hommelnest in buitenmuur

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
berlinda
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 jun 2004, 20:34
Contacteer:

hommelnest in buitenmuur

Bericht door berlinda »

Hallo,

Wij hebben in de tuin in de buitenmuur net onder het raam een flink hommelnest.

Omdat het een groot nest is en we er overlast van hebben, wil ik graag weten hoe we dit nest zo vriendelijk mogelijk kunnen verwijderen of verplaatsen.

We hebben het nest dicht gemaakt (dom waarschijnlijk![:I]) en toen zwermden er ineens tientallen gefrustreerde hommels [}:)][}:)]om onze kleine kinderen heen. Snel weer opengemaakt. Maar het zag er angstaanjagend uit, dus nu wil ik een goede oplossing! Ik vind ze ook nogal aggressief, misschien omdat het nest vlak bij de terrastafel is?

Wie kan ons helpen om dit probleem op een goede manier op te lossen?

Antwoord mag ook via email: b.hendrikse@chello.nl
Alvast heel erg bedankt!!
Berlinda
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hommelnest in buitenmuur

Bericht door heidecap »

Berlinda, jammer dat je geen woonplaats hebt opgegeven. Als het bij mij in de buurt is kom ik ze snel halen ...en vertroetelen ...

Groeten, Thomas
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: hommelnest in buitenmuur

Bericht door wilde »

... en we er overlast van hebben ...
Waaruit bestaat die overlast dan? Als je ze met rust laat kun er naast zitten en ze op het gemak bekijken. Ga je ze pesten, ja, dan laten ze weten dat ze dat niet leuk vinden. Gewoon laten doen. Over een paar weken zijn de meeste hommels al klaar met het nest en zijn de nieuwe koninginnen uitgevlogen.
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: hommelnest in buitenmuur

Bericht door tory »

Bij ons onder de betonnen buitentrap waarop wij dagelijks vele keren naar boven lopen zit links een hommelnest in de hoek, waar regelmatig hommels in en uit vliegen. M'n kinderen nemen de rechter kant en het is een pracht gezicht; daardoor ook hommels in de tuin, ze vliegen op alle bloemen, mooi om te zien.
Zelfs al vliegen ze tegen je aan doen ze nog niks, hele loyale beestjes. Tegelijkertijd een kans om de kinderen te laten zien dat de beestjes er bij horen en hoe nuttig ze zijn. Dus opvoedkundig en leerzaam. Ze vinden het prachtig, vooral ook de dikke koninginnen.
Samengevat: Een kans om er plezier aan te leren beleven.
Overigens een pluim voor je vriendelijkheid naar de hommels door op deze manier te reageren naar het imkerforum, bedankt daar voor.

Bert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten