Hopeloos moerloos

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
KJvS
Berichten:89
Lid geworden op:di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds:2013
Aantal volken:1
Locatie:Salland
Contacteer:
Hopeloos moerloos

Bericht door KJvS » zo 18 aug 2013, 15:01

Wie heeft er tips voor mij. Één volk van mij (verger van dit jaar) lijkt hopeloos moerloos te zijn. Wat kan ik nog met dit volk?
Kees-Jan

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door edwins » zo 18 aug 2013, 16:52

Wellicht kun je ergens nog een bevruchte moer krijgen?

Anders verenigen met je andere volk(en)?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door A.A. Staals » zo 18 aug 2013, 17:07

KJvS schreef:Wie heeft er tips voor mij. Één volk van mij (verger van dit jaar) lijkt hopeloos moerloos te zijn. Wat kan ik nog met dit volk?
Lijkt hopeloos moerloos.
Je zult eerst moeten bepalen of dat zo is voor je er iets aan kunt doen. Vaak krijg ik vragen voor koninginnen omdat men denkt dat er geen koningin in het volk zit omdat er geen broed is. Meestal blijkt dan een nog niet leggende koningin aanwezig.

ad staals

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten:89
Lid geworden op:di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds:2013
Aantal volken:1
Locatie:Salland
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door KJvS » ma 19 aug 2013, 22:02

A.A. Staals schreef:
KJvS schreef:Wie heeft er tips voor mij. Één volk van mij (verger van dit jaar) lijkt hopeloos moerloos te zijn. Wat kan ik nog met dit volk?
Lijkt hopeloos moerloos.
Je zult eerst moeten bepalen of dat zo is voor je er iets aan kunt doen. Vaak krijg ik vragen voor koninginnen omdat men denkt dat er geen koningin in het volk zit omdat er geen broed is. Meestal blijkt dan een nog niet leggende koningin aanwezig.

ad staals

Ad,

Dank voor je reactie.

Zaterdag een week geleden zag ik al dat ik moerloos was en dat er nog een moerdop was. Gisteren heb ik het betreffende volk nog eens geïnspecteerd. Ik kwam helaas geen moer tegen. Morgen zal ik nog een inspectie doen om te kijken of ik gisteren een nieuwe moer heb gemist. Er zijn nog wel darren aanwezig.

Ik laat je het resultaat wel weten.

Groet,

Kees-Jan
Kees-Jan

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door A.A. Staals » di 20 aug 2013, 05:33

KJvS schreef:

Ad,

Dank voor je reactie.

Zaterdag een week geleden zag ik al dat ik moerloos was en dat er nog een moerdop was. Gisteren heb ik het betreffende volk nog eens geïnspecteerd. Ik kwam helaas geen moer tegen. Morgen zal ik nog een inspectie doen om te kijken of ik gisteren een nieuwe moer heb gemist. Er zijn nog wel darren aanwezig.

Ik laat je het resultaat wel weten.

Groet,

Kees-Jan
De kans dat je een niet leggende jonge koningin vind is klein. Controleren of er een koningin aanwezig is doe je door een raam met larfjes in te hangen en kijken of ze doppen trekken.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 aug 2013, 09:31

Zoeken naar een koningin in een groot volk is lastig.
Vorig jaar had ik ook zo'n geval: de moer kwam maar niet aan de leg, maar zij was WEL gemerkt! WekeNlang geen eitjes. Volk blijft in dezelfde toestand. Geen eierleggende werkbijen. Tweemaal een raam eitjes ingehangen en er gebeurde niets.
Uiteindelijk de K. verwijderd en het volk verenigd met een ander volk.

Gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Jaap v.Popering » di 20 aug 2013, 12:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef: . Volk blijft in dezelfde toestand. Geen eierleggende werkbijen. Tweemaal een raam eitjes ingehangen en er gebeurde niets.

Gr.
Wanneer ik zoiets aan de hand heb ,en zij trekken geen redcellen dan weet je dat er wel een koningin aanwezig is . Dan verwijder ik het raam met broed weer omdat veelal geld ; Een jonge koningin begint niet met het leggen van eitjes in een vreemd nest .Soms begint zij in het raam er naast , en soms ook niet , en ten tweede maal een raam met eitjes inhangen heeft dan geen enkele zin .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 aug 2013, 14:50

Jaap,

dit zijn eenvoudige experimentjes van mij. Gewoon kijken wat er gebeurd.
Ik heb toch een andere ervaring hiermee. Over het algemeen is het broedraam brias toch een prikkel voor de jonge koningin. Zeker in wat grotere volken. Ze begint dan sneller met leggen heb ik het idee. Ook in het broedraam.
Het tweede raam broed was idd tamelijk zinloos. Maar opmerkelijk was dat de bijen er toch ook geen doppen op aanzetten, terwijl je zou zeggen dat een niet leggende K. niet voldoet op zijn zachts gezegd.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door A.A. Staals » di 20 aug 2013, 17:29

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Maar opmerkelijk was dat de bijen er toch ook geen doppen op aanzetten, terwijl je zou zeggen dat een niet leggende K. niet voldoet op zijn zachts gezegd.

gr.
Opmerkelijk, helemaal niet aanwezigheid van een koningin zorgt ervoor dat er geen doppen worden aangezet. Zelfs een dode koningin die tussen de dekplank en een raam is geklemd is voldoende om doppen trekken te voorkomen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hopeloos moerloos

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 aug 2013, 18:41

een dode koningin
Over dode K. gesproken: ik heb vandaag een volkje opgeheven en afgeslagen voor de kast. Die had een prachtige dop van mij gekregen, maar die bleek al een week ongeopend (tewijl er nu ook al hier en daar eitjes in de cellen lagen = eierleggende werkbijen). De koningin zat dood in de dop bleek toen ik de dop open maakte (uiteinde was als leer). Zonde want het was een prachtige dop. Een uit de boekjes. Ik geloof niet zo in dood.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten