Cluyt Weekend Hortus Leiden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door Bart de Coo » di 11 sep 2012, 14:10

Dirk Outgertszoon Cluyt (1546-1598) was de man die in 1594 de eerste academische tuin in Leiden inrichtte, de tegenwoordige Hortus Botanicus. Hij was aanvankelijk gepasseerd voor de post, ten gunste van de beroemde geleerde Carolus Clusius. Die was echter fysiek niet in staat om te doen waarvoor hij ingehuurd was en dus mocht de Delftse apotheker Cluyt de klus alsnog komen klaren. Deze Cluyt publiceerde in 1597 een standaardwerk over de bijenteelt - waarschijnlijk in nauwe samenwerking met Clusius - dat tot in de tweede helft van de achttiende eeuw herdrukt werd.

Aan deze Cluyt, zijn academische tuin en zijn boek wordt in het weekeinde van 22 en 23 september uitgebreid aandacht besteed tijdens het Cluyt Weekend, dat onder andere georganiseerd is door de Familiestichting Cluyt. Deze stichting heeft onlangs een nieuwe editie van het boek verzorgd, dat tijdens het weekend verkocht zal worden.

http://hortus.leidenuniv.nl/index.php/cluytweekend/

Op 22 september wordt er een lezing verzorgd door een zekere Bart de Coo over de kunst van het imkeren in de zestiende eeuw. Op de site staat 'onder voorbehoud', maar dat is van de persoon in kwestie niet afhankelijk. Hij bereidt een mooie show voor, zo begrijp ik uit betrouwbare bron. Ik ken hem namelijk, die Bart.

Overigens zal uw aanwezigheid zijn portemonnee niet spekken, mocht u denken dat ik hier gratis commercïële reclame zit te maken voor hem.

Groet,

Ted Robaco

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door petro » di 11 sep 2012, 19:50

:D :D :D :D :D
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door Bart de Coo » wo 19 sep 2012, 20:00

Zo, vanavond mijn powerpoint-presentatie voor het grootste deel afgemaakt. Morgenavond ben ik druk. Vrijdagavond de puntjes op de i zetten. Het wordt leuk, dat beloof ik. Niet in de laatste plaats voor mezelf, want de laatste keer dat ik in de Hortus was is minstens twintig jaar geleden. Ik heb de Clusius-tuin bijvoorbeeld nog nooit gezien. Zorg dat je erbij bent.

Bart

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door Rikkie » do 20 sep 2012, 22:53

Als alles gaat zoals is afgesproken hoop ik zaterdag de lezing bij te wonen. Mijn schoonzus woont naast de Hortus en ze zegt vaak, als we op haar dakterras staan, kijk eens wat mijn achtertuin er mooi bij-ligt? We kunnen zelfs een bijenkast waarnemen vanaf het dakterras.
Veel succes nog met de puntjes op de i te zetten en hopelijk kunnen wij elkaar zaterdag begroeten! Ik zie er naar uit.
:hive: :be3:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door Bart de Coo » za 22 sep 2012, 19:34

Nog steeds heb ik geen idee wie je was, Rikkie, maar ik hoop dat ik je niet verveeld heb. Hans vander Post heeft foto's gemaakt. Ik zal hem eens mailen.

Bart

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: Cluyt Weekend Hortus Leiden

Bericht door Rikkie » za 22 sep 2012, 22:30

Dag Bart,
We moesten helaas te snel weg, vanwege nog een afspraak.
Maar ik zat aan de rechterkant, grijs-blond haar en een rode tuniek aan. Mijn echtgenoot stelde je de allerlaatste vraag.
Van mijn schoonzus kreeg ik het boek: Van de Byen, Hare wonderlicke oorsprong kado.
Een leuk en leesbaar naslagwerk met achterin nog oude receptuur van de apotheker, voor mij extra leuk, wat ik ben nog ouderwets opgeleid voor apothekerassistente. Op mijn examen (in 1975) heb ik nog bijenwas moeten verwerken in een zetpil. Een nauwkeurig werkje.
Ik vond je voordracht prettig om naar te luisteren, leuk en leerzaam. :be2: en heb me beslist niet verveeld. Het was goed, dat je de tekst voorlas, want toen ging het "meer spreken".
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten