Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Piet Kuijs
Berichten:20
Lid geworden op:wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie:Limmen
Contacteer:
Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Piet Kuijs » di 11 jan 2011, 16:38

Hans: Wat denk jij dat het dan geweest is? Een bemesting?
Piet.
pk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Hans van der Post. » di 11 jan 2011, 16:44

Dat zou het kunnen zijn, Piet.
!Hans.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door beethere » di 11 jan 2011, 17:20

Jaap v.Popering schreef:
A.A. Staals schreef:Het lijkt nu wel alsof de "bollen" het ge daan hebben. Wat denk je van de rest. Boontjes, aardappels, uien, kool, fruit... ga zo maar door.

ad staals
Vergeet A.U.B. de bos met snijbloemen niet die in vele kamers in een vaas staan . Volgens mij komen die na de bollenteelt ,en is haast chemisch afval .

Jaap v P
Jaap; jouw mening is erg ongenuanceerd.
ook in de bloementeelt wordt er steeds meer gewerkt met biologische bestrijders; deze verdragen niet/nauwelijks chemie.
Dit geldt zeker nog sterker voor glasgroenten waar de biologische gewasbescherming de norm is.
Als je niet in de sector werkt of een bedrijf hebt, denk ik dat je wat dat betreft weinig recht van spreken hebt.
Gewasbeschermingsmiddelen worden heus niet zomaar ingezet, al was het alleen maar omdat ze verschrikkelijk duur zijn en groeiremming geven.
er zijn vast wel rotte appels in de mand te vinden; maar dat is zeker niet de norm.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Astrid Schoots » di 11 jan 2011, 18:45

beethere schreef:Jaap; jouw mening is erg ongenuanceerd.
Nee, Jaap heeft gelijk hierin: veel snijbloemen moet je na afloop niet op je composthoop gooien, als je tenminste niet je hele 'bodemleven' om zeep wil brengen. Lelies en chrysanten bovenaan de lijst qua gif.
..wordt er steeds meer gewerkt met biologische bestrijders (..) Dit geldt zeker nog sterker voor glasgroenten waar de biologische gewasbescherming de norm is.
Gelukkig wordt er steeds meer biologisch gewerkt, dat is zeker waar, maar het hele marktaandeel is meen ik slechts één procent (of drie? ik weet het niet meer). Dat is dus niet veel.
Ik zou zeggen: kijk nog eens naar Zembla van afgelopen week: dat was het uitgangspunt van deze discussie, en in dat kwaliteitsprogramma wordt eerlijk onderzoek en verslag gedaan van helaas een weerbarstige werkelijkheid.
En zoals Roger terecht opmerkte: met bedroevend slechte overheidscontrole vanwege de grote economische (Keukenhof-) belangen.
Astrid

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » di 11 jan 2011, 19:31

beethere schreef:
Als je niet in de sector werkt of een bedrijf hebt, denk ik dat je wat dat betreft weinig recht van spreken hebt.
Gewasbeschermingsmiddelen worden heus niet zomaar ingezet, al was het alleen maar omdat ze verschrikkelijk duur zijn en groeiremming geven.
er zijn vast wel rotte appels in de mand te vinden; maar dat is zeker niet de norm.

Nee werken doe ik daar niet ,maar moet je in die branche werken dan om er iets vanaf te weten ?? En je hebt ook gelijk dat die middelen niet zo maar gebruikt worden . Maar je hoeft mij ook niet te vertellen dat daar niets meer gebruikt mag worden ,

Ik citeer jouw uitspraak ; wordt er in de productie van glasgoenten eigenlijk geen gebruik meer gemaakt van bestrijdingsmiddelen.

En alles gelukkig ook niet meer , volgens mij mogen er nog een stuk of tien middelen in de glasgroente gebruikt worden , welke de telers hard nodig hebben om verantwoordt een goed product op de markt neer te leggen . Niets gebruiken is bij mij 0 % en dat is een fabeltje .En telers die wel gewasbeschermingsmiddelen gebruiken vind ik geen rotte appels .
Tegenwoordig worden dan ook een dag of tien voordat een product op de markt komt monsters getrokken en op residuen van niet toegestane middelen gecontroleerd .

Jaap v P

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 12 jan 2011, 11:17

Maakt u zich geen zorgen, de overheid waakt, zorgt, denkt en handelt voor u allen!

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... delen.html

"Onderzoeken tot nu toe wijzen uit dat ook langdurige bloostelling aan omwonenden verwaarloosbaar is of geen effect blijkt te hebben." Er worden geen toxicologische grenswaarden overschreden, aldus Bleker.

In de gehele uitzending is met geen woord gerept over insecten, bestuivers, bijen, hommels ed. Alleen over luizen en schimmels die worden bestreden.
Dus verder niet zeuren :?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jeroenvt » do 13 jan 2011, 09:05

Net als het opdoeken van allerlei adviescommissies (bijv gevaarlijke stoffen) om de regeldruk te verminderen. Commissies maken geen regels, maar vergaren kennis en adviseren. Maar als je het niet weet hoef je ook geen regels op te stellen. We hebben daar een woord voor, denk, denk, o ja, struisvogelpolitiek.

Nederland begint qua controle inmiddels gekke Henkie te worden. Onlangs bleek dat de CDA-fractie min of meer de dienst uitmaakt bij de VWA, gemeentes beconcurreren elkaar met wie de minste controle uitvoert en het meest gedoogt. Klokkenluiders worden nog steeds vervolgd. Trouwens ook de rol van de bijenclubs bij advies over bestrijdingsmiddelen is m.i. vooral niet te kritisch zijn uit angst helemaal niet meer mee te mogen praten. Alles is ondergeschikt aan geld gemaakt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 jan 2011, 09:43

Jeroenvt schreef: . Alles is ondergeschikt aan geld gemaakt.
Ik weet niet voor welke beloning jij werkt ?? :lol:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jeroenvt » do 13 jan 2011, 10:02

Jaap, ik werk voor mijn geld, maar daarvoor in de plaats doe ik mijn uiterste best een tegenprestatie te leveren die waarde heeft voor anderen. Als je geld krijgt en daarvoor de andere kant op kijkt of de boel meer verziekt dan verbetert dan vind ik dat niet juist. Het 'na mij de zondvloed'-denken is een nieuwe ziekte.In het bijna-rijkste land ter wereld verkloten we de laatste natuur uit hebberigheid, niet uit noodzaak.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nederland ,met zijn prachtige bollenvelden......

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 jan 2011, 13:44

Jeroen .

Is dit niet de schuld van de consument . Ik bedoel , Ik heb ook veel kunststof aan mijn woning , wat uit zo'n soort fabriek met gevaarlijke stoffen komt , wat denk je van de kunststof BIJENKASTEN . Ik kijk echt niet de andere kant op maar sta wel met twee benen op de grond . Ik denk dat ik de kunststof maar laat vervangen door Hout :roll:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten