De lattenkast als beginnerskast

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door joselito » di 01 sep 2015, 09:03

Een tweede manier van zwermverhindering is om een leeg latje midden in het broednest te plaatsen
Het broednest uit elkaar trekken moedigt zwermlust aan.
Met een dergelijke kast kun je zeker bijen houden. Alleen ga je problemen tegen komen die anderen met conventionele kasten al vele jaren geleden opgelost hebben.
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat het een modegril is en heb nog altijd geen antwoord op de vraag op welk punt deze kasten nu beter zijn dan dan de standaard kasten.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Tieme » di 01 sep 2015, 12:17

Hier in de buurt zie je ook steeds meer mensen werken met de "natuurbouwkast" van Wim Plasterk. Als die van mooi hout is gemaakt, ziet het er in ieder geval mooi uit. De ramen zijn een combi van een toplat met een raampje, en het zal zeker lukken er mooie volken in te huisvesten.

Voor wat betreft het aspect "natuur" denk ik dat je net zo goed met natuurbouw in spaarkasten kan werken. Moeilijk is het niet (de bijen willen wel), en dan heb je in ieder geval het voordeel dat de boeken die gebruikt worden bij cursussen en adviezen op fora en dergelijk ook op jou geval slaan. Daarnaast kun je materiaal uitwisselen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door joselito » di 01 sep 2015, 14:00

Een aantal jaren geleden had ik hier ook een aantal soorten kasten, bijvoorbeeld kasten met 4 compartimenten met ieder 6 halve ramen.
Hierin kon ik koninginnen laten overwinteren, afleggers van maken, koninginnen in kweken etc. Het was een plezier om mee te werken.
Maar ze hadden één nadeel en dat was de varroabestrijding. Het ging wel maar nooit zoals het moest. Een paar jaar geleden dan kregen sommigen de verdwijnziekte. De andere kasten waren er dan als de kippen bij om ze leeg te roven, met een besmetting van deze als gevolg.
Toen dat vorig jaar in de lente weer het geval was heb ik gezworen om alleen nog grote kasten en zesramers te houden en alle kasten te voorzien van een varroabodem. Dat maakt het behandelen gemakkelijker en tegelijkertijd geeft het een mogelijkheid van controle.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Bart de Coo » di 01 sep 2015, 22:15

De Grote Amerikaanse Lattenkeizer Wyatt A. Mangum (http://www.tbhsbywam.com) is van mening dat je maar beter eerst met een conventionele raampjeskast kunt beginnen. Wanneer je als beginner meteen met een lattenkast van start wilt, prima, maar dan graag onder supervisie van een ervaren mentor. Ik zou bovendien de kastmaten van deze mentor blind overnemen, zodat je nog eens raten kunt uitwisselen.

Bart

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door A.A. Staals » wo 02 sep 2015, 07:43

Is deze kast niet heel geschikt om raathoning te winnen op de heide?

ad staals

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Dar-Bert » wo 02 sep 2015, 19:43

Bart,
Goh, ik ben benieuwd waarom keizer(en cowboy) Mangum pleit voor beginnen met andere kasten; ik ken zijn boek niet. Ik weet wel dat King Chandler en goeroe Crowder beginnen met lattenkasten geen enkel probleem vinden. Is de essentie van de redenering niet gewoon dat lattenkasten minder gangbaar zijn en dat het daarmee lastiger is ondersteuning / training te vinden? Ik zie namelijk niet waarom lattenkasten intrinsiek ingewikkelder zijn om te beheren... Ik beschouw lattenkasten als uitstekende kasten voor de houtje touwtje imker.

Groet, Bert

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Dar-Bert » wo 02 sep 2015, 19:45

Ad,
ja, waarschijnlijk wel, behalve dan dat de kasten lastig te vervoeren zijn, en de oogst misschien niet heel hoog zal zijn. Bart weet hier meer over. Als ik me niet vergis heeft hij al eens lattenkasten op de heide gehad.
Bert

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Dar-Bert » wo 02 sep 2015, 20:01

joselito schreef:Het broednest uit elkaar trekken moedigt zwermlust aan.
Vreemd. Mijn ervaring is heel anders, namelijk dat het inderdaad de zwermstemming remt, althans in de lattenkast. Misschien is het anders als je er een raampje met kunstraat tussen hangt omdat dit een barriere kan vormen?
joselito schreef:Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat het een modegril is en heb nog altijd geen antwoord op de vraag op welk punt deze kasten nu beter zijn dan dan de standaard kasten.
Een modegril? Kan zo maar waar zijn. Vind ik niet erg. Beter dan de standaard kast? Beter voor wie of wat precies? Dat is niet een vraag die 123 te beantwoorden valt. Beter voor de honingopbrengst? Nee. Beter voor de rug van de imker? Ja, het scheelt een boel tillen van kastdelen en volle honingkamers. Beter voor de bijengezondheid? Misschien. Feit is wel dat bij een inspectie niet het hele nest in een keer open ligt. Dit scheelt in de mate van verstoring. Natuurbouw is leuk, maar is inderdaad ook gewoon toepasbaar in spaarkasten.

Aangezien ik een hobby-imker ben is vooral de vraag relevant of lattenkasten de hobby boeiend maken. Ja, voor mij wel. De kasten bieden een interessante kijk op het bijenvolk en nodigen uit tot pionieren.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door A.A. Staals » wo 02 sep 2015, 20:21

Dar-Bert schreef:Ad,
ja, waarschijnlijk wel, behalve dan dat de kasten lastig te vervoeren zijn, en de oogst misschien niet heel hoog zal zijn. Bart weet hier meer over. Als ik me niet vergis heeft hij al eens lattenkasten op de heide gehad.
Bert
Bepaald de kast dan de opbrengst?

ad staals

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: De lattenkast als beginnerskast

Bericht door Dar-Bert » wo 02 sep 2015, 20:31

Ad,
Een lattenkast levert om ten minste twee redenen minder honing op:
1. Volledige natuurbouw vraagt een grotere honinginvestering in raatbouw.
2. Deel van de honing wordt boven het broednest opgeslagen. Deze honing valt niet te oogsten zolang er broed onder zit, althans, als je geen broed wilt vernietigen. Slechts een deel wordt aan de zijde opgeslagen. Om deze reden moet een lattenkast niet al te diep zijn, en zeker niet dieper dan 30 cm. Zelf houd ik 27 cm aan.

Groet, Bert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten