Wie weet het?; droog werk, ruwe honing, wasaarde

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wie weet het?; droog werk, ruwe honing, wasaarde

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 13 dec 2002, 22:40

Gesterkt door de reacties op mijn vorige vraag naar de betekenis van het woord ijlgat, hierbij weer een aantal woorden waarvan ik de betekenis soms vermoed, of in het geheel niet ken. Ze komen allemaal uit onderstaand artikel van okt. 1912.

Resultaten der zeemerij te Frederiksoord van de
afd. Steenwijkerwold en Omstreken.

Ingekocht werd het voorgaande jaar 719.45 K.G. ruwe honig, waaronder 65 K.G. droog werk. Hieruit is voortgekomen 19 K.G. honig in de raat, 120 K.G. lekhonig, 176 K.G. tafelhonig, 174 K.G. koekbakkershonig en 25 K.G. voerhonig.
55.9 K.G. was, 44 K.G. wasaarde en 82 liter mee.
700 K.G. ruwe was gaven dus ongeveer 500 K.G. honig, is dus ongeveer 70 percent.
De hoeveelheid was bedroeg van de heele massa ruim 7¾ percent.
Deze gegevens zullen op den duur van veel belang worden. Gaarne ontvangen we die ook van andere zeemerijen.
H. Stienstra


Het gaat om de hieronder genoemde woorden; als ik de betekenis van het woord in het geheel niet weet staat er een vraagteken achter, als ik gok, staat deze tussen haakjes, en de woorden waarvan ik zeker ben staan er ook achter, maar nu zonder haakjes. Maar wellicht weet u een betere benamingen.

ruwe honig '“ (uitgesneden raat uit geslachte korfvolken, dus inclusief gesloten en open honing, stuifmeel, evt. broed en lege raat? Op deze wijze werd de honing vaak aan zemerijen aangeboden)
droog werk '“ (stukken lege uitgebouwde raat?) ('werk'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten