Uitzending Radar

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Hans van der Post. »

Mmm kan het wat rustiger huize -manpad de meeste imkers doen hun best ook Jos om te begrijpen uit te leggen. :be2:

Zou het niet handiger zijn om dit uitgekauwde onderwerp af te sluiten?? :?
!Hans.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Bart de Coo »

Heren,

Ik begrijp niet zo heel goed wat Agastache bedoelt. Wat ik wel begrijp is, dat enige agitatie zich van ons meester maakt. Tel even tot duizend voordat je op 'bevestig' klikt aub. Hou het gezellig.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Bart de Coo »

Hans,

Onze berichten kruisen elkaar. Afsluiten is wat mij betreft nog lang niet aan de orde. Laten we onze woorden gewoon ietsje zorgvuldiger kiezen. Je mening uiten is het punt niet. Het punt is de mal waarin je die mening giet.

Zullen we Jos even niet meer afvallen over dat woord 'rotzooi'? Ik denk dat prima duidelijk is wat hij bedoelt. Vul desnoods je eigen woordkeus maar in.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Uitzending Radar

Bericht door alfa vulgaris »

Manpad schreef:
alfa vulgaris schreef:Dus dan moet ik boven 53 NB op hetzelfde moment varroa bestrijden dan in Brabant?

Ik dacht het even niet Paul dan is bij mij de linde nog niet uitgebloeid.
Welke lindeboom soort is dat?
Geef mij ook zo'n lindeboom die in oktober/november (broedloze periode) wanneer ik de varroamijt bestrijd, nog bloeit?

Als jij in oktober/november pas bestrijd zijn bij wat men mij wijsgemaakt heeft al veel winterbijen geboren.
Je zal dan veel door varroa geparasiteerde winterbijen kweken.
je kan zelf vast verzinnen wat voor gevolgen dat zal hebben.
Manpad
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 19:48
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Manpad »

Bestrijding als nagerecht. :be3:
.. Met de druppel methode/verdamper.
Eerder ( aug) met thymovar. En zwermen krijgen ook een behandeling.
De linde is hier in juli uitgebloeid.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits »

Ik begrijp heel goed wat Agastache bedoelt en ik sluit me daar geheel bij aan.
Maar misschien ben ik toch nog niet voor iedereen duidelijk genoeg geweest, dus nu nog een laatste poging.
Ik denk dat de wintersterfte niets of heel weinig met varroa te maken heeft. Als het met varroa te maken zou hebben moet er aan twee voorwaarden worden voldaan: Ten eerste moeten de bijenvolken heel erg te lijden hebben onder varroa, dat is iets dat weinig imkers zullen tegenspreken, ik ook niet. Aan die voorwaarde wordt dus voldaan.
De tweede voorwaarde is dat de meeste imkers niet aan effectieve varroabestrijding doen. Om dat laatste gaat het. Ik denk dat aan die voorwaarde niet wordt voldaan. Ik denk dat de meeste imkers al bijna net zo lang als er varroa voorkomt wel aan effectieve varroabestrijding doen. Ik denk dat ik dat kan weten want ik imker al van voordat de varroa voorkwam. Ik heb de opkomst van de varroa dus meegmaakt. Ik geloof zelfs dat de laatste 10 jaar de varroabestrijding veel intensiever gebeurt dan, pak hem beet, 20 jaar geleden. Dit laatste weet ik niet zeker voor nederland, ik ben al 12 jaar weg uit nederland. Voor Frankrijk geldt het m.i. zeker, de varroabestrijding is daar via de Groupementen goed georganiseerd en door de overheid gesubsidieerd.
Als je dus beweert dat de bijensterfte komt door de varroa dan zeg je eigenlijk dat het komt door de imker. Die behandelt niet of niet goed. En van die beschuldiging aan het adres van de imker heb ik inmiddels de buik vol.

Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering »

jossmits schreef:
Als je dus beweert dat de bijensterfte komt door de varroa dan zeg je eigenlijk dat het komt door de imker. Die behandelt niet of niet goed. En van die beschuldiging aan het adres van de imker heb ik inmiddels de buik vol.

Jos
Jos , nog één keer dan . de uitslag van de Enquête van de NBV klopt( volgend jou) niet
ONderstaand groot onderzoek in Duitsland is door Dr Pia Aumeier Universiteit Bochum ( volges jou ) niet goed


Tod durch Varroose, Reste eines guten Volkes
110 Imker/Innen aus dem Norden, Westen
und Süden Deutschlands sind von diesen
Völkerverlusten kaum noch betroffen. Sie
nehmen seit 2008 an einer bundesweiten
Studie teil. Betreut vom LAVES
Bieneninstitut Celle (NS), der Ruhr-
Universität Bochum (NRW) bzw. der
Landesanstalt für Bienenkunde in
Hohenheim (BW), testen sie die
Tauglichkeit von Betriebsweisen im
Vergleich (BiV) im Kampf gegen Varroa
destructor .
Die Projektimker sind über ganz
Deutschland verteilt. Ihre Völker werden regelmäßig untersucht.
Die Resultate sind vielversprechend. Im Winter
2009/2010 starb im deutschen Durchschnitt jedes
dritte Volk. Die BiV-ImkerInnen beklagten dagegen
nur 7% Verluste. Auch ImkerInnen außerhalb des
Projektes, die sich in Vorträgen und Kursen stets
auf dem aktuellen Stand des Wissens halten,
erlitten wenig Verluste. Weder Standort, Witterung
noch andere Außenfaktoren beeinflussen also die
Überlebensquoten von Bienenvölkern im Winter. Es
ist überwiegend der Imker und seine Betriebsweise!

Deelnemers aan het project 7 % uitval zij die niet meedoen maar wel lezingen volgen 14 % uitval Imkers die het wel weten en geen lezingen bijwonen 30 % uitval .

Jroen Versluis . blijkt met zijn uitspraken aan het wankelen te zijn .
Wat is volgen jou dan de oorzaak ??????

Jaap v P
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door A.A. Staals »

jossmits schreef: De tweede voorwaarde is dat de meeste imkers niet aan effectieve varroabestrijding doen. Om dat laatste gaat het. Ik denk dat aan die voorwaarde niet wordt voldaan. Ik denk dat de meeste imkers al bijna net zo lang als er varroa voorkomt wel aan effectieve varroabestrijding doen.
Jos je vergeet dat alle middelen die werken via verdampen een onzekere werking hebben. Het weer en de volk grootte spelen hierbij een rol. Het gebruik van oxaalzuur bij het maken van vegers etc. heeft hier zeker verbetering gebracht. Bovendien is men er meer van doordrongen dat zo vroeg mogelijk bestreden moet worden en er dit jaar een lagere sterfte is.

Voor Frankrijk geldt het m.i. zeker, de varroabestrijding is daar via de Groupementen goed georganiseerd en door de overheid gesubsidieerd.
Het middel Apivar (amitraz) wat in Frankrijk is toegelaten is een heel makkelijk en effectief middel, hadden we dat hier maar.
Als je dus beweert dat de bijensterfte komt door de varroa dan zeg je eigenlijk dat het komt door de imker. Die behandelt niet of niet goed. En van die beschuldiging aan het adres van de imker heb ik inmiddels de buik vol.
Ik beweer ook dat het komt door varroamijt, maar beschuldig geen enkele imker. Het bestrijden is hier niet simpel maar gaat steeds beter.

Jos
ad staals
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door jossmits »

Jaap,

Ik weet niet wat de oorzaak is. Misschien zijn er wel meer oorzaken. Het enige wat ik zeg is dat ik het zeer onwaarschijnlijk vind dat varroa de (enige) oorzaak zou zijn. Het probleem dat ik heb dat de oorzaak van de bijensterfte een soort geloof is geworden. De een gelooft dat het aan de varroa ligt en gelooft niet dat het aan iets anders zou kunnen liggen, de ander gelooft dat het aan neonics ligt en dat het aan niets anders zou kunnen liggen. Ik zou het al een grote vooruitgang vinden als, met name ook de wetenschappers, open zouden blijven staan voor andere verklaringen dan waarin ze zelf "geloven".
Over de NVB enquete heeft Pisa hierboven al wat gezegd. Het Duitse onderzoek heeft zeker grote betekenis, maar ook zijn beperkingen. Ik zou zeggen herhaal dit onderzoek voor Nederland.
En tenslotte: misschien heb ik wel ongelijk en is/wordt toch door een groot deel van de imkers geen effectieve varroabestrijding uitgevoerd.
( de mijne was in elk geval effectief: afgelopen week bedroeg de natuurlijke mijtenval bij de 6 volken die ik gecontroleerd heb tussen 0 en 2 per week).

Jos
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitzending Radar

Bericht door Jaap v.Popering »

jossmits schreef:Jaap,

Over de NVB enquete heeft Pisa hierboven al wat gezegd. Het Duitse onderzoek heeft zeker grote betekenis, maar ook zijn beperkingen. Ik zou zeggen herhaal dit onderzoek voor Nederland.

Jos
Jos
Hier wat Pisa er over gezegd heeft , enkel dat hij deze niet kent :think:
Ik citeer ;Nee de NBV gegevens zeggen me niks. Ik ken alleen de NCB (Romee) monitor gegevens omdat ik die zelf uitreken.

Duitsland is 8,6 keer groter dan Nederland , wat voor zin heeft het dan om zo'n jarenlang onderzoek te herhalen ??? . Ik ken een groep Imkers die op de Universiteit in Celle op bezoek geweest zijn , en op de vraag over de oorzaak van de verdwijnziekte kwam één antwoordt ; Imker en nog eens Imker met Varroa en nog eens varroa .

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten