Keurmeesters Bijenproducten

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door Bijkersgilde »

Na vele weken harde studie mogen de cursisten a.s. zaterdag examen doen om zich bij het slagen daarvan Keurmeester te mogen noemen.
Onze imkerwereld heeft er dan weer ruim 20 keurmeesters bij die alle imkers in hun omgeving en van hun afdelingen mogen adviseren omtrent de uitvoering, verwerking en presentatie van die mooie bijenproducten.
Na 5 mooie, drukke en leerzame zaterdagen met zeer veel informatie mogen zij hun opgedane kennis bewijzen.
Wij wensen hun vanaf deze plek zeer veel sterkte bij het theoretisch en praktische deel van het examen.

Het Bijkersgilde is nogal druk want donderdag 15 maart staat de jaarvergadering op de agenda http://www.bijenhouders.nl/agenda.php?content_id=844 met weer een mooie en belangrijke lezing, ditmaal van Theo Elzinga over de gezondheidsaspecten van honing.
De moeite waard om hierbij aanwezig te zijn, (wel even aanmelden graag!)

En op zaterdag 24 maart een workshop pollen preparaatjes maken.
Dit is ter kennismaking van een pollenanalyse-cursus dit najaar.
Ook hier zijn velen welkom en ook, wel even aanmelden.

En tijdens de Markt van Melk en Honing op 4 augustus in Zuidlaren komen al die nieuwe keurmeesters in actie met de algemene keuring, een beoordelingskeuring van de honing voor alle imkers, en een grote publieksverkiezing "lekkerste honing!" met veel prijzen voor imkers die hun lekkerste honing inzenden en voor het publiek die zal bepalen welke imker dat zal zijn.
Meedoen is voor iedereen en meer berichten hierover volgen nog.
Een uitdaging voor iedere imker :be9: :clap:

Het Bijkersgilde bestaat niet voor niets 25 jaar en dat willen we vieren!
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door m.kolsters. »

Dag honing keurmeesters, even een vraag hoe bepaald U welke honing het is.
De honing wordt in gezonde onder de naam!!!!!!! en je moet keuren of het wel klopt.
Maar voor een honing keuring moet ik altijd weken wachten, en dat zijn de echte keurmeesters.
Alleen een pot keuren of er de juiste data op staat of vingers of etiket wel goed vind ik geen honing keuren.
Hier wil ik wel een uitslag over, omtrent de honing keurmeester.
Tinus Kolsters
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door Ruinerweg »

Tinus,

Je hebt wel een punt.
Maar nu het volgende: heidehoning, heidemelange en koolzaadhoning is goed uiterlijk als soort aan te duiden, we zijn in Nederland nietwaar!

Als ik mijn klanten - en jij ook denk ik! - niet voor de gek wil houden is het niet slim ander soorten honing te gaan benoemen. Dit hangt af van het stuimeelgehalte van de de beschreven honing in de honing! Je kunt het dan beter bij honing, voorjaarshoning, zomerhoning of najaarshoning noemen en dan de pot tot in de puntjes verzorgen.

En die percentage verschillen, dat weet jij ook!

Er wordt dan gekeurd op vocht/suikergehalte, en verzorging van de pot en het etiket! Op de cursus worden alle te meten zaken van honig uitgelegd en praktisch geoefend. Op een provincale of landelijke keuring voert dit te ver, simpelweg omdat - zoals jij al schrijft - de tijd hiervoor ontbreekt. Immers de testen duren vaak een paar uur of langer en vragen veel meer en andere apparatuur dan op die keuringen beschikbaar is. Het blijft dus zoals ik in de eerste zin beschreef.

Zo zijn er toch juweeltjes van potten honing aan te leveren en te verkopen, immers het produkt ziet er dan uitstekend verzorgd uit. Iets waar het helaas nog wel eens aan ontbreekt als ik een potje honing ( aan de straat, of bij een imker!) koop!

Een echte keuring kan weken duren zoals je opmerkt, toch stimuleert een dergelijke cursus zoals ik die nu volg toch erg om de zaak goed en echt verzorgd in de pot te krijgen!


Groeten,

Roel
Bijkersgilde
Berichten: 84
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 09:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door Bijkersgilde »

m.kolsters. schreef:Dag honing keurmeesters, even een vraag hoe bepaald U welke honing het is.
De honing wordt in gezonde onder de naam!!!!!!! en je moet keuren of het wel klopt.
Maar voor een honing keuring moet ik altijd weken wachten, en dat zijn de echte keurmeesters.
Alleen een pot keuren of er de juiste data op staat of vingers of etiket wel goed vind ik geen honing keuren.
Hier wil ik wel een uitslag over, omtrent de honing keurmeester.
:hive: :be9: :hive:

Tinus, een heleboel vragen, maar die spelen BIJ velen weten wij!
Het keuren van honing ligt soms wat gevoelig, en soms "durft" de imker niet omdat hij/zij zich schaamt voor de imkercollega!

Standaard wordt in Nederland gekeurd volgens het Algemeen Keuringsreglement van de Nederlandse Commissie voor Bijenproducten.
Deze keuring gaat dan meestal om prijzen, medaille of certificaat.
Honing wordt niet in soort (bv, koolzaad, linde e.d)maar in klassen ingedeeld, zoals vloeibaar, kristalliserend enz.
Om keuringen voor een ieder toegankelijk te maken geeft oa het Bijkersgilde de mogelijkheid om:
- De honing te beoordelen door de keurmeesters, zij geven zonodig adviezen of aanbevelingen om het product nog beter te promoten.
- Verkiezing van de lekkerste honing door het publiek. Dan wordt er dus niet gekeken of er toevallig een "kreukel" in het etiket zit of een vuiltje op het deksel. Maar onafhankelijk kiest het bezoekend publiek wat zij lekker vinden.
- En dan de honinganalyse. Hier wordt gekeken naar vochtgehalte, pH-waarde, geleiding, HMF-waarde, Peroxide-gehalte en eventueel het pollenaanbod.
En vooral dat laatste neemt veel tijd, en kosten met zich mee.
Bijenverenigingen, en afdelingen hebben daar het geld niet voor(over) en zijn dus geen standaard punten die bij een keuring worden uitgevoerd.

Imkers moeten goed weten wat zij doen, zorgvuldig omgaan met hun product. Want wanneer er onverhoopt wel problemen zich zouden voordoen met onze (honing)producten kunnen wij maar zo (vanuit Brussel) eisen opgelegd krijgen om honing centraal te verwerken onder toezicht. :shock:
En niet gezellig meer bij "moeders" in de keuken :? :oops:
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door dickvanleeuwen »

En zo is het Tinus!

Afbeelding
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door m.kolsters. »

Nee Dick zo is het niet, ben jij ook keurmeester.
Er word zo maar een naam aan gegeven, maar honing keuren kan je niet, in een tijd van een paar uur en dan ook nog 50 potten.
En we laten ons de wet niet voorschrijven door Brussel, dan maken ze eerst maar een europese wet.
Voor allen Eurolanden samen, dan staan we sterk.
Tinus Kolsters
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door dickvanleeuwen »

't wordt tijd dat ik weer eens bij je langs ga Tinus. Je hebt vast nog wel een lekkere Mede staan die ik voor je kan keuren....... :be8:
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Keurmeesters Bijenproducten

Bericht door m.kolsters. »

Ja Dick maar dat is mede keuren en dat wil ik wel geloven, mede goed fles leeg.
Tinus Kolsters
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten