Medische toepassingen bijenproducten

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door macwlem » ma 06 okt 2008, 22:41

Hoi allemaal,

Met de lange winteravonden in het verschiet, zou ik mij graag eens willen verdiepen in de medische toepassingen van bijenproducten. Kan iemand mij aan wetenschappelijke verslagen/links/documentatie helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Hugo » ma 06 okt 2008, 23:18

macwlem schreef:
...Met de lange winteravonden in het verschiet, zou ik mij graag eens willen verdiepen in de medische toepassingen van bijenproducten. ...

Willem,

Kijk eens op


[url="http://apitherapy.blogspot.com/"]Apitherapy News : The Internet's Best Source of Information About the Medicinal Use of Bee Products[/url]

Niet altijd even objectief en kritisch maar toch al vast iets om te beginnen.

mvg,

Hugo (1/2 bij, maar geen kwakzalver)





Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Bart de Coo » ma 06 okt 2008, 23:44

Medische toepassing van bijenproducten. Kun je niet gewoon naar de huisarts als je eens wat mankeert? Goede imkershoning is vooral erg lekker en zeer gevarieerd van smaak, al naar gelang het seizoen en de dracht waaruit de honing afkomstig is. Meer dan voldoende reden, dunkt mij, om het in flinke hoeveelheden in te nemen.

Maar waarom in bijenproducten iets farmaceutisch gezocht? Ik snap dat nooit zo goed. Kijk, ook ik heb oog voor de schoonheid van een bijenvolk, maar waarom moet dat nou leiden tot gezoek naar geneesmiddelen? Wat mooi is, hoeft niet per se gezond te zijn. Het verband tussen schoonheid en gezondheid in de bijenteelt is volgens mij menselijke projectie. We willen zo dolgraag dat het verband er is, dat we net zo lang blijven zoeken tot we wat (menen) gevonden (te) hebben.

Nee, honing is vooral heel erg lekker en bijenhouden is vooral heel erg leuk. Alhoewel ik dat laatste misschien wat zwakjes uitdruk. Bijenhouden is, zo je wilt, een balsem voor de ziel.


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Hans van der Post. » di 07 okt 2008, 13:13

Willem als je eens op dit forum - bovenin het scherm is een iconenbalk waar onder andere "zoeken" staat,
klik daarop en vul in apitherapie vink archief aan. Ja je zult het "kaf" van het "koren" moeten scheiden.

Verder wil je niet weten hoeveel hits je krijgt met een zoekmachine.
Je struint met het woord apitherapy het wereldweb af.
Je krijgt minstens voor twee jaar leesvoer. [:)]

!Hans.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door LWPisa » di 07 okt 2008, 14:08

Honing werkt erg goed in de wondverzorging.

Google eens op: honing + theo postmes

L

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Gerard van Gastel » di 07 okt 2008, 21:02

net zo lang blijven zoeken tot we wat (menen) gevonden (te) hebben


Een welgemeend advies Bart: verdiep je er ook eens in deze winter.
Wat een enorme hoeveelheid 'gezondheid' kan er uit een bijenkast komen. In de vorm van honing, propolis, stuifmeel enz.
Maak gebruik van de mogelijkheden die deze middelen bieden!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Bart de Coo » di 07 okt 2008, 21:46

Ik ben al begonnen, Gerard! Op advies van L toch maar eens gekoekeld op Theo Postmes. En warempel, ik krijg leesbare artikelen, met referenties en zonder al te veel gemeenplaatsen uit de alternatieve hoek. Natuurlijk moet je soms om gemeenplaatsen heen lezen zoals 'de oude Egyptenaren wisten al...' of 'Zo hadden wij een mevrouw onder behandeling...' (volgt een ongelooflijk verhaal over een wonderbaarlijke genezing). Maar al gauw kom je op zaken die echt de moeite van het lezen waard zijn. Hier bijvoorbeeld:

http://www.site-supply.nl/dwarslaesie/gezondheid/gezond_blijven/de_imker_als_farmaceut

Wat ik opmerkelijk vind is het feit dat Postmes meent aangetoond te hebben dat honing goed werkt om allerlei wonden te behandelen, terwijl het nauwelijks lukt om dat algemeen bekend te maken. Ik lees ergens dat hij bij leven probeerde een zalfje op de markt te krijgen, maar als je net zo goed schone, koudgeslingerde, pesticidevrije honing op de wond kunt smeren, dan hebben de farmaceuten niets om een mooi product in de markt te zetten.

En zo zal het nog wel even duren voordat honing als wondbehandelaar algemeen geaccepteerd is, vrees ik.

Iemand nog andere goeie sites? Zonder al te veel Egyptenaren en wonderbaarlijke genezingen?


Groet,

Bart

Henk Benjamins
Berichten: 8
Lid geworden op: za 27 mar 2004, 22:32
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door Henk Benjamins » di 07 okt 2008, 23:41

Bart de Coo schreef:
Ik ben al begonnen, Gerard! Op advies van L toch maar eens gekoekeld op Theo Postmes. En warempel, ik krijg leesbare artikelen, met referenties en zonder al te veel gemeenplaatsen uit de alternatieve hoek. Natuurlijk moet je soms om gemeenplaatsen heen lezen zoals 'de oude Egyptenaren wisten al...' of 'Zo hadden wij een mevrouw onder behandeling...' (volgt een ongelooflijk verhaal over een wonderbaarlijke genezing). Maar al gauw kom je op zaken die echt de moeite van het lezen waard zijn. Hier bijvoorbeeld:

http://www.site-supply.nl/dwarslaesie/gezondheid/gezond_blijven/de_imker_als_farmaceut

Wat ik opmerkelijk vind is het feit dat Postmes meent aangetoond te hebben dat honing goed werkt om allerlei wonden te behandelen, terwijl het nauwelijks lukt om dat algemeen bekend te maken. Ik lees ergens dat hij bij leven probeerde een zalfje op de markt te krijgen, maar als je net zo goed schone, koudgeslingerde, pesticidevrije honing op de wond kunt smeren, dan hebben de farmaceuten niets om een mooi product in de markt te zetten.

En zo zal het nog wel even duren voordat honing als wondbehandelaar algemeen geaccepteerd is, vrees ik.

Iemand nog andere goeie sites? Zonder al te veel Egyptenaren en wonderbaarlijke genezingen?


Groet,

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door LWPisa » di 07 okt 2008, 23:47

Postmes was niet gek, honing werkt goed voor wonden. Het wordt steeds meer gebruikt binnen de normale geneeskunde. Als geneesmiddel moet het aan een aantal eisen voldoen qua actieve stof en steriliteit en dat is lastig met honing als variabel natuurproduct. Je kan je eigen koudgeslingerde en goed bewaarde honing prima op bepaalde wonden smeren als je weet waar je mee bezig bent maar verkopen als medicijn zal niet gaan.
Ik heb er goede ervaringen mee, wonden en sneden bij mijn honden die ik het hechten net niet waard vind behandel ik met honing en fixeerpleister/vetwrap en dat levert een mooie snelle genezing tot nu toe.

Er zijn wel een paar preparaten en honingen op de markt.

tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Medische toepassingen bijenproducten

Bericht door tineke w. » wo 08 okt 2008, 09:13

LWPisa schreef:[...]honing werkt goed voor wonden. [...]

Zie ook de literatuurlijst bij http://bio.waikato.ac.nz/honey/evidence.shtml (heb ik niet allemaal gelezen)[;)] Het is in elk geval een indrukwekkende lijst van (engelstalige) wetenschappelijke artikelen die bovenstaande claim ondersteunen en ook het waarom/waardoor behandelen. Deze lijst is opgesteld door een honingonderzoekafdeling van een universiteit in Nw Zeeland. Hoeveel banden deze afdeling heeft met de Manukahoningproducenten in dat land, weet ik niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten