Rotbeesten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Rotbeesten

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 11 mar 2011, 12:27

marcv schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:De varroamijt en teek waren makkelijk, maar de 3e was moeilijker.
Zoals Bijenhoudster al zei "Ooit geslapen met bedwantsen?"
Dan zou je niet twijfelen!

Die kl..dingen kan je tegenwoordig zelfs in een viersterrenhotel tegenkomen. Eén gast die de beestjes met de bagage meebrengt is genoeg.
Ik slaap gelukkig vrijwel nooit in een hotel, dus ik heb we nog niet mee te maken gehad :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Rotbeesten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 25 apr 2011, 12:04

De enige die er een plekje verdient is de dierenbeul, een uiterst vervelend dier.

Ach ja...
JP

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Rotbeesten

Bericht door wilde » ma 25 apr 2011, 16:40

Rotbeesten bestaan niet, alleen de mens solliciteert naar die titel.
De teek kwam bij de verkiezing als nr. 1 tevoorschijn. Dat is niet zo verwonderlijk, want je kunt er knap last van hebben, maar alles heeft in de natuur een functie. Dat wij niet al die functies waarderen is een tweede.
Bij het plaatje van de teek (schapenteek: Ixodus ricinus) heeft 'Vroege vogels' het voor de mens verkeerde stadium gekozen, namelijk het 3e stadium (imago, volwassen exemplaar). Mensen worden echter bijna steeds gestoken door teken van het 2e stadium (nimf, onvolwassen exemplaar).

Bij de copulatie 'wroet' het mannetje met zijn snuit in de geslachtsopening van het vrouwtje. Die opening bevindt zich tussen het laatste paar poten. Aan het eind van het lichaam zit de andere opening (anus). Dat wroeten is een soort voorspel. Na verloop van tijd wordt ze paringsbereid en het mannetje deponeert met zijn palpen (aan weerszijden van de snuit) spermapakketjes in de geslachtsopening van het vrouwtje, waarmee ze bevrucht wordt en de paring klaar is. Bij nader bekijken blijken deze 'rotbeesten' dus best interessant te zijn.

Onderstaand plaatjes van een volwassen vrouwtje (ongeveer hetzelfde plaatje als bij Vroege vogels), een nimf op de huid van een mens (dat was ik), een copulerend stel en de onderkant van een vrouwtje (1=geslachtsopening; 2=anus). De nimfen zijn ongeveer 1,0 mm, adulte mannetjes circa 2,0 mm; adulte onbevruchte vrouwtjes ruim 3 mm lang. Om het laatste plaatje te kunnen maken moest ik het stel voorzichtig omkeren. Ze waren zodaning in trance dat ze dat toelieten. Normaal hangt het mannetje dus onder het vrouwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Albert de Wilde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten