Volle voerramen leeg maken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door Hans van der Post. » do 12 feb 2015, 11:47

ejhgjanssen schreef:Kan men niet gewoon als het verzegeld is de verzegeling weg snijden en gewoon buiten ergens ophangen zodat de bijen alles zelf kunnen verwerken?
Erik dit is "vloeken" in de kerk.
Bijen worden wild gaan elkaar te lijf, afgezien hiervan kun je nog roverij krijgen.
Als de ramen leeg zijn gaan ze op zoek naar meer.
Als je ramen ontzegeld hang ze dan in een bak en zet deze met eerst een dekplank met voergat dan een lege bak vervolgens de bak met ontzegelde ramen.
Maar ja waar moeten de bijen het uitgehaalde suiker opslaan??
!Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door LWPisa » za 14 feb 2015, 10:52

Ik weet niet of hergebruik en uitwisselen van oude suiker en was wel zo'n goed idee is. In de natuurlijke situatie staan bijen in de regel niet bloot aan "oude ingredienten" van andere volken.

Lennard

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door Primus » za 14 feb 2015, 11:09

LWPisa schreef:Ik weet niet of hergebruik en uitwisselen van oude suiker en was wel zo'n goed idee is. In de natuurlijke situatie staan bijen in de regel niet bloot aan "oude ingredienten" van andere volken.

Lennard
Ik twijfelde daar ook aan, maar anderzijds is het als je het et stoom smelt toch ook aardig ontsmet zou ik denken.
Maar toch allemaal bedankt voor alle reacties al. Spijtig eigenlijk :oops: weet ik het nu nog niet

MVG CP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door A.A. Staals » za 14 feb 2015, 11:39

Primus schreef:
LWPisa schreef:Ik weet niet of hergebruik en uitwisselen van oude suiker en was wel zo'n goed idee is. In de natuurlijke situatie staan bijen in de regel niet bloot aan "oude ingredienten" van andere volken.

Lennard
Ik twijfelde daar ook aan, maar anderzijds is het als je het et stoom smelt toch ook aardig ontsmet zou ik denken.
Maar toch allemaal bedankt voor alle reacties al. Spijtig eigenlijk :oops: weet ik het nu nog niet

MVG CP
Als de bijen het niet gered hebben vanwege varroa aantasting kun je dit voer rustig gebruiken.

ad staals

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door JackC » za 14 feb 2015, 12:18

Twee kasten opgeruimd, die het niet gehaald hebben. Waarschijnlijk te klein ingewinterd en van het voer af geraakt. De verzegelde ramen zagen er uitstekend uit en heb ik toch nog niet weggedaan, ga ik waarschijnlijk gebruiken voor afleggers.
Overigens waren deze kasten gewogen met de kofferweger de lichtste en er was nog behoorlijk veel voer; dat maakt me wat geruster over de voedselvoorraad van de andere volken.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door semar » za 14 feb 2015, 16:29

LWPisa schreef:Ik weet niet of hergebruik en uitwisselen van oude suiker en was wel zo'n goed idee is. In de natuurlijke situatie staan bijen in de regel niet bloot aan "oude ingredienten" van andere volken.

Lennard

wordt in de natuurlijke situatie, een lege woning niet leeggeroofd dan?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door JackC » za 14 feb 2015, 16:31

Ja dus, waren ze bij mij volop mee bezig vandaag.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door Freek » za 14 feb 2015, 17:35

Buckfast bijen roven zulke raampjes zo maar even leeg :lol:.
Heb ze wel eens zo een raam leeg laten maken buiten de kast in het najaar.
Alhoewel het dan vaak wel kan is het niet echt elegant.
Mits de oorzaak verdwijnziekte is, kun zulke ramen eigenlijk prima gebruiken voor afleggers of om een volk dat voer te kort komt te helpen.
Heb dit meermalen gedaan.
Nooit problemen mee gehad.
Je kunt ze ook invriezen in een diepvriezer of leeg slingeren, en daarna smelten in de wassmelter.

Freek

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door marc » za 14 feb 2015, 18:26

Vorig voorjaar (zonder winter), heel veel winteroverschot uit de kasten moeten halen.
Ik heb dat toen allemaal geslingerd en op emmer gehouden voor de jonge volken in het seizoen. De uitwintering van de volken is heel goed, dus geen nadeel ondervonden.
Wel erbij vermelden dat het over overschot van gezonde volken ging.
Wat ik regelmatig doe in het voorjaar is overtollige voeder in een voederkast hangen op 200 m van de stand. Dat is ver genoeg om een richting mee te geven bij het wegwijzen naar de bron en geen roverij uit te lokken op de stand zelf. Op een mooie dag +10° worden die ramen vlot leeggehaald zonder problemen.
Het is een methode waar de sterkste volken het meeste profijt uit halen. Het is dus geen geruststellende oplossing voor je ganse stand. Zwakke volken zal je in de kast moeten blijven bijvoeden.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Volle voerramen leeg maken

Bericht door A.A. Staals » za 14 feb 2015, 19:10

marc schreef: Wat ik regelmatig doe in het voorjaar is overtollige voeder in een voederkast hangen op 200 m van de stand. Dat is ver genoeg om een richting mee te geven bij het wegwijzen naar de bron en geen roverij uit te lokken op de stand zelf.
Marc
Waarom er uithalen en late terughalen? Werkverschaffing voor bijen? :lol:

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten