+- 25% weet ik niet wat die moeten doen.

Mvg

Chris

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door AnnetteSimone » di 25 mar 2014, 10:50

Gisteren las ik toevallig in een van mijn nieuwe boeken dat er een bijbelse bijenzalv helpt bij Psoriasis.

Bee products for better health, C. Leigh Broadhurst PhD, 2013

De zalf wordt als volgt gemaakt:
1 deel bijenwas
1 deel honing (pollenrijk)
1 deel koudgeperste olijfolie

Zelf heb ik ook Psoriasis. Nadat ik over de gevolgen van gebruik van corticosteroider las ben ik er al snel mee gestopt. Zon en zeewater helpen uitstekend (wintervakantie). Onder mn bikini smeer ik evt. een kruidenzalf van Storborre*/bijenwas/olijfolie. *Sorry is de Noorse naam, maar dit kruid komt in NL ook in het wild voor of is te zaaien. Binnenkort ga ik de Bijbelse zalf maken en uitproberen.
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door FerryB » di 25 mar 2014, 13:02

AnnetteSimone schreef:Gisteren las ik toevallig in een van mijn nieuwe boeken dat er een bijbelse bijenzalv helpt bij Psoriasis.

Bee products for better health, C. Leigh Broadhurst PhD, 2013

De zalf wordt als volgt gemaakt:
1 deel bijenwas
1 deel honing (pollenrijk)
1 deel koudgeperste olijfolie

Zelf heb ik ook Psoriasis. Nadat ik over de gevolgen van gebruik van corticosteroider las ben ik er al snel mee gestopt. Zon en zeewater helpen uitstekend (wintervakantie). Onder mn bikini smeer ik evt. een kruidenzalf van Storborre*/bijenwas/olijfolie. *Sorry is de Noorse naam, maar dit kruid komt in NL ook in het wild voor of is te zaaien. Binnenkort ga ik de Bijbelse zalf maken en uitproberen.
Ik maak die zalf ook maar dan wel met proppolis erbij en dan wordt het als volgt.
1 deel bijenwas
1 deel honing
4 delen biologische zonnebloem olie
1 deel proppolis
Smelt alles au bain-marie, voldoende roeren, de Propolis blijft relatief lang als een klont aanwezig maar zal uiteindelijk kompleet oplossen, al roerend af laten koelen. Als u het geheel direct in een zalfpotje verwerkt heeft u geen verlies van de zalf.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
AnnetteSimone
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 15:17
Locatie: ZO-Noorwegen
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door AnnetteSimone » di 25 mar 2014, 13:30

Een zalf met propolis erin is ook weer goed bij het behandelen van wonden. Bijv. brandwonden volgens eerder genoemd boek. Ze heeft er ook recepten in staan met royal jelly erbij. Terry heb jij die zalf op psoriasis uitgeprobeerd?
Met noordelijke groet,
Annette

Top Bar Hive, bruine bijen
TBH-blog: www.topplistkube.blogspot.com (met googlevertaalknop)

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door gerard.b.w.vos » di 25 mar 2014, 22:58

Ferry je mag er wel bijzetten dat dit is overgenomen van http://www.bitsandbees.nl
Zie artikel bijenproducten en dan naar propolis;
Voor een medisch helend Propolis zalfje:
1 lepel bijenwas
4 lepels biologische zonnebloem olie
1 lepel propolis ( brokjes)
1 lepel honing
Smelt alles au bain-marie, voldoende roeren, de Propolis blijft relatief lang als een klont aanwezig maar zal uiteindelijk kompleet oplossen, al roerend af laten koelen. Als u het geheel direct in een zalfpotje verwerkt heeft u geen verlies van de zalf.


Maar gebruik amandelolie ipv zonnebloemolie.
Dit zal na verloop van tijd "verzuren" en een vreemd luchtje afgeven.
Als of het iets bedorven is.
Olijfolie geeft ook geen lekker luchtje af.
Alles uit eigen ondervinding :o
Let wel op dat ca 5% van de mensen allergisch zijn voor propolis.
Dus eerst dit uitproberen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door FerryB » di 25 mar 2014, 23:22

gerard.b.w.vos schreef:Ferry je mag er wel bijzetten dat dit is overgenomen van http://www.bitsandbees.nl
Zie artikel bijenproducten en dan naar propolis;
Voor een medisch helend Propolis zalfje:
1 lepel bijenwas
4 lepels biologische zonnebloem olie
1 lepel propolis ( brokjes)
1 lepel honing
Smelt alles au bain-marie, voldoende roeren, de Propolis blijft relatief lang als een klont aanwezig maar zal uiteindelijk kompleet oplossen, al roerend af laten koelen. Als u het geheel direct in een zalfpotje verwerkt heeft u geen verlies van de zalf.

.
Sorry maar dat wist ik niet ik heb dat recept ook weer van iemand anders gekregen zonder bronvermelding.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: behandeling psoriasis?

Bericht door petro » wo 26 mar 2014, 21:12

Propolis bij psoriasis patienten is al eens als proef gedaan(Fang Tsjoe)bij 160 mensen drie maanden lang,drie maal daags oraal 0,3 g propolis.(oraal)
Bij 37 van de patienten trad volledige genezing in,bij 17 was de toestand aanmerkelijk verbeterd en bij 58 was geen verandering te constateren.Bij 48 trad zelfs een verslechtering op.Maar bij een volgende proef bleek dat de propolis die niet teweeg bracht.
Laat het duidelijk zijn dat propolis en eender welk ander bijenprodukt een ondersteuning is bij een medische behandeling,geen vervanging!
Petro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten