Bijen in brand gestoken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijen in brand gestoken

Bericht door J A Verwijmeren »

Bijenkorven in brand gestoken

Uitgegeven: 16 oktober 2006 13:08
Laatst gewijzigd: 16 oktober 2006 13:08

LAREN - Een imker uit Laren (Noord-Holland) kwam deze week van een koude kermis thuis na vakantie. Onbekenden hadden een groot aantal bijenkorven in brand gestoken. Vijf complete bijenvolkeren werden door het vuur gedood. Dat heeft een woordvoerder van de politie maandag gezegd.

De bijenkorven stonden midden in het natuurgebied de Zuiderheide en waren gewoon bereikbaar voor wandelaars en andere belangstellenden.


De imker is aangeslagen door het voorval en verdenkt jonge vandalen uit de buurt. De Hilversumse bijenliefhebber is wel te spreken over de brandweer die snel ter plekke was om de korven te blussen.

Komend voorjaar gaat de imker proberen om zijn bijenpopulatie weer op orde te brengen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door Dirk Blanken »

Wat een zieke geest moet je hebben om zoiets te doen.
Hopelijk kom je er achter wie dit op z'n geweten heeft.
Dirk

dertiende
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door Bart de Coo »

Ook ik moet helaas constateren dat korven een grotere aantrekkingskracht hebben op vandalen dan kasten. Ik vind geregeld allerlei projectielen voor mijn korven. Een paar dagen geleden nog een paar stukken afgekloven winterpeen(!) Verder staat onze verenigingsstand onder een paar flinke Amerikaanse eiken, die dit jaar overdreven veel eikels geven. En daar weet de lieve jeugd wel weer raad mee...

Wat ook zo onweerstaanbaar schijnt te zijn: mierenhopen. Ik ontdekte dit voorjaar een kersverse in het bos en ik dacht, laat ik maar niet gaan kijken over een tijdje, want dat kost me te veel opwinding en een gebroken hart. Je kan er vergif op innemen dat zo'n hoop binnen een paar maanden vol zit met stenen en takken.

We moeten er maar mee leren leven collega's. Niet ergeren, alleen verbazen.

Coo
ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door ivar »

vorig jaar in december stond een kast bij mij open. aan de sneeuw op de deksel naast de kast kon je zien dat de kast minstens drie weken had open gestaan.

en dan niet ergeren ?????

het is mijn werk,
het zijn mijn dieren ,
het is mijn geld

en daar heeft een ander met zijn poten van af te blijven.
(sorry voor de oer amsterdamsche uitdrukking)


hans



a land flowing with milk and honey
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door marc »

Ik had rond 1995 de gewoonte van op mijn open bijenstand in de Ardennen regelmatig collega imkers en jonge imkers te ontvangen tot ik in het najaar 1998 plots 10 kasten mooi naast elkaar gelijktijdig moerloos vond !!! Van de gemerkte moeren geen spoor, overal redcellen.
Sinds de kasten verhuisden en binnen een afgesloten omheining kwamen heb ik die 'moer verdwijnziekte' niet meer meegemaakt.
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door DaanL »

Het lijkt me heel erg raar als de moeren zomaar weg zijn, het lijkt me nog raarder als een imker (want dat kan niet anders) 10 koniginnen zou stelen.... Hoop werk hoor
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door buckfast_beekeeper »

DaanL schreef:
Het lijkt me heel erg raar als de moeren zomaar weg zijn, het lijkt me nog raarder als een imker (want dat kan niet anders) 10 koniginnen zou stelen.... Hoop werk hoor
Kan inderdaad raar lijken. Maar het gebeurd.[:(] Bij een collega zijn 2 jaar geleden uit alle kasten op de linde de moeren en broed verdwenen. De gestolen raten werden netjes (sic) vervangen door waswafels. Hier was dus duidelijk een imker aan het werk. Er zijn ook vermoedens wie het heeft gedaan. Bewijs het echter maar een keer.

Meermaals werd er hier in de buurt reeds alle honing uit kasten gehaald, geslingerd en de lege raten terug geplaatst. Waarschijnlijk is ook hier dezelfde imker (mag je die trouwens nog zo noemen?) aan het werk.

Ondertussen zijn al mijn kastonderdelen gebrandmerkt. Hopelijk schrikt dit toch een beetje af. Voor de moeren zal dit waarschijnlijk niks uitmaken. Daarom staan mijn kasten nooit onbeschermd.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door Bart de Coo »

Sorry Ivar,

Ik schreef natuurlijk 'niet ergeren, alleen verbazen', met een vette knipoog naar de bekende Duitse uitdrukking 'nicht ärgern, nur wundern'. Misschien dat je hem er daarom uitpikte. Als je volken een keer iets aangedaan is - moeren gejat, deksels eraf, stenen er tegenaan gegooid, in de hens gezet - dan zou je dader wel iets willen aandoen. Je zou hem met je blote vuisten de keel willen dichtknijpen, je zou hem willen vierendelen, guillotineren, brandmerken. Maar ja, hoe graag je dat ook zou willen, dat gaat natuurlijk niet, want die dader is er al lang vandoor.

Overigens. Ook ik zet mijn volken opzettelijk héél ver van de paden en wegen vandaan als ik ze op de heide zet. Ik heb daar flink wat sjouwwerk en ander ongemak voor over, omdat ik als de dood ben dat mijn volkjes iets wordt aangedaan.

Dus, krasse maatregelen en een zen-boeddhistisch gemoed. Meer kan ik je niet meegeven.

Coo
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door maartenkleijne »

Als kind kwam ik samen met een vriendje eens een alleenstaande bijenkast tegen midden in het bos, deze tijd van het jaar weg van alle paden.
Wij wilden natuurlijk de bijen zien. Na wat gehannes met die kast viel hij van zijn stelling af en alle bijen kwamen eruit, maar dat was ons weer iets teveel van goede.
Stom toevallig kwam juist de imker eraan: wij bang voor de imker, tegelijk bezorgd om de bijen, en keihard gingen we huilen. De imker troostte eerst ons en stuurde ons vervolgens weg onder het motto: 'ik moet de bijen zien te redden, ik snap wel dat jullie nieuwsgierig zijn, maar ik wil beslist niet dat jullie gestoken worden, dus weg met jullie'.

Niet alle vandalisme is vandalisme.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in brand gestoken

Bericht door Els Kleijnendorst »

Natuurlijk zal het per ongeluk omstoten van bijenkasten een enkele - zeer zeldzame - keer wel voorkomen, maar over het algemeen wordt met voorbedachte rade bijenkasten en de daarin zittende volken beschadigd.

Mijn kasten en volken hebben het in ieder geval allemaal meegemaakt: brandstichting, stenen gooien, kogels, omtrekken met touwen, omwrikken met trottoirbanden (zie bijgaande foto).
Afbeelding
Ook het ontvreemden van moeren in een aantal kasten tegelijk, bijv. 's middags om 17.00 uur nog 4 leggende jonge moeren aanwezig, de volgende morgen 10.00 uur alle moeren eruit, en dat op een afgesloten terrein van een bijenvereniging. Ook de moeren uit grote volken verdwenen regelmatig, tot ik ermee stopte om ze te merken, het opzoeken werd de "lenende" imker zeker te lastig.
En honing? In Zeeland werd eens door een "behulpzame" imker de honing uit mijn kasten geslingerd en leeggeslingerde ramen (van een ander) teruggehangen.

Ergeren is dan een te zacht uitgedrukt, boosheid en woede rest in al die gevallen. [:(!][:(!][:(!]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten