Documentaire 'More than honey'

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Documentaire 'More than honey'

Bericht door Franschman »

"HET VROLIJKE GEZOEM VERSTOMT "
Met deze kop begint een artikel in het NHD. In dit artikel wordt gewag gemaakt van de documentaire van de Zwitser Markus Imhoof. 18 april gaan in een tiental filmhuizen in Nederland de film 'More than honey' in première. . In China zie je de toekomst zo stelt het artikel. "Mensen smeren daar noodgedwongen met staafjes pollen op fruitbloesem " . :o

Men maakt melding van een promotie van de film in Nederland. Imhoof is daar kennelijk ondervraagd in het Amsterdamse Carlton hotel. In de documentaire 'More than Honey' bezoekt Imhoof de grensstreek van de V.S. met Mexico alwaar ene Fred Terry, Killerbees teelt ! Ze mogen dan agressief zijn maar ze worden niet ziek ! Voorts wordt melding gemaakt van zijn eigen dochter en schoonzoon die in Australië wilde bijen met gefokte bijen trachten te vermengen. Doel sterkere bijenrassen ontwikkelen tegen o.a Varroa etc. en zo de wereldpopulatie bijen te redden. :hive:
floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door floppie »

In de 'Killer Bee' zit zeker toekomst, vooral voor de VS aangezien daar het enorm uitgestrekt terrein is en bijen dus niet in stedelijke gebieden hun werk doen. In Europa is dit vanzelfsprekend anders. Ook kunnen deze bijen niet tegen het koude klimaat heb ik gehoord, dus voor ons geeft dat niet echt een oplossing, tenzij ze weer gekruist worden met andere soorten, maar dan gaat de varroatolerantie misschien achteruit.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door Hans van der Post. »

In de middag na de AVL van de NBV wordt u uitgenodigd:

’s Middags wordt in de bioscoop Cinemec in Ede de film More than Honey gedraaid, een film van de Zwitser Markus Imhoof. Op vertoon van uw ledenpasje krijgt u korting op de entree. Zie voor verdere informatie de nieuwsbrief Imkernieuws.
De trailer is hier te zien: http://www.film1.nl/films/42321-More-Than-Honey.html
even naar beneden scrollen.
!Hans.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door Hans van der Post. »

floppie schreef:In de 'Killer Bee' zit zeker toekomst,[.............]
[.............] tenzij ze weer gekruist worden met andere soorten, maar dan gaat de varroatolerantie misschien achteruit.
De "tolerantie" van de Killer Bee bestaat uit de kortere tijd van de ontwikkeling van de bij, dar en koningin. Daardoor kunnen minder varroa's tot volwassendom komen.
Deze eigenschap verwijnt als er met andere soorten wordt gekruist! - gelukkig maar - :be2:
!Hans.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door alfa vulgaris »

Hans van der Post. schreef:De "tolerantie" van de Killer Bee bestaat uit de kortere tijd van de ontwikkeling van de bij, dar en koningin. Daardoor kunnen minder varroa's tot volwassendom komen.
Deze eigenschap verwijnt als er met andere soorten wordt gekruist! - gelukkig maar - :be2:
Heb van de week geleerd dat dit dus onjuist is.
De kortere ontwikkeling van de geafrikaniseerde koninginnen is nou net de reden waarom de geafrikaniseerde bij oprukt in Noord Amerika. Prikkie :be5:
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door Hans van der Post. »

Citaat: Heb van de week geleerd dat dit dus onjuist is.
De kortere ontwikkeling van de geafrikaniseerde koninginnen is nou net de reden waarom de geafrikaniseerde bij oprukt in Noord Amerika


Even verder denken over horizon.

Bij natuurlijke verspreiding is dit zo. Als er kunstmatig geprobeerd wordt om die kortere ontwikkeling vast te houden ga je toch richting de geafrikaniseerde bij en raak je de bestaande eigenschappen weer kwijt. :be2:
!Hans.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door apiario »

floppie schreef:In de 'Killer Bee' zit zeker toekomst, vooral voor de VS aangezien daar het enorm uitgestrekt terrein is en bijen dus niet in stedelijke gebieden hun werk doen. In Europa is dit vanzelfsprekend anders. Ook kunnen deze bijen niet tegen het koude klimaat heb ik gehoord, dus voor ons geeft dat niet echt een oplossing, tenzij ze weer gekruist worden met andere soorten, maar dan gaat de varroatolerantie misschien achteruit.
Dag Floppie,

Ik denk dat jou bijdrage zeker het meest aanvaardbaar is. (goed gedaan) Een kleine correctie Het zijn geen Killer Bees Dat maken wij er van. Het zijn geafrikaniseerde bijen.
Wat de verspreiding betreft hoeft men geen probleem van te maken Zodra de temperatuur het niet meer toelaat komt de geafrikaniseerde bij geen meter verder. Chili heeft al jaren een buckfastpopulatie in de iets lager gelegen delen is alleen de geafrikaniseerde heer en meester. Een zeer sterke scheidingenlijn. Van oprukken is geen sprake (dat maken wij er van)

Tot nu toe is het onmogelijk om met andere rassen te kruizen. Daarbij komt, wil men het daar wel ?. Nou ik denk van niet. Ik heb medere malen de vraag daar gesteld.Maar en is vel gekant tegen de invoer van europese of andere bijen (houden jullie die daar zelf maar is het antwoord)

Maar wat mij ook verbaast is dat ik iets vreemd zie in documentaires . En ook hier op het forum. Men heeft het over Australie de VS China Zwitserland enz enz (hoezo geafrikaniseerde bijen)

Schijnbaar is er wereldwijd een gebrek aan de juiste informatie hoe de geafrikaniseerde bij zich ontwikkeld .
Ik vind nergens een auteur die het verhaal verteld vanuit Brazilië. Nu wordt er nog veel onzin uitgekraamd.

Bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door alfa vulgaris »

apiario schreef:Tot nu toe is het onmogelijk om met andere rassen te kruizen.
Het lijkt erop dat de imkers in het zuidwesten van Noord Amerika daar andere ervaringen mee hebben.

Nu moet ik zeggen dat er een zwerm in Los Angeles werd weggehaald uit een dakkconstructie waarvan men beweerde dat het killer bees waren.
De meeste bijen bleven in het nest,dus of dat nu geafrikaniseerde bijen waren betwijfel ik.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door apiario »

Jaren geleden is er een film gemaakt over de geafrikaniseerde bij. Met angstaanjagende beelden, van daar de "Killerbees" hij is wereld wijd vertoond. Als maker van de film zou ik het misschien ook zo gedaan hebben. Het heeft miljoenen opgeleverd. Nu ik zevenjaar al met deze bijen werk is er schijnbaar wel heel veel veranderd. Je zou het nog eens moeten doen en dan hoe het werkelijk uitziet. Maar dat levert geen miljoenen op.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Documentaire 'More than honey'

Bericht door Albert Stoter »

apiario schreef:Schijnbaar is er wereldwijd een gebrek aan de juiste informatie hoe de geafrikaniseerde bij zich ontwikkeld .
Ik vind nergens een auteur die het verhaal verteld vanuit Brazilië. Nu wordt er nog veel onzin uitgekraamd.
Ik verneem graag je kritiek op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Killer_bee

Als jij verbeteringen aandraagt dan voer ik deze graag door.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten